Het is nu vr 04 jul 2025, 08:38


Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Alle onderwerpen en vragen over de aandrijving (schakelbak en automaat)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdo 26 nov 2009, 09:57

Ik las net wat over automaatbakken, en jullie hebben er verstand van zo te zien :D

Voor de ombouw [e28 520a=>535a] die ik doe komt er een andere automaat bak in de auto. Het zal van een 520a naar een 535iA zijn.
Bij de 520 hoort een 4HP22 (4HP22-WB ?)bij de 535iA de ZF4HP22 EH(sportbak). Nu hoort er een computer bij de automaatbak
Image

Mijn vraag is eigenlijk; wat moet allemaal mee vervangen voor de ombouw? De bak (met de computer er in) wordt verwisseld. Ik begrijp echter dat een sportbak nog iets met de aansturing heeft wat een gewone 4hp22 niet heeft. Als ik naar de aansluitingen in de auto kijk zijn er geen verschillen in de bedrading... Zal het werken wanneer ik de sportbak op de kabelboom van de 520 aansluit? De ECU van de M30 is dan al gemonteerd natuurlijk. Ik hoop dat jullie een antwoord weten. Ik stel de vraag hier omdat er in de E28 minder automaten geplaatst zijn als in de E23, dus jullie zouden er meer ervaren mee kunnen zijn...
Laatst bijgewerkt door Jeltuh op do 26 nov 2009, 10:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

Tom 745i

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:05
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdo 26 nov 2009, 10:38

Dus je wil een bak van een M30 naar een M20 bouwen als ik het goed begrijp.

De 4hp22eh is elektronisch gestuurd zoals je kickdown die werkt bij een EH niet met een kabel je zal wel hen een en ander moeten aanpassen.

en een automaat van een M30 naar een M20 weet niet of dat gaat passen
http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV90.png Dit is van een M20

http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV9w.png Dit is van een M30

ik denk dat je de behuizing van de M20 bak moet verwisselen naar de M30 bak.

De automaat zelf is het zelfde'.

groetjes Tom
The ultimate driving machine
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdo 26 nov 2009, 10:48

Ik zet ook de M30 motor over. Dus de M20 met automaat er uit. De M30 met de sportautomaat er in.

De kick down switch is inderdaad anders volgens de onderdeelnummers. Ik zal dus toch de kabelboom moeten vervangen denk ik? (ik had in eerste instantie weinig zin om de vloerbedekking los te halen :( )
Laatst bijgewerkt door Jeltuh op do 26 nov 2009, 10:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

Tom 745i

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:05
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdo 26 nov 2009, 10:49

Ok
The ultimate driving machine
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdo 26 nov 2009, 10:55

Tom 745i schreef:Dus je wil een bak van een M30 naar een M20 bouwen als ik het goed begrijp.

De 4hp22eh is elektronisch gestuurd zoals je kickdown die werkt bij een EH niet met een kabel je zal wel hen een en ander moeten aanpassen.

en een automaat van een M30 naar een M20 weet niet of dat gaat passen
http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV90.png Dit is van een M20

http://static.bmwfans.info/images/epc/MzE4NV9w.png Dit is van een M30

ik denk dat je de behuizing van de M20 bak moet verwisselen naar de M30 bak.

De automaat zelf is het zelfde'.

groetjes Tom


Dubbelpost, anders mis je het misschien:

De kick down switch is inderdaad anders volgens de onderdeelnummers. Ik zal dus toch de kabelboom moeten vervangen denk ik? (ik had in eerste instantie weinig zin om de vloerbedekking los te halen :( )


EDIT:
Toch is het vreemd dat de kabelboom hetzelfde is, ik zal het nog eens moeten bekijken. Doe ik vanavond even. Misschien is het vervangen van alleen de switch wel voldoende.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4171
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdo 26 nov 2009, 17:36

Jeltuh,

De EH bak heeft zijn computer in de Motronic erbij zitten. Je zal dus de hele kabelboom moeten vervangen. De kabelboom van een M20 met een hydrolische bak is toch echt anders, je mist het deel naar de EH bak en de switch onder het gaspedaal.
Freude am Fahren
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtvr 27 nov 2009, 08:15

Zelfde verhaal had Ivo (E28-goeroe) gister ook. Bedankt, weet ik waar ik aan toe ben.
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtma 30 nov 2009, 10:20

Er zit inderdaad een aparte computer bij voor de automaat (onder te tellerunit). Heb de hele kabelboom er uit. Motor doet echter niks, brandstofpomp ook niet. Heeft hier iemand een aansluitschema voor de sportautmaatbak?
Offline

Tom 745i

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:05
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtma 30 nov 2009, 12:06

Jeltuh het is geen sport automaat

het is een automaat met een sport stand

Cees weet het haarfijn uit te leggen ;)

en zijn vaker discussies over geweest de ZF4HP22EH is geen SPORTBAK

Heb je er een keuze schakelaar op zitten voor sport of economisch

sport naar ECO en dus van 4 naar 3, want de overdrive valt weg bij de sport stand

groetjes Tom
The ultimate driving machine
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtma 30 nov 2009, 12:50

Dat maakt me niet uit, als het maar gaat werken. Kan inderdaad kiezen voor sport. Het grote verschil is wel dat er een ECU bij zit wat aangesloten moet worden. Daar zou ik graag een schema van willen vinden... Het komt uit een Engelse auto en mijn broer heeft de kabel er uit gehaald dus ik weet ff niet precies hoe alles nu zit.

Toch bedankt Tom
Offline

Tom 745i

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 11:05
  • Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtma 30 nov 2009, 15:28

Hey heel veel Suc6 ermee

groetjes tom
The ultimate driving machine
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtdi 01 dec 2009, 21:08

Misschien kan dit jou helpen?



http://www.bmwtechinfo.com/repair/main/137en/index.htm

Zowel van de motor als van de bak staan de connectorpennen met de draden erin beschreven (engine connector pin layout en aegs layout drawing)
aegs is automatic electronic etc etc
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Jeltuh

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2009, 12:32

Re: Van 'gewone' 4 traps automaat naar sport automaat bak

Berichtwo 02 dec 2009, 08:04

De motor loopt, de kabelboom van de automaat vervangt het originele startrelais. Bedankt voor de link, zit wel een schema in!

Keer terug naar Aandrijving

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron