Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
zo 15 aug 2010, 20:19
Hallo,
Ik heb mijn tellerbak gedemonteerd om de batterijen eruit te halen en deze, ivm lekken, ergens anders te monteren. Dit wil ik doen dmv een stroomkabel. Nu heb ik bij vele tellerbakken gezien dat er maar 2x 1,5 volt batterijen zijn gemonteerd. Nu heb ik in mijn tellerbak 2x 3 volt zitten, zelf nooit eerder gezien.
Nu zie ik dat de minpolen met elkaar verbonden zijn, zijn dit 2 stroomcircuit van 3 volt? Ik weet nu eigenlijk niet waar ik m'n stroomdraad aan moet solderen om de printplaat toch werkende te houden.
Groet Matthijs
zo 15 aug 2010, 20:25
Kijk op
http://www.bmwe23.de en dan Reparaturanleitung en dan Tachoeinheit ausbauen mit kleiner Anleitung zum Austausch der Akkus auf der SI-Platine ab Bj. 1983
Ik zou en externe batterijhouder installeren dan hoef je alleen 2 draadjes aan de plus en min te solderen
of hier
http://www.khds.net/e23.tachoreparatur-tipp.html
zo 15 aug 2010, 21:17
Ik vind het vreemd het zijn 2 batterijen van elks 3 volt, en t,bakken die ik ken zijn met de penlite batterijen die samen 3volt hebben (1,5 volt stuk). En ik heb 6 volt samen.
zo 15 aug 2010, 22:01
Als de min polen met elkaar verbonden zijn dan heb je een paralelen schakeling de spanning is dan 3V maar het Amperage is het dubbele dus langere levensduur Vroeger zaten er 1,5V batterijen in van 600 mAh. tegenwoordig zijn er al die het 4 en 5-voudige hebben.
ma 16 aug 2010, 12:49
RobertF schreef:Als de min polen met elkaar verbonden zijn dan heb je een paralelen schakeling de spanning is dan 3V maar het Amperage is het dubbele dus langere levensduur Vroeger zaten er 1,5V batterijen in van 600 mAh. tegenwoordig zijn er al die het 4 en 5-voudige hebben.
Dat geldt alleen waneer de + polen met ook met elkaar verbonden zijn, dan is het een echtte parallel sckakeling.
Nu lijkt het of er 2 curcuit gevoed worden. Kan dit kloppen?? als je dus kijkt naar de andere afbeeldingen op het forum (van deze print plaat) dan lijkt het erop dat ik nog een stel weerstanden heb zitten. De penlite is langer op die plek zit bij mij nog meer weerstenden. vergelijk maar eens als je zin hebt, ik vind het gewoon vreemd en ben beniewd waar voor deze zijn? aan sluiten moet geen probleem dacht ik de plaatjes van de batterijen gebruiken.
ma 16 aug 2010, 19:55
Je hebt een "Erzatzung" onderprint (vervanging), die is al voorzien van lekvrije batterijen en hoeven dus niet buiten de cockpit worden gemonteerd.
ma 16 aug 2010, 19:57
Klopt heb ik er ook in zitten, zonder problemen.
Wat zijn de problemen met de tellers eigenlijk?
ma 16 aug 2010, 20:07
Mike schreef:Klopt heb ik er ook in zitten, zonder problemen.
Wat zijn de problemen met de tellers eigenlijk?
De econoom begon erg vaag te doen, en niet veel later de toeren en teller wijzer, maar ik wilde de bui voor zijn met de lekkende batterijen en dacht eruit en dan met een draad verlengen.Maar denk nu dat ik m,n sensor op het vliegwiel moet gaan controleren, of de sensor in de cadan.
ma 16 aug 2010, 20:09
Dat zou 't heel goed kunnen zijn, sinds jij al de vernieuwde plaat en batterijen hebt.
ma 16 aug 2010, 20:10
Je snelheidsmeter is het aan het begeven. Die stuurt de verbruiksmeter aan. Vervang je snelheidsmeter en je probleem is opgelost.
ma 16 aug 2010, 21:40
hee bij mij t zelfde probleem.
de toerenteller en economie meter hielden er ook mee op,alles laten testen en bleek dat de kokkenwinkel goed werkte???
