VANOS en valvetronicBMW heeft op motorgebied twee zeer interessante ontwikkelingen gedaan, namelijk VANOS en valvetronic.
Voordat deze technieken worden uitgelegd is het handig om allereerst de werking van de nokkenas uit te leggen, aangezien deze aan de basis staat van VANOS en valvetronic.
Iedere normale (lees
viertak) automotor is voorzien van twee soorten kleppen, namelijk inlaat- en uitlaat kleppen. De inlaatkleppen zorgen ervoor dat er een brandstof / zuurstof mengsel in de cilinder komt. Voor motoren met directe injectie blijft het brandstof deel achterwege, dan zorgen de inlaatkleppen alleen voor de zuurstof. De uitlaatkleppen zorgen ervoor dat de uitlaatgassen de cilinder kunnen verlaten.
Om een motor fatsoenlijk te laten werken moeten deze kleppen op het juiste moment geopend en gesloten worden. Hiervoor is de nokkenas. De nokkenas zorgt voor het openen en sluiten van de kleppen.
VANOSEen nokkenas word aangestuurd door de krukas. De stand van de krukas bepaald de stand van nokkenas en daarmee ook het openen of sluiten van de kleppen. Op sommige momenten zou het handig zijn als de het opening- of sluitmoment kon worden aangepast. Dus sommige kleppen wat eerder of wat later open naargelang de