Het is nu di 03 dec 2024, 21:56


stroomlek

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 21:27

hmmm....

ik heb ergens iets gelezen dat het lampje N moet werken als je een automaat hebt.
Die zorgt voor de weerstand dat de dynamo de accuoplaadt.

Of zit ik nu echt uit mijn nek te kletsen en haal ik van alles door mekaar?

Kijk eens in de handleidingen sectie.
Ik heb pas zoveel gelezen, omdat ik de auto 3 weken heb. ;-)
Ik kan door de bomen het bos even niet meer vinden.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 21:57

Ja je zit uit je nek te lullen, haha, grapje!!!!!!!!!!!!!
Volgens mij was het het accu lampje wat moet branden als je je contact aanzet, is dat lampje stuk komt jouw verhaal in werking....
ook ik heb dat hier wel is ergens gelezen.......

Maar laat hem eerst maar is de laadspanning meten bij draaiende motor.... moet meer dan 13.5 zijn....

Groeten Erik
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 06:49

:dizzy:
Michiel schreef:Brand het accu lampje in je tellerhuis wel als je contact aanzet?
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 07:43

Die was ik nog vergeten, die heb ik ook al gehad.

Het is zoiets als het verhaaltje van Herman maar dan niet het N lampje maar het accu lampje. De meneer van de ANWB wist mij dit te vertellen. Dit schijnt een veelvoorkomende kwaal bij de Golf II te zijn.

De daders van mijn laad / start problemen waren:

Lampje in het dashboard kastje.
Lampje van de accu in de tellerbak.
Kapotte spanningsregelaar.
Te smalle snaar op de dynamo, hierdoor slipte hij vaak door en laadde de accu niet altijd op. En dit in combinatie met een matige accu.
Motorkap niet vergrendelt, binnenlicht bleef branden.

En dit was bij 5 verschillende BMW's, waarvan 4 7 series...
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 09:26

Michiel schreef::dizzy:
Michiel schreef:Brand het accu lampje in je tellerhuis wel als je contact aanzet?


sorry, over heen gelezen ;)
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 09:32

Ik zei al... ik heb teveel gelezen.
Dan was het misschien de tempomat die dan niet werkte of zo??

Het schijnt wel dat de lampjes bij de BMW erg belangrijk zijn. :-)

Ik ben benieuwd of Jaffa een 6e reden kan aanvoeren.
Ik hoop voor hem van niet.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:13

vanavond als ik thuis ben ga ik het voltage even meten, maar kan iemand mij uitleggen hoe het dan kan dat als ik de accu loskoppel (de min-pool eraf), ik na een paar dagen *wel* kan starten. is de accu dan wel het probleem??
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:18

Als je de accu loskopelt dan kan er niets uit lopen en blijft de lading behouden.

Hetzelfde als de stekker uit je tv halen als hij op standby staat. Op het moment dat de stekker er uit is neemt de tv ook geen stroom. De accu is je stopcontact. Haal je die weg dan is er ook geen stroomverbruik. Je accu loopt niet uit zichzelf leeg.

(Doet ie wel, maar dat duurt heeeeeeeel lang, vandaar dat er ook een houdbaarheidsdatum op batterijen staat.)
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:25

precies! dus als de accu wel gekoppeld is, net als nu, en ik kan starten (en dat kan ik nu), dan geeft ie blijkbaar genoeg spanning.
na 24 uur niet meer. als ik dan de auto met startkabels weer aan de praat krijg en een tijdje ga rijden, kan ik hem weer gewoon daarna starten. dan lijkt het mij dat hij correct op is geladen (dynamo?) en weer voldoende spanning kan geven.
hoe kan het dan een gare accu zijn?

nog een vraagje: op de accu's staan 12v (toch?). waarom moet de spanning dan 13,5 zijn?

vanavond meet ik de spanning, dan hoop ik meer te weten.

(leek)
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:37

Je eerste punt:

Stel, je accu heeft een bepaalde capaciteit. Neem "100". Het starten van je auto neemt "10". Op het moment dat jij je auto start met een volle accu dan staat de teller dus op "90". Dan ga je rijden. Rijden laadt de accu op. Iedere kilometer die je rijdt is "1", dus je accu is weer vol na 10 kilometer.

Nu is je accu oud. De "100" is nu "19". Na twee dagen staat de teller op "2". Je wilt je auto starten ed dat werkt dus niet. Startkabels er op en je kan starten. De "2" blijft dan wel "2" want eigenlijk start je op de andere accu. Vervolgens rij je 10 kilometer en staat de teller op "12". En dat is boven de "10" dus kan je starten.