er zat hier ook al een nieuwe update printplaat in.
nu weet ik ook nog steeds niet waar het aan ligt
ligt dat dan aan de km teller cees?
ma 16 aug 2010, 22:50
Zit er z'on zelfde als bij Matthijs in (zie foto's) ? Die gaan n.l. niet gauw kapot. Dan zal het waarschijnlijk de meter of de bovenprint zijn.
di 17 aug 2010, 11:01
ik heb niet zo goed opgelet toen Ivo m even uit elkaar schroefde,maar die vertelde van die nieuwe (dure)printplaat.
t vreemde is dat bij die mooie test opstelling van Ivo alles wel goed werkte.
maar in mn auto dus niet meer.
ik had ook al eens gevraagt waar door de toerenteller&econmeter worden aangestuurd,zodat ik het daar misschien in kan zoeken.
maar daar kreeg ik niet zoveel reacties op.
misschien moet ik eerst maar even een andere tellerunit proberen?
di 17 aug 2010, 11:08
Bij mij zit er een nieuwe printplaat in sinds anderhalf jaar. De Temp meter en de benzinemeter gaan tegelijkertijd met kleine schokjes heen en weer. Ik heb de stekkers er al een paar keer op en af gehad maar helpt niet. Het leek me een massa probleem. Op de aansluiting van de CC zit een massa aanduiding maar daar zit geen kabel Ik heb een kabeltje naar massa gelegd maar dan blijven de SI lampjes branden dus dat klopt niet. Zit er eigenlijk een volt-stabilisator op en waar?
di 17 aug 2010, 12:20
Robert, op de achterzijde van de bovenprint zit de temperatuurmeter en benzinemeter en SI vast met 2 kleine moertjes. Maak die los en wip de hele unit eraf. Maak vervolgens met contactspray de 4 gaatjes waar de pennetjes van de bovenprint in komen goed schoon en de meters zullen niet meer wiebelen.
di 17 aug 2010, 13:18
Dat gaan we doen Cees
di 17 aug 2010, 23:09
Eerst viel mijn verbruiksmeter uit, en daarop volgend mijn temperatuur aanwijzing, paar dagen later was mijn km teller aan de beurt.
Dus lekkende batterijen zeker.... en ja die zagen er niet best uit, nieuwe erin.
temp ging weer, verbruiksmeter en km teller niet.
Tellerbak van Richard erin, geen verandering.
Tellerbak 2 via via erin, idem.
Bij dealer km sensor besteld, 28.70
ma 23 aug 2010, 18:27
Doe ik dit nu goed?
Want nu werkt de temperatuur meter niet meer.....
ma 23 aug 2010, 19:36
Nee, je moet niet de 2 polen van de batterijen doorverbinden.
Verbind op de bovenprint de eerste 2 pennen van de 15 polige connector en je temp doet het weer.
ma 23 aug 2010, 19:44
van de groene 15 polige connector?
en dan de 2 aan de onderkant of boven?
ma 23 aug 2010, 20:51
Van boven, als je de print andersom legt kan je met een fijne soldeerbout de 2 punten zo doorverbinden.
vr 27 aug 2010, 18:36
Hey Cees( en mede forum leden
) ,
Heb eerst de draadjes vervangen door een externe accu box, vervolgens geprobeerd.
Geen temp. aanwijzing. Dus de twee puntjes verbonden welke jij doorgaf, en alles gaat weer.
Super!!!
Mijn backup tellerbak ook externe accu box geplaatst, en nu werkt de km teller niet meer...
alles meerdere malen los en vast gehad, contactspray gebruikt....
Heb jij hier ook een paar puntjes voor om dit te fixen?
Groeten Erik
vr 27 aug 2010, 18:45
Erik,
De km teller heeft 4 aansluitingen; 12v plus en massa, puls, en weerstandwaarde luchthoeveelheidsmeter (die word doorgelust naar de economymeter op de toerenteller)
Dat is dus iets ingewikkelder.
vr 27 aug 2010, 18:56
Mn ene bak gaat nu, maar ik zou de klok kunnen testen in de andere bak.....
dan weten we iets meer....
Zal volgende week wel weer is zien, na een x of 10 heb je het wel gezien
In ieder geval bedankt!!!!!!!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.