Pagina 1 van 1

VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 20:08
door zerotolerance
VANOS en valvetronic

BMW heeft op motorgebied twee zeer interessante ontwikkelingen gedaan, namelijk VANOS en valvetronic.
Voordat deze technieken worden uitgelegd is het handig om allereerst de werking van de nokkenas uit te leggen, aangezien deze aan de basis staat van VANOS en valvetronic.
Iedere normale (lees viertak) automotor is voorzien van twee soorten kleppen, namelijk inlaat- en uitlaat kleppen. De inlaatkleppen zorgen ervoor dat er een brandstof / zuurstof mengsel in de cilinder komt. Voor motoren met directe injectie blijft het brandstof deel achterwege, dan zorgen de inlaatkleppen alleen voor de zuurstof. De uitlaatkleppen zorgen ervoor dat de uitlaatgassen de cilinder kunnen verlaten.

Om een motor fatsoenlijk te laten werken moeten deze kleppen op het juiste moment geopend en gesloten worden. Hiervoor is de nokkenas. De nokkenas zorgt voor het openen en sluiten van de kleppen.

VANOS

Een nokkenas word aangestuurd door de krukas. De stand van de krukas bepaald de stand van nokkenas en daarmee ook het openen of sluiten van de kleppen. Op sommige momenten zou het handig zijn als de het opening- of sluitmoment kon worden aangepast. Dus sommige kleppen wat eerder of wat later open naargelang de

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 23:19
door wijnand
weer wat geleerd :) . Ik zag de term vanos verschillende keren voorbij komen op diverse fora, en wist nooit wat er mee bedoelt werd.
Bedankt voor dit educatieve stukje.

gr wijnand

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: wo 29 feb 2012, 23:56
door MartinE34
ik rijd zelf twee auto's waar VANOS op zit daarvoor de zelfde type zonder!!,maar het verschil is wel merkbaar bij laag toerental lekker vlot oppakken en dan heerlijk doortrekken terwijl de NON-VANOS pas in hoger toerenberijk lekker begint doortetrekken
S50 us lijkt veel op de M50 euro motor

Afbeelding



Dubbele VANOS werkt nog mooier :P

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: do 01 maart 2012, 02:14
door jeffreypico
Die zit ook in mijn M3 3,2L :D



Afbeelding

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013, 20:19
door RoVer8772
heb nu ook een e36 320i met (enkele) vanos. Daarvoor een 320i zonder vanos. beide hebben 150 PK, maar die met vanos heeft 'onderin' meer oempf !! dag en nacht verschil !

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013, 20:32
door graad
en blokker zijn beter robert... :mrgreen:

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013, 20:35
door RoVer8772
dat lijkt me sterk....zijn dezelfde onderblokken....en vanos kan nog wel eens kapot gaan..die sloop coupe heeft iets meer dan 3 ton op de teller, beetje olie bij kleppendeksel maar meer ook niet ! sterke motoren (behalve dan die vacuum slangen enzo LOL)

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013, 21:01
door MartinE34
loopt stationair ook wat rustiger dan een non Vanos ,en pakt beter op als een non Vanos mits de Vanos goed werkt

een non Vanos kan in de praktijk beter tegen/makkelijker wat hogere toeren draaien, daarom zijn deze blokken meer in trek bij de tunners en ombouwers

maar de blokken zijn verders het zelfde op de cilinderkop met Vanos na dan

M50/52 motoren zijn bij goed onderhoud bullit proof ,minder onderhoud dan een M30 blok

mijn vorige E34 sedan had meer dan 360dk gelopen en heeft alleen een Vanos modificatie gehad

nu staat hier een E39 520 met bijna 600dk op de klok nog niets aan de kop of vanos gehad

Re: VANOS en Valvetronic

BerichtGeplaatst: ma 06 mei 2013, 21:07
door chris525e
Interresant!

Zo leer je nog eens wat :D