Onlangs een nieuwe 745 gehaald bjr. 84 die meer als tien jaar stil heeft gestaan. Na lang proberen liep hij. Een proefrit verliep 3 kilometer lang goed, daarna hield de moter tijdens gasgeven in en kwam er backfire. Met een drukmeter geconstateerd dat de druk bij gasgeven wegviel. Tijdens het demonteren van het benzinefilter bleek dat dit verstopt was door roest. De tank gedemonteerd en de roest aan de buitenkant behandeld. Er zitten echter ook in de tank en dan met name aan de bovenkant veel roest. Heeft iemand een idee hoe je de roest aan de binnenkant effectief weg krijgt en hoe je dit dan goedkoop kunt conserveren? Op internet zijn een aantal middelen te krijgen, maar als ik deze op volg zit ik aan 70% van de nieuwprijs van een 100 liter tank.
De energie van de buitenkant behandelen heb ik al geinvesteerd en ik wil het nu ook afmaken. De tank vul ik met scherpe steentjes en warm water met vaatmachine blokjes. Flink rammelen en daarna hang ik de tank er weer onder. De tank is niet lek dus als het roesten hiermee stopt ben ik geholpen. Blijkt het niet te houden kan ik altijd nog wisselen. Of heeft iemand een beter idee?
Bedankt Smidje gelijk de voorbehandeling en de coating besteld. De tank gevuld met klein scherp grind en bijj gebrek aan een betonmolen zelf geshaked en een nacht laten inweken. In de loop van volgende week verwacht ik de coating.
Bij oude engelse motoren is dit ook een veel voorkomende probleem (vooral te danken aan de slechte kwaliteit van engels staal; als het niet roest dan is het een imitatieonderdeel of van plastic ) Ik heb reeds meerdere malen een pakketje Tankcure gebruikt met veel succes. Eerst moet de tankontvet worden met een beetje cuastic soda (afvoer-ontstopper) en daarna met een bijgeleverde roestomvormer gecoat worden en daarna een met een laag 2-componenten epoxy. Het grote voordeel van dit systeem is dat je er ook kleine roestegaatjes (pinholes) mee dicht krijgt. Op marktplaats worden verschillende setjes aangeboden maar ik heb de mijne altijd op Vehicel gekocht
Ik wil ook de tank onder m'n 7 vandaan halen, want ik vermoed ook het nodige aan roest, vooral aan de lasranden en de bovenkant. Hij zit vast met inbussen, maar ik weet niet waar ik nog meer op moet letten, wie heeft een soort stappenplan voor mij?
De tank zit er ondertussen een tijdje onder en is allemaal goed gegaan. Van de coating had ik nog over, nadat ik hem door de hele tank had laten lopen. Het overtollige terug in de bus gedaan. Lijkt me goed spul om onderkanten van roestige bumpers of eender welke roestige plek mee te behandelen. Al bij al is het een behoorlijke karwei geweest. Ik denk dat als ik de volgende keer het nog eens moet doen voor een nieuwe ga, of een goede gebruikte. Hoe goed de coating is zal nog moeten blijken.