Het
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:38

simpel...

Om te laden stop je er meer stroom in dan hij opslaat.
De accu's slaan de energie chemisch op, dus je moet voldoende spanning erin stoppen om hem tot een bepaald niveau op te laden.
En hoe hoeger de laadstroon, des te sneller de accu is opgeladen.
Maar een groot verschil is ook weer niet goed voor de accu, vandaar datr er maar 1 tot 2 volt meer laadstroom is dan dat de accu zou leveren.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:42

dankjewel heren! duidelijk verhaal!

dus als ik de spanning meet met lopende motor en hij geeft een lage waarde aan... duidt dat dan op een probleem met de accu, of de dynamo?

hoe meet ik of die accu '19' of '100' is?
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 12:49

Je stopt geen stroom in een accu. De dynamo is een spanningsbron. Er zit een groot verschil tussen spanning en stroom, maar dat terzijde.

Zelf kun je met behulp van een multimeter niet meten of de capaciteit van een accu nog goed is. Dit kan een beetje een garage wel doen. Die hebben een accutester en die ziet wat de restcapaciteit van je accu is.

Met behulp van een multimeter kun je wel bepaalde dingen uitsluiten. Als de spanning van een accu tijdens het draaien van de motor niet boven de 13 volt is dan wordt er niet geladen. Dit zou betekenen dat je dynamo zijn werk niet goed doet.
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 14:42

okay, ik nam het verkeerde woord in de mond. Is lang geleden dat ik ermee werkte.
En dan nog proberen in Lekentaal te praten.
Neemt niet weg dat er een overschot in gepompt moet worden voor er iets gebeurt.


Maar als ik het goed begrijp laadt de accu wel bij als hij een stukje rijdt.
Misschien niet voldoende?

Ik ben benieuwd wat het probleem uiteindelijk is geweest.
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 15:10

Dat is de vraag eigenlijk. Het kan namelijk ook zo zijn dat je met de startkabels de accu laadt zodat hij nog wel een keer kan starten.

Het blijft koffiedik kijken. Meten is weten. Rij even langs een garage en vraag of ze even je accu willen controleren.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 16:43

aldus de print van de kwikfit:

accutest
Accu OK
Spanning 12,72V
Gemeten 528A EN
Accuwaarde 540A EN

Starttest
Normaal
Spanning 11,27V

Laadspann. test
Laag
Spanning 12,32V

Laadspanning dus laag, maar accu OK. Ook wordt de accu dus wel geladen, maar niet optimaal.

Het feit dat de auto na 24 uur niet meer wil starten en ik een zekering heb verwijderd die 0.3A trok (veel te veel voor ruststroom), kan dus duiden op zowel een slechte dynamo EN een lekstroom achter zekering nummer 28??

Wat kan dit nog meer verklaren??

In Amsterdam zit een zaakje "meten is weten" die dat lek op kan sporen. Morgen even naartoe, als ik nog tijd heb. Vrijdag gaan we met de boeing naar Singapore:-)
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 18:50

Mijn 728ia heeft ook soms startproblemen, ik heb een directe draad van de accu naar de
startmotor getrokken met een schakelaar ertussen. Het wil wel eens voorkomen dat ik instap en dat hij niet start. Ik trek dan de motorkap los en start hem met de aangebrachte schakelaar, en dan start hij wel.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 19:02

Dynamo. Ik denk dat als je dynamo fatsoenlijk werkt je ook geen noemenswaardige problemen meer gaat ondervinden van je ruststroom (die wel te hoog is). Met die 12,32 V laad je geen accu op.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 19:31

hmmm. nu (NU!) met de multimeter met lopende motor geeft ie 13,78 aan.
is dat dan laadvermogen?

die 0.3a blijft ook raar, toch?

Never ending story. morgen gaat ie naar specialist
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 19:35

Geen laadvermogen, maar dat is inderdaad genoeg om te laden. Wellicht je spanningsregelaar? Is de snaar naar de dynamo nog goed?

Succes morgen.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 19:41

spanningsregelaar, snaar... Geen flauw idee :-)
die 0.3 dus negeren??
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtwo 17 aug 2011, 19:43

Dat zeg ik niet, maar ik zou me eerst gaan focussen op het fatsoenlijk laden van je accu. De 0.3 is op zich wel een probleempje maar met een volle accu kun je na 2 dagen nog wel starten.
Vorige

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron