Het is nu do 28 nov 2024, 13:48

Manuele airco naar CC

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht

Jasper

Die hard

Manuele airco naar CC

Berichtvr 07 sep 2012, 20:05

Zoals de titel al aangeeft; als je manuele airco hebt, is dit dan om te bouwen naar climate control? Dus; wat zou je hiervoor moeten vervangen en heeft iemand op dit forum dit al eens gedaan?

CeesBMW

Site Admin

Re: Manuele airco naar CC

Berichtvr 07 sep 2012, 20:11

Ja, is een ongelovelijke klus. De cc heeft een ander kachelhuis, dus die moet je vervangen. Kabelboom vervangen, ook die van de overige kachelcomponenten, bedieningspaneel vervangen. Aircoslangen weer opnieuw aansluiten, opnieuw vacumeren, en afvullen.

En waarom zou je ? De gewone airco werkt veel beter dan de cc die constant staat te regelen. Mijn gewone airco is vele malen kouder en beter te bedienen dan een met cc.
Freude am Fahren

Jasper

Die hard

Berichtvr 07 sep 2012, 20:34

Bedankt voor de heldere uitleg Cees! Ik was benieuwd naar wat er allemaal vervangen diende te worden voor deze klus (buiten het voor de hand liggende bedieningspaneel) en heb daar nu een helder beeld van. Conclusie; beter af met een gewone ac dus niet aan zitten als het goed werkt!

CeesBMW

Site Admin

Berichtvr 07 sep 2012, 21:05

Zekers ! :D if it ain't broke don't fix it.
Freude am Fahren

Daniel

Master

Berichtvr 07 sep 2012, 21:49

2 jaar geleden heb ik ook de zelfde vraag gesteld.

Ook ik heb toen geluisterd naar Cees.

Op de dag van vandaag ben ik blij dat ik dat gedaan heb, zodra ik de airco aanzet heb ik koude lucht uit alle roosters!
///M57

E23 verkocht

PayDay

Master

Berichtma 10 sep 2012, 07:21

Huh? Ik ben juist zeer te spreken over de climate control... De mijne wordt echt ijs en ijskoud...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 10 sep 2012, 09:02

Bij de gewone airco gaat idd de airco direct koud blazen. Bij de CC worden de kleppen middels sensoren gestuurd, daar zit wat vertraging in. Tevens gaat ie minder koude lucht geven als ie bijna de ingestelde temperatuur bereikt, daardoor warmt het in de auto weer wat op waarna de airco weer wat harder gaat blazen waardoor ie weer bijna de ingestelde temperatuur bereikt.....etc etc.
De normale airco geeft constant 100% en die is te combineren met warme lucht (denk in de winter voor beslagen ramen)
Freude am Fahren

Nyts2005

Pro

Berichtma 10 sep 2012, 22:04

PayDay schreef:Huh? Ik ben juist zeer te spreken over de climate control... De mijne wordt echt ijs en ijskoud...

+1

CeesBMW schreef:De normale airco geeft constant 100% en die is te combineren met warme lucht (denk in de winter voor beslagen ramen)

De CC heeft een "defrost"-stand, die doet precies hetzelfde. Ook op de "Max. Klima"- en de recirculatie-stand is de airco ingeschakeld en kan er warme lucht worden bijgemengd.

Verder is mijn ervaring dat de temperatuurregeling prima werkt, geen rillingen of zweetmomenten. Ik ervaar het als ideaal dat je de temperatuur instelt en er verder niet meer aan hoeft te zitten.
ex-1982 - Burguntrot 199/3 - 728i

Keer terug naar Interieur