Het is nu za 05 jul 2025, 20:41

Wie weet wat ik wil weten? Laswerk E24!

• Auteur
  • Bericht

KerstenPasen

Nieuw

Wie weet wat ik wil weten? Laswerk E24!

Berichtdi 12 apr 2011, 13:17

Geachte heren en wie weet dames,

Mijn wagen heeft wat roest. Op diverse plaatsen, zoals de wiel randen achter het achterste gedeelte van de dorpel en aan de voor schermen.
Nu wil het geval dat voor de aankomende APK de dorpels gelast dienen te worden. Ik zal er een gedetailleerde beschrijving van geven. Deze geld
voor de linker als ook de rechterkant. De dorpel vanaf de voorkant van de wielkast van het achterwiel tot aan waar de lasnaad zit ter hoogte van
het portier ter hoogte van de middelstijl. Het stuk aan de binnenzijde van de dorpel dus onder de wagen. Het gedeelte plaatwerk dat zich in de
wielkast bevind, of wel de kopse kant van de dorpel. Een stukje aan de binnenzijde van de wielkast zo boven de bus van het subframe waar het silent bloc in zit.

De dorpels heb ik er al afgeslepen. Een gedeelte wiel rand ook. Mijns inziens is er "net" voldoende staal om tegen aan te werken.
Er zijn geen delen verroest waar aan grote steun en kracht worden ontleend.
Een wielrand heb ik al in huis gehaald. Vlak plaatstaal is voldoende te vinden hier in de buurt. Nu komt de grootste drempel, de dorpels.
Niet gemakkelijk te vinden, en/of peperduur. Nu weet ik op de sloop hier in de buurt een E28 te staan. Mijn vraag is of de dorpels van dit
type BMW van gelijke vorm of zetting zijn als die van de E24. Nu zullen de dorpels van de E28 op de sloop niet je van het zijn, het is beter dan
niks. Zelf van staal een paar dorpels zetten is ook optie. Alleen is dat kleine zetje moeilijk te maken. Een malletje heb ik niet meer daar ik het
afgeslepen plaatwerk al weg gedaan heb. Wat ik ook graag te weten kom is welke las vorm het meest geschikt is voor deze klus. Ik zat zelf te
denken aan TIG of MIG/MAG. Ik heb vroeger op de LTS las les gehad. Vlamboog, MIG/MAG en acetyleen lassen.
Heb zelfs een MIG/MAG las diploma. 't Is ondertussen 16 jaar geleden dat wel. Plaatwerken is me geen raadsel daar ik als loodgieter zijnde
het een en ander aan zinkwerk gedaan heb. Zinken goten zetten en walsen. Detail werken van zink zoals vergaarbakken maken enzovoorts.
Verder heb ik een stel rechter handen en voldoende inzicht hoe dit aan te gaan pakken, meen ik??!! En zin!!

Aan jullie de vragen:

-Passen E28 dorpels, eventueel een overzet dorpel die gemakkelijker te vinden is?
-Welke las methode te gebruiken?
-Weet iemand een lasser, plaatwerker in de buurt van Ermelo, Harderwijk, Putten en Nijkerk? Voor als ik het zelf niet doen ga.
-Weet iemand een overdekte ruimte, ook in deze contreien, waar de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden?
-Hebben jullie nog tips en trucks? Zaken waar ik rekening mee dien te houden?
-Hebben jullie zelf wellicht plaatwerk in huis dat geschikt is voor deze klus?
-Hoe zijn de APK regels en eisen omtrent deze las en plaat werkzaamheden?
-Heeft er iemand wanneer de ''drempels'' voor mij te hoog worden belang bij de E24?
-Plaatsen en linken naar meer informatie omtrent de las klus?
-Tja en verder alles wat jullie me vertellen willen aangaande deze uitdaging?

Dan wil ik jullie allemaal vast op voorhand hartelijk bedanken voor het mee denken en de verstrekte informatie.
Ik hoop hiermee de BIM weer op haar pootjes te krijgen. Langs de grijp grage klauwen van de autodemontage. De eeuwig op de loer liggende en knagende roest ratten. Het weer kunnen genieten van een tochtje met de heerlijk snorrende 6 lijn.

Tot zover.

Vriendelijke groeten,

Kersten van Genderen
Ermelo

Street legal

Professional

Re: Wie weet wat ik wil weten? Laswerk E24!

Berichtdi 12 apr 2011, 16:14

Ga maar eens Buurten in Oldebroek, wordt je wel wijzer van Ite en Michiel en andere BMW vrinden aldaar
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

CeesBMW

Site Admin

Berichtdi 12 apr 2011, 19:47

Die hebben geen e24/e28 spul :(

Ik zou ten alle tijden voor nieuwe dorpels gaan, je gaat toch niet al dat werk doen om het met een paar jaar weer te kunnen doen....
Freude am Fahren

Michiel

Professional Goud

Berichtdi 12 apr 2011, 20:06

Wordt dus een ritje naar Koning Albers in Lelystad.
Daar bekijken we je E24 en maken eventueel een kant en klaar prijs voor het laswerk.

voorbeeld van een zojuist voltooide lasklus bij Koning Albers:
Image
Image

ericie

Die hard

Berichtwo 13 apr 2011, 06:52

misschien heb je hier nog wat aan voor onderdelen http://link.marktplaats.nl/438295868
Image
Je moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen

Keer terug naar Exterieur