Switch to full style
Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
Plaats een reactie

stroomlek

za 13 aug 2011, 22:31

Ik vrees dat ik een stroomlek heb.
Mijn accu is als goed doorgemeten, maar als de auto 1 a 2 dagen stilstaat, kan ik hem niet meer starten. Lichtjes etc doen het dan nog wel, maar niet genoeg sap om de startmotor aan te zwengelen.

Nu heb ik nul verstand van electriciteit, maar hoe kan ik dit lek vinden?
Een ampere-meter (?) ertussen (waar tussen?) en de zekeringen 1 voor 1 loshalen en dan dus zien in welk circuit hij iets verbruikt?

Iemand hier verstand van?

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 09:28

Jaffa,


Je haalt de negatieve pool los van je batterij en plaatst tussen de batterij en de kabel een multimeter.
Die multimeter plaats je in Ampere-modus, zo kan je de stroomsterkte meten.

Een normaal stroomverbruik voor een auto die stilstaat (dus zonder verbruikers en met contactslot in de af positie)
is rond de 0.02 a 0.05 ampere (dus 20 of 50 milli ampere). Indien je batterij na 2 dagen reeds leeg is, zal je gemakkelijk
rond de 1.00 of 0.50 ampere verbruikers hebben, vermoed ik.

Vervolgens haal je zekering per zekering los, tot je opeens de stroomsterkte ziet dalen (stel: van 1.00 naar 0.05),
dan heb je je probleem gevonden.
Kijk in de handleiding of in een ETM (links zie forum) wat de zekering precies doet en je kan het probleem oplossen.

Ik zou in elk geval beginnen met de lampjes van de kofferklep, motorkap en handschoenvakje los te maken,
meestal zijn die de schuldigen. (Ook de cilinderslotverwarming van de bestuurdersdeur heb ik nog gehoord...)


Succes!
Fred

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 10:55

Wat Fred zegt, en vooral het laatste. Het lampje van het dashboard kastje ken ik ook...

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 10:57

Ik ook, maar ik ben er nog steeds niet uit wat de veroorzaker is.

Mijn auto is overigens nog sneller leeg, 's avonds om tien uur weg gezet, 's ochtends om half negen dood.

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 11:01

Met een nieuwe accu?

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 11:21

Ja die was nieuw. :shock:

Maar ik heb lopen prutsen met de elektrische ramenen de elektrische stoelen.
Ik moet het in die richting gaan zoeken.

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 18:19

oke, ik ga het proberen. die meters zijn overal te koop?
kan ik die op de accu en kabel klemmen of hoe werkt zoiets?

Re: stroomlek

zo 14 aug 2011, 18:56

Multimeters zijn overal wel te koop. Het gaat vaak handiger met z'n twee

Re: stroomlek

ma 15 aug 2011, 06:54

Let er bij stroom metingen goed op dat je alles goed aansluit(ook op de meter zelf). En dat je de meter in de goede stand zet, anders kan je dit een meter kosten.

Ido

Re: stroomlek

ma 15 aug 2011, 12:44

Even @jaffa...

jij hebt ook een nieuwe accu al erin zitten?
Ik heb ook een hele tijd gehad dat in de kou ik de accu zondagavond aan de lader moest leggen om mandagochtend weg te kunnen rijden.
En na aankoop van een nieuwe accu was dat niet meer nodig.
Heb daarna zelfs een paar keer 's ochtends lampen aan gelaten en 's middags gewoon gestart en naar huis gereden.
(Ik raad het niet aan om te proberen, maar goed)

Re: stroomlek

ma 15 aug 2011, 14:52

ik ga deze week even een meter kopen, en dan hoop ik te kunnen meten.
accu is niet nieuw, maar 1 jaar oud. deze is doorgemeten is goed bevonden.
na 24 uur is ie leeg, en dat duidt er dus echt op dat er een lek ergens is (lijkt me)

Moet voor spoedklusje op werk twee weken naar een ver (warm) land, dus misschien pas daarna een oplossing.

