Kopzorgen!
Geplaatst: do 28 jan 2010, 15:35
Kopzorgen.
Nu de lente zich aankondigt wordt het tijd om onze oldtimer seizoenklaar te maken. Grote reparaties zijn misschien al gedaan en we zien dan ook uit naar een zomer met vele mooie zonnige dagen om te kunnen genieten van onze hobby. Echter veel oldtimerliefhebbers haten echte hete dagen, omdat zich dan vaak een probleem met de koeling van de motor voordoet. Heel veel oldtimers zijn later uitgerust met een elektrische ventilator omdat de koeling bij hete dagen de wensen overlaat, met alle gevolgen van dien. Menig chauffeur zit dan ook bij zulke dagen met een verhit hoofd in de auto en heeft kopzorgen over de thermische toestand van zijn motor. Door oververhitting kan namelijk een kapitale motorschade ontstaan door het wegblazen van de koppakking of zelfs ernstigere gevolgen.
Een motor heeft een koeling nodig want slechts 25% van de verbrandingsenergie wordt omgezet in mechanische energie voor de voortstuwing. De andere 75% van de verbrandingsenergie gaat verloren als warmte.
Er zijn twee soorten van koeling;
1. luchtkoeling, als rijwind koeling en geforceerde koeling
2. de waterkoeling, als thermosifonkoeling of pompkoeling.
Rijwind koeling vind je vooral bij kleine motoren zoals motorfietsen en de geforceerde koeling komt nog nauwelijks in auto
Nu de lente zich aankondigt wordt het tijd om onze oldtimer seizoenklaar te maken. Grote reparaties zijn misschien al gedaan en we zien dan ook uit naar een zomer met vele mooie zonnige dagen om te kunnen genieten van onze hobby. Echter veel oldtimerliefhebbers haten echte hete dagen, omdat zich dan vaak een probleem met de koeling van de motor voordoet. Heel veel oldtimers zijn later uitgerust met een elektrische ventilator omdat de koeling bij hete dagen de wensen overlaat, met alle gevolgen van dien. Menig chauffeur zit dan ook bij zulke dagen met een verhit hoofd in de auto en heeft kopzorgen over de thermische toestand van zijn motor. Door oververhitting kan namelijk een kapitale motorschade ontstaan door het wegblazen van de koppakking of zelfs ernstigere gevolgen.
Een motor heeft een koeling nodig want slechts 25% van de verbrandingsenergie wordt omgezet in mechanische energie voor de voortstuwing. De andere 75% van de verbrandingsenergie gaat verloren als warmte.
Er zijn twee soorten van koeling;
1. luchtkoeling, als rijwind koeling en geforceerde koeling
2. de waterkoeling, als thermosifonkoeling of pompkoeling.
Rijwind koeling vind je vooral bij kleine motoren zoals motorfietsen en de geforceerde koeling komt nog nauwelijks in auto