Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
ma 20 feb 2012, 10:16
Hallo allen,
Na een tijd afwezig te zijn geweest ben ik weer actief op het Forum en actief bezig met m'n BMW.
Zie het als een winterslaap...
Ik heb reeds m'n Sachs koppelingsset ontvangen en wil zsm gaan beginnen met het vervangen van de koppeling.
Nu is mijn beginnersvraag hoe ga ik dit aanpakken?
De laatste keer koppeling vervangen was met een Peugeot 306 dit was redelijk makkelijk te doen.
Maar dit is achterwielaandrijving en ik weet nog van het sleutelen met een 5 serie dat toen de bak naar onderen gekanteld moet worden om die Torx bouten los te krijgen.
Ik weet eigenlijk niet waar precies te beginnen, moet heel de bak er pers
ma 20 feb 2012, 14:06
Ik mag hopen dat je een brug tot je beschikking hebt?
-Uitlaat verwijderen
-Cardanas verwijderen
-Baksteun verwijderen, dan kantelt de motor
-Schakelmechaniek losmaken van de bak
-Koppelingscylinder losmaken
-Bak rondom losschroeven en verwijderen.
-Koppeling wisselen, wellicht ook je "pries-as"-lager en het druklager
-Zorg ervoor dat je koppelingsplaat goed gecentreerd is.
-Vervolgens bak erachter
-en de rest in omgekeerde volgorde....
Suc6 en veel sleutel plezier
ma 20 feb 2012, 15:40
Dankjewel voor je reactie!
Ik heb geen brug maar een put bij een oma van een vriend.
Misschien iets lastiger maar ik kan gelukkig met mijn lengte nog makkelijk staan zonder m'n hoofd te stoten.
Enfin druklager wordt zoiezo vernieuwd, pries-as zit ik nog over te twijfelen ik wil het zoiezo eerst open hebben liggen.
Dan ga ik even bekijken wat pers
ma 20 feb 2012, 15:45
Kilo of 25? Een bak (ik ga er van uit dat je dat bedoeld) is prima te versjouwen, maar het wordt "zwaarder" als het boven je hoofd is.
ma 20 feb 2012, 15:49
Die bak weegt zo'n 60 kg toch?
n merk je aandrijfas, zodat je hem hetzelfde terug monteerd, wel is gelezen ergens, kan nl trillingen opleveren
Succes!
Groeten Erik
ma 20 feb 2012, 15:52
Zou een bak zoveel wegen? Ik heb vorige week de mijne nog ergens anders neergelegd en had niet het idee dat ie zo zwaar was. Maar boven het hoofd zou ik niet alleen doen.
ma 20 feb 2012, 15:55
Volgens mij weegt de bak net geen 40kg.
ma 20 feb 2012, 16:02
Danku voor de reacties en de tips!
ma 20 feb 2012, 17:37
Ik zou het in een dhz garage doen heb je een brug en versnellingsbakklift, scheelt je rug
ma 20 feb 2012, 18:30
RobertF schreef:Ik zou het in een dhz garage doen heb je een brug en versnellingsbakklift, scheelt je rug
Ja wil ik ook maar aangezien ik toch kostenbesparend bezig wil zijn en mn rug nog jong is heb ik besloten dat maar in een put te doen met een paar vrienden.
Dat geld wat ik bespaar kan ik weer andere dingen halen
Ik denk dat ik a.s. weekend zoiezo de bak eronderuit ga halen
ma 20 feb 2012, 21:36
Jongens, Aub wel zorgen voor goede ondersteuning van de bak voordat deze los gaat. Zorg dat je zelf altijd veilig staat (is ooit moeilijk als je zelf onder de auto staat). Een beetje geld besparen is een slechte reden om in de krant te komen zoals deze gozer.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5923 ... tml?p=16,1Succes met sleutelen.
di 21 feb 2012, 14:05
Ja we doen het veilig, ik zorg voor een bloksteun onder bak met het demonteren, mocht ie losschieten dan blijft ie erop liggen.
En sleutelen onder de auto met een krik doe ik niet en als dit al snel even moeten dan leg ik er altijd de reserve band onder de zijkant mocht ie van de krik afschieten.
