Switch to full style
Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
Plaats een reactie

Kilometerteller - richtingaanwijzer.

wo 11 nov 2009, 21:47

Hallo,

Nu heb ik recentelijk een BMW 733i gekocht uit 1977. Een schitterende bak en rij er met veel plezier in. Echter, nu kan ik niet meer zien hoe hard ik rij (de snelheid pak ik nu van de TomTom).

Bij de garage heeft men er een andere kabel ingezet maar dit is niet de oplossing. Daar zeggen ze dat het aan de klok / teller zelf ligt. Nu is hij aan het kijken of hij een compleet nieuwe teller(s) unit kan krijgen.

Zelf heb ik zoiets van... ik zou graag deze originele willen houden. Kan en zou dit nog gemaakt kunnen worden. Wat zeggen jullie... ervaringen?

Sinds een paar dagen doet de richtingaanwijzer het ook niet meer... kan dit ook een gevolg zijn van bovenstaande... is het iets elektronisch? Wel vreemd omdat de alarmlichten het wel doen.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet, Michel.

Re: Kilometerteller - richtingaanwijzer.

wo 11 nov 2009, 21:58

in iedergeval welkom michel.....................
knipperlichten zou kunnen dat ze t niet meer doen...............
als ze bij de garage lomp t stuur eraf hebben gehaald.......
knipperlichthendel zit aan de binnenzijde veel draden aan...........
knipperlichten en parkeerlicht(doen die t nog wel :?: )zit er op
aangesloten..............
en de teller....................tja.........een euvel bij een e23.
hoogswaarschijnlijk de baterijen :crybaby: :crybaby:

als t aan de teller ligt..........................
heb ik er nog 1 liggen van een serie 2

wo 11 nov 2009, 22:02

je kan het volgende alvast doen. Stuur eraf halen (werkt makkelijker). De tellerbak zit met schroefjes bovenin vast. Losdraaien en de tellerbak eruit schuiven. Is gewoon simpel.
De stekkers loshalen ( ff goed onthouden waar ze precies zitten). Als het alleen de teller is...gewoon de teller wat draaien. Het wil nog wel eens klemmen. Wat graad zei, kan ook. Je batterijen zijn kaduuk en de verbindingen op de printplaat zijn door het accurzuur aangetast.....Bekend probleem.

Makkelijkste is de tellerbak vervangen, maar je zou ook de batterijen en/of printplaat vervangen herstellen.

wo 11 nov 2009, 22:06

Jongens, jullie gaan iets te snel. Zijn auto is 1977. Dat is dashboard type 1, zonder service-interval, en dus zonder batterijen.
Type 2 past niet erin (heel andere aansluitingen).

Ik heb nog 2 dashboards liggen van jouw type, Michel. Ben wel erg benieuwd welke kabel ze vervangen hebben bij de garage ??

wo 11 nov 2009, 22:15

Je was me voor Cees. Batterijen kunnen het niet zijn.

Is het eerste type kabel aangedreven? Ik meende dat op de tellerbak van mijn 730 ook "electronical" stond oid. Gaat dat met een sensor op het diff of via de versnellingsbak?

wo 11 nov 2009, 22:24

Hoi,

Misschien zekering geoxideerd, hebben t eens gehad met Peter zijn 733. Zekering ff ronddraaien en klaar

Groeten

Marcel

wo 11 nov 2009, 22:33

zerotolerance schreef:Je was me voor Cees. Batterijen kunnen het niet zijn.

Is het eerste type kabel aangedreven? Ik meende dat op de tellerbak van mijn 730 ook "electronical" stond oid. Gaat dat met een sensor op het diff of via de versnellingsbak?

Daarom was ik ook benieuwd welke kabel ze vervangen hadden ;) Alle e23'ers hebben een electronische teller dmv een sensor in het dif............maar, ik heb ooit een hele vroege e23 gezien (uit 1976 :shock: ) welke een kabel had in de handgeschakelde bak. Maar er gingen verhalen over dat dit een prototype was geweest.

wo 11 nov 2009, 22:35

Hier nog even een berichtje van mijn kant.