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 19:23

gevonden.
althans....

bij meting staat hij continu op 0.30.
alle zekeringen 1 voor 1 geprobeerd en bij nummer 28 raak! (redelijk frust als je bij 1 begint)
Meter staat meteen op nul als die zekering eruit gaat,
Ik heb geen handboek, dus alles even getest en het volgende is het geval:

zonder zekering 28 :
staat mijn klokje elke keer als ik start op 0:00
moet ik elke keer als ik start mijn remmen testen, en bij licht aanzetten, ook mijn licht (boordcomputer en TEST op dashboard)
moet ik elke keer als ik start mijn radio opnieuw instellen (zenders heeft ie wel onthouden, maar kleurtjes en ipod-modus niet...)

Is voorlopig mee te leven (ik hoef de accu niet meer elke nacht af te koppelen), maar heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?

nieuwe zekering geprobeerd, en dan schiet hij ook weer naar 0.30

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 19:35

anzunder,automatische antenne,standheizung,
verstellbare sitze hinten

Zo snel even gevonden.

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 19:37

http://www.bmwe23.de/sicherungen.htm

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 19:44

Wat voor "niet originele" dingen zitten er in je auto?

Volgens mij zit er iets op de 12 volt continue wat de boel leeg trekt.

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 19:54

alleen de radio is niet origineel.

ik heb geen automatische antenne, en verstelbare zittingen ook niet.

geen idee meer :-/

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 19:55

Haal de radio er eens uit en kijk dan eens wat ie doet. Heb je de radio er zelf ingezet?

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:00

yep, zelf gedaan, en voordat de radio erin zat, stond ik ook al ooit met een lege accu na 2 dagen niet rijden.

achter de radio zit wel een hele berg draadjes, wellicht dat daar iets kortsluit?

standheizung, is dat de continue 12 volt?

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:05

Daar heb je de sleutel niet voor nodig.

Je hebt iets wat 0.3 ampere verbruikt. Stel, je hebt een accu van 66 ah dan kost je het normaalgesproken 220 uur om je accu te ontladen. Zelf vind ik 0.3 ampere niet heel veel. Bij 12 volt is dat net geen 4 watt stroomverbruik. Ik kan me niet voorstellen dat je accu goed is. Als ik weer bij mijn auto ben zal ik eens kijken wat mijn ruststroom is.

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:13

na 1 of 2 dagen is mijn accu ook niet leeg (lampjes etc branden dan nog), maar krijg de motor never nooit meer gestart.

een accu kan toch niet vanzelf leeg gaan? mijn accu is trouwens 60ah

sorry als ik onnozel overkom, ik heb er gewoon nul verstand van.

twee weken geleden stond ik op ameland, auto startte niet en automonteur zei dat de accu goed was, maar dat ik een stroomlek heb.

als mijn auto de ene dag normaal start, en na 24 uur stilstaan niet meer, hoe kan dat dan? daarna aanzwengelen, weer rijden en 24 uur 'safe'

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:19

Het Ah verhaal is een kwestie van delen. Bij een volle accu van 60 Ah zou je 200 uur een belasting van 0.3 ampere kunnen hebben. Het berekenen van je "lekvermogen" is de stroom maal de spanning, en dat is ongeveer 4 watt. En dat is echt niet veel.

Maar het is het

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:28

ik zal dit morgen nog eens doormeten.

ik laad mijn accu niet op.
de paar keer dat hij nu niet meer wilde starten, pak ik de startkabels en ga een uurtje rijden (paar rondjes A10 :-))

(ik heb de auto pas een maand of zo trouwens...)

thanks so far!
ik ga morgen nog even meten, maar moet daarna twee weken naar buitenland. zal dan de accu loskoppelen...

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:32

Het zou zomaar kunnen dat je dynamo de boosdoener is.

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 20:43

Brand het accu lampje in je tellerhuis wel als je contact aanzet?

Re: stroomlek

di 16 aug 2011, 21:15

accu lampje brandt gewoon.
ik zal morgen even de spanning meten als de motor loopt.


kan dat: dat die 0.3 ampere een niet heel gezonde accu binnen 24 uur tot een punt leegtrekt dat ik hem niet meer kan starten.

hij laadt wel op (dynamo), want als ik met startkabels word gestart en een half uurtje rij, dan kan ik weer een dag lang starten...
Plaats een reactie