do 08 maart 2012, 23:02
Mooi verhaal Zero, helemaal toppie.
Kleine aanvulling. De turbo moet dus de inlaatlucht onder druk in de motor blazen. Het compressorwiel comprimeert de lucht zodat er meer lucht in hetzelfde volume in de cilinder past. (comporimeren = samenpersen). Het samenpersen heeft als voordeel dat er meer lucht de motor ingaat, het (ongewenste) bijeffect van het samenpersen is dat de lucht daarbij ook heet wordt (voel maar eens aan het einde van de fietspomp als je net een band hebt opgepompt). En hoe meer lucht je de motor in wilt persen, hoe heter de lucht die uit de compressor komt.
In de motor wordt het inlaatgas nog eens gecomprimeerd, namelijk als de zuiger omhoog komt. Ook bij deze compressie wordt het gas heter. Alleen hebben we nu een lucht brandstof mengsel. Als het mengsel te heet wordt zal de benzine spontaan verbranden (pingelen of erger). Dat willen we niet, vandaar de interkoeler die tussen de compressor en de motor zit.
Voordelen van de interkoeler:
- De motor blijft heel omdat de temperatuur niet te hoog wordt.
- Het rendement van de motor stijgt verder waardoor ze minder brandstof nodig heeft.
Belangrijkste, de interkoeler moet dus altijd goed schoon zijn zodat de motor niet te heet wordt. Belangrijk voor de levensduur. Vaak schoonmaken heeft nog een voordeel: Als de interkoeler stuk gaat zul je dit ook snel zien. Een lekkende interkoeler zorgt ook voor een te hete motor.