Dit was mij 1x bijna gebeurt en heb hiervan geleerd dit veilig te doen.
Het liefste sleutel ik ook met een brug maar goed
Bedankt voor de waarschuwing, een gewaarschuwd mens telt voor twee
di 21 feb 2012, 18:03
Even als aanvulling op Daniel zijn overzicht. Ik maak de uitlaat bij de achterdemper los (en rubbers los) en laat deze iets vieren (wel steun eronder!) zodat je het warmteschild kan weghalen. De cardanas laat ik aan het dif zitten, maak alleen het tussenlager los en bij de bak. Zit halverwege een plaatje, ook weghalen. Je hebt dan genoeg speling om hem van de bak los te krijgen.
Aftekenen van de cardanas is onzin, hij gaat niet uit elkaar.
wo 22 feb 2012, 09:15
CeesBMW schreef:Even als aanvulling op Daniel zijn overzicht. Ik maak de uitlaat bij de achterdemper los (en rubbers los) en laat deze iets vieren (wel steun eronder!) zodat je het warmteschild kan weghalen. De cardanas laat ik aan het dif zitten, maak alleen het tussenlager los en bij de bak. Zit halverwege een plaatje, ook weghalen. Je hebt dan genoeg speling om hem van de bak los te krijgen.
Aftekenen van de cardanas is onzin, hij gaat niet uit elkaar.
Merci Cees voor de aanvullingen!
ma 05 maart 2012, 08:57
Ik ben afgelopen weekend aan de slag gegaan.
Moet zeggen dat alles voorspoedig ging alles ging moeiteloos los.
Nu is heel de bak los op 1 dolgedraaide torx boutje na.
Ik heb al een kleinere dop erop geslagen, met een beitel aan de gang geweest en ook nog met een boormachine.
Hij wil niet los wie o wie heeft er handige tip??? En moet hoeveel NM moet die cardan weer vast aan de bak?
Nog een aantal foto's:
ma 12 maart 2012, 12:39
Zo opnieuw een zaterdag gesleuteld en dit keer met succes!
Koppeling is vervangen en alles zit weer in elkaar.
Het boutje heb ik gelukkig met een dremel eraf geslepen en kon 'm naderhand met de hand eruit draaien.
Gelijk het schakelmechanisme schoongemaakt en alle boutjes voorzien van kruipolie mocht het ooit nog een keer los moeten.
Ik weet nu hoe of wat met de koppeling vervangen wellicht bij interesse maak ik een howto...?
Foto van de oude koppeling:
ma 12 maart 2012, 14:40
Zo, die is echt wel versleten. Tot op de nagels. Is het vliegwiel niet beschadigd?
ma 12 maart 2012, 19:42
Ik hoop dat je niet de boutjes van de drukgroep met kruipolie hebt behandeld? Deze zijn namelijk bij veel merken af-fabriek behandeld met loc-tight zodat deze nooit los kunnen komen...
Ik neem aan dat je schakelprobleem nog niet is opgelost omdat je er niets over zegt??
di 13 maart 2012, 10:41
@weinsberg Ja die is inderdaad goed versleten, nee het vliegwiel incl. keerringen en alle rommel die erachter zit was nog in goede staat.
De kant waar de plaat is afgebrokkeld rustte op de schijf van dat diafragmaveer dus voor zover was alleen dat ding ingesleten.
Druklager was ook verrot dus ben blij dat ik die hele rommel heb vervangen.
@PayDay Nee die heb ik niet met olie behandeld, ik bedoelde meer de zaken van hitteschild boutjes en moertjes en ook die van m'n uitlaat.
Hij schakelt wel beter nu als eerst maar z'n 3 blijft wel een probleem als ik te snel schakel, waarschijnlijk iets heel simpels wat kapot is.
Heb voorlopig even geen zin om die bak eronderuit te halen en te bekijken, ik heb een hekel aan versnellingsbakken van een brommer was al erg genoeg laat staan van 'n bmw.
Als het erger wordt laat ik 'm wel reviseren of koop een 2e hands bak erbij.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.