Pagina 1 van 1

Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 18:26
door Jacco
In een vorig forum kondigde ik aan dat mn koppeling van mijn 520 e12 het niet deed. Veel van jullie opperde dat het probleem een lekke werkcilinder was. Ik heb niet echt de mogelijkheid om er bij te komen, maar ik zie wel een vochtige plek onder de auto, zegt dit genoeg?

Groeten jacco

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 19:07
door baur323
Zou heel goed kunnen!

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 19:29
door RobertF
schuif een stuk karton onder de auto waar de cilinder zit en trap een paar keer de koppeling in en kijk dan of er olie ligt. Kijk ook bij het koppelingspedaal

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 19:33
door Jacco
Ok

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 20:51
door Jacco
En ja hoor! Een paar druppels olie op t karton.. Geweldig!
Ik kon vernemen dat de koppeling alweer wat slapper ging dan een paar dagen terug (minder olie dus)

Kan het ook zijn dat de leiding lek is, of krijg ik die er sowieso bij als ik besluit een nieuwe te kopen?

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 22:25
door RobertF
je kunt een revisiesetje krijgen wel even hohnen

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 23:40
door Bmw e12 driver
Heb dit ook ooit bij m'n E12 gehad, allebei de cylinders vervangen. :crybaby:
Eerst ging de cylinder bij m'n pendaal stuk, dus vervangen en een maand later bij m'n bak :angry: :crybaby:
TIP : Op je remreservoir zit een streepje hoe vol je hem mag doen, eigenlijk moet die iets voller als je goed naar je leiding kijkt van je koppelingsvloeistof(zit hoger dan je remvloeistof in en uitlaat)

Suc 6

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011, 13:02
door Jacco
Ok

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 28 feb 2011, 17:22
door Street legal
DOT4 moet er opstaan, de toevoeging ATE is het merk van de (rem) onderdelen/systeem.

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: wo 02 maart 2011, 12:05
door Jacco
Hoi,

Vanmiddag kan ik mn werkcilinder (nemer) halen, ik hoop maar dat het zometeen niet de pedaalcilinder (gever) blijkt te zijn; of zie je het dan binnen in de auto (olie)?

Als ik hem vervang, hoe moet ik dan te werk gaan, in welke stappen/volgorde?

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 21:11
door Jacco
Heb ontlucht, maar nog steeds zo slap als wat... hoor wel duidelijk geborrel. Als ik nu de ontluchtingsnippel open doe komt er alleen olie uit.

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 21:54
door CeesBMW
Geborrel = lucht. Niet goed ontlucht dus, zet een doorzichtig slangetje op de ontluchtingsnippel en houdt die in een potje met een laagje remvloeistof. Iemand anders trap het koppelingspedaal een paar keer helemaal in tot de hele slang volzit met vloeistof (geen luchtbellen) en houdt dan het pedaal vast op de grond. Op dat moment draai jij de nippel dicht. Voila..

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 21:59
door baur323
Duurt ook oneindig lang bij een M10.
200x trappen...

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 22:08
door Jacco
Heb het idd nog een keer geprobeerd, nu het ontluchtingsventiel verder opengedraaid. 200 x ???? Ik zit misschien op 50 x nu..
Als het goed is; voel je dan gelijk meer weerstand in de koppeling?

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 22:18
door baur323
Yup. gewoon volhouden. of ombouwen tot automaat :mrgreen:

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: ma 07 maart 2011, 22:25
door Jacco
Komen morgen die andere 150 x wel, hij staat namelijk nu bij de buren over de smeerput. Ook viel me weer op hoe relatief weinig roest er was te zien.

Heb de cilinder trouwens andersom geplaatst. Ik neem aan dat dit geen invloed heeft op de oliedruk/hydrauliek. Dit heb ik gedaan omdat het slangetje dan beter uitkwam.

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011, 20:45
door Jacco
Nou.... nog steeds geen resultaat. Wel ontmoedigend dat het niet wil lukken.

Heb de raad van de slang opgevolgd; had nog mooi stukje doorzichtige slang liggen en dat zat mooi strak om het ventiel. Pompen,pompen,pompen,pompen,pompen,pompen,pompen,pompen,pompen,pompen,pompen. Maar geen resultaat. Alleen als ik het reservoir weer vulde liep de slang enigszins vol maar nog veel bellen en het ventiel begint dan ook te lekken, dus dan heeft 200x pompen geen zin denk ik..?. Hoe ver moet het ventiel dan open?

Wat doe ik nu verkeerd.......?? 'k wordt met de avond chagrijniger;) en loop een minderwaardigheidscomplex op :P

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011, 20:54
door CeesBMW
Heb je wel een laag remvloeistof in het potje, en hangt het slangetje in de vloeistof bij het ontluchten ?

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011, 20:57
door Jacco
Jazeker, anders heb t potje weinig zin hea:);) Het vreemde eraan is dat het ventiel gaat lekken= te wijdt open?

Re: Werkcilinder van de koppeling lek?

BerichtGeplaatst: di 08 maart 2011, 21:05
door Daniel
Heb je alle slangen en leidingen van het het vloeistof reservoir gecontroleerd?

De koppeling cilinder losmaken van de bak, met de ontluchtingsnippel omhoog beet houden en vervolgens de nippel open draaien,
Komt hier een constante stroom vloeistof uit is hij ontlucht.....
20x pompen is niet nodig,de afstand tussen het reservoir en de nippel is maar kort....


Wil die niet op deze manier ontluchten dan is de andere koppeling cilinder ook stuk.....