Bedankt voor de informatie tot zover. Aangezien ik deze auto nog niet zo lang heb wil ik me hierin gaan verdiepen en neem jullie adviezen ter harte. Ik ga ermee aan de slag.

Verdere informatie is uiteraard welkom.

Groetjes Michel.

do 12 nov 2009, 10:02

CeesBMW schreef:Jongens, jullie gaan iets te snel. Zijn auto is 1977. Dat is dashboard type 1, zonder service-interval, en dus zonder batterijen.

:oops: :oops: sorry michel !

do 12 nov 2009, 11:00

CeesBMW schreef:Jongens, jullie gaan iets te snel. Zijn auto is 1977. Dat is dashboard type 1, zonder service-interval, en dus zonder batterijen.

Ik heb nog 2 dashboards liggen van jouw type, Michel. Ben wel erg benieuwd welke kabel ze vervangen hebben bij de garage ??

maar er zijn toch ook type 2 zonder baterijen,of niet cees :?:

rover heeft in zn e24 de tellerbak van zero gezet.................
en was van een later model e23 als ik me niet vergis zonder baterijen

zonder service interval kan ik me wel weer voorstellen bij een type1 :oops:

do 12 nov 2009, 11:43

Type 2 is altijd met batterijen. Het is wel zo dat de allerlaatste dashboards (vanaf 86) anders waren, en dat daar een batterijenblokje in zat ipv 2 losse batterijen. Die blokjes gaan idd niet lekken.

do 12 nov 2009, 12:10

aha.............dan heeft rover er 1 met zooooooooooon blokje dus :clap: :clap:
thanks cees ;)

do 12 nov 2009, 12:44

ik heb er helemaal geen batterijen inzitten !!!

do 12 nov 2009, 12:44

dwz helemaal geen onderprint...

do 12 nov 2009, 12:58

Klopt, het laatste model heeft geen onderprint. Er zit achterop een soort "codeerstekker". Ook dit model heeft wel degelijk batterijen, alleen kleiner, deze zit met een stekkertje op de centrale print.

do 12 nov 2009, 14:18

we worden steeds slimmer/weizer cees :clap: :clap:

maar zitten die met t blokje alleen maar op late modellen e23ers(denk dat ik er ook 1 heb)of zou van een late e28 ook passen :?: :?:

do 12 nov 2009, 14:26

Op post 1986 e28'ers zitten ze ook. Je herkend ze aan de achterkant aan de "codeer" stekker, een zwart blokje wat je eruit kan trekken.

do 12 nov 2009, 15:55

dus die moeten we allemaal gaan verzamelen,want die blijken voor een type 2 toch beter te zijn :clap: :clap:

do 12 nov 2009, 15:55

RoVer heeft geen E23 bak. Komt uit een E28 520i. De bak is van na de productie van de E28. Ik meende dat de productiedatum van zijn bak 1996 was.
Laatst bijgewerkt door zerotolerance op do 12 nov 2009, 17:44, in totaal 1 keer bewerkt.

do 12 nov 2009, 17:12

:shock: :shock: :shock:
dus ook dat past :!: :!: :!:

dan zou ik de er maar meteen 1 inzetten van een e34...............
als de teller bak kapot gaat

do 12 nov 2009, 17:47

Nee, hij heeft een teller welke in 1996 is geproduceerd, niet een uit een e34.

do 12 nov 2009, 18:47

zag t al cees.................zero had t al aangepast :clap: :clap:

do 12 nov 2009, 20:14

Als je toch gaat schroeven, let er dan op dat alle stekkers aangesloten zitten. zou goed kunnen dat ze bij de garage er een zijn vergeten terug te plaatsen, dat zou dan gelijk de storing in je richting aanwijzer kunnen verklaren. succes!

vr 13 nov 2009, 09:53

Controleer je waarschuwingsknopje eens. Als die stuk is doet je richtingaanwijzer het ook niet (dat is alleen bij type 1 met het ronde waarschuwingsknopje)

vr 13 nov 2009, 14:50

Ik heb even naar het knopje van de alarmverlichting gekeken, nou ja... iets meer dan kijken.
Het zat hem inderdaad in dit knopje. Thanks.

Nu de kilometerteller nog.
Plaats een reactie