Switch to full style
Plaats hier berichten en tips over het sleutelen aan je e23.
Plaats een reactie

Draagarmen en wiellagers

wo 20 maart 2013, 19:42

Beste forumkameraden,

Mijn vragen zijn heel simpel..

Wat is het aanhaalmoment van de voorste wiellagers?
En hoe vast draai je de bouten van de draagarmen voor en achter?

Als ik ze helemaal vast draai kunnen de draagarmen niet (makkelijk) meer bewegen, dus vandaar...
Komt dit goed na een tijdje rijden, of is hier ook een aanhaal moment voor?

Alvast bedankt!

Mvg, Rene

Re: Draagarmen en wiellagers

wo 20 maart 2013, 20:09

Meestal zet je het wiellager niet met een momentsleutel vast, maar vastdraaien op gevoel en het wiel draaien en dan een kwart slag terug controleren op vrijloop en lagerspeling.
Als je fabrieksgereedschap heb dan met 30-33Nm vastzetten onder constant draaien met het wiel, zodat het vet er in geperst wordt en nog 2X het wiel rond draaien en dan de kroonmoer terugdraaien en vastzetten met max.3 Nm en splitpen aanbrengen De meeste doen het op de bovenste manier.
In de draagarmbussen zitten ijzeren bussen die gewoon aangedraaid worden, vast is vast.

Re: Draagarmen en wiellagers

do 21 maart 2013, 18:02

Oke bedankt voor info, kan ik ook weer verder met prullen.

Grtz!
Plaats een reactie