Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
wo 07 aug 2013, 14:25
Hallo,
Volgens mij zit op dit forum wel de nodige kennis. Het schijnt dat er een 4hp22 bestaat (geleverd op eerste type e24's) die voorzien is (of kan worden) van een aansluiting voor een mechanische km-teller kabel. Kan iemand dat bevestigen? Zo ja, heeft die bak een apart nummer oid?
Ik ben van plan de bak te gaan gebruiken in mijn BMW e3 2500. Hier zit nu een 2,5 motor met 3 traps automaat in. In de winter wordt deze vervangen door een 3,5l en daar zou ik graag ook een overdrive bij willen.
Alvast bedankt!
wo 07 aug 2013, 17:45
Helaas, er zijn geen 4HP22' ers geweest met kabelaansluiting. Het moment dat BMW bij de 6 serie overging naar de 4HP22 (1982) zijn de tellerbakken gewijzigd naar een electronische km teller met sensor in het dif.
do 08 aug 2013, 10:51
Heb ik ff pech
do 08 aug 2013, 11:12
Zijn andere oplossingen voor. Geen Plug&Play maar het kan wel.
do 08 aug 2013, 11:15
Hi Cees,
Waar doel je op? Iets met een sensor op de cardanas ofzo?
za 10 aug 2013, 07:47
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Ik zat te denken om een achteras te monteren van een E24/E28 met diff en dan een electronische tellerklok pas te maken in de cockpit van de E3. De electronische teller heeft 4 aansluitingen, een plus en een min en de 2 draden van de snelheids sensor die in het diff zit.
Maar eigenlijk zoek ik een makkelijkere oplossing. Ik rij nu met de TomTom op het dashboard dus kan ik in ieder geval zien hoe snel ik rij
.
Ik moet wel zeggen dat de BMW wel veel beter rijdt met een 4 traps dan met de 3 traps automaat. Zeker in combinatie met de 3,5 liter.
Heb je al foto,s gepost van jou E3 Mich?
Dit is de mijne.
za 10 aug 2013, 20:23
Cees houdt het wel heel lang spannend
wat je kunt doen in het sensor uit een diff van een e28/e30 pakken en dat tussen een steekas en diff schroeven. Vervolgens sensor met beugeltje er bij en je hebt signaal. Dan zul je nog wel de teller passend moeten maken in het e3 klokkenhuis.
Mijn e3 ligt momenteel op de operatie tafel. Nog geen foto's van. De achterkant is sinds vandaag weer hard, komende week eens de voorkant aanpakken en dan richting de spuiter.
za 10 aug 2013, 22:20
Je kan ook een sensor van een fietscomputertje gebruiken. Dat is niks anders dan een magneetje en opnemer. Monteer die ergens langs de cardanas, magneetje eraan en hup je hebt signaal !
Als je wat van electronica weet kan je eenvoudig een schakelingetje maken waarbij een klein gelijkstroom motortje harder gaat draaien door die sensor. Motortje maak je pas op de snelheidsmeterkabel en voila.
zo 11 aug 2013, 19:09
Oke, daar ben ik niet zo handig in. Wel een leuk idee! Bedankt.
@ Piet, watvoor rembekrachtiger gebruik jij in je e3 in combinatie met de 3,5? Of geen en het hydraulische systeem van een e24?
ma 12 aug 2013, 09:25
Mich, ik heb het hydraulische systeem van de E24 gebruikt.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.