Het is nu vr 04 jul 2025, 06:41

Electrische ramen doen het alleen nog maar met deur open

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht

Roel

Pro

Electrische ramen doen het alleen nog maar met deur open

Berichtdo 01 okt 2009, 08:13

Er zijn al wat artikel geschreven over problemen met de elektrische ramen.
In mijn geval is het probleem net iets anders.
De ramen werken alle 4 prima, echter alleen als de bestuurdersportier open is.
Echter met de deur dicht, (tijdens het rijden als je net een raampie wilt openzetten om die mooie 6-cylinder te horen grommen), dan doen de ramen het niet. Het probleem is dus gekoppeld aan de schakelaar voor de interieurverlichting, want met de deur open werken de ramen, maar druk ik de interieur lichtschakelaar in het portier in, dan stopt de elektrische raambediening.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen :?:

Dank voor jullie reactie :!:

Roel

smudge

Pro

Re: Electrische ramen doen het alleen nog maar met deur open

Berichtdo 01 okt 2009, 08:53

Hoi Roel,

volgens mij zit er bij de elektrische ramen een relais-schakeling die ervoor zorgt dat als je de sleutel van het contact slot niet in stand 2 hebt, dat je de ramen toch kunt sluiten (bij het openen van de deuren). Je kunt dit relais-circuit omzeilen door de stekker van de kabelboom van de ramen direct op de accesoiresconnectorbox aan te sluiten. Daarvoor moet je het paneel onder het stuur weghalen. 4 schroefjes, 1 bij de pedalen3 links en rehcts vanhet stuur.

In dit geval kun je dan alleen de ramen openen als de sleutel op stand 2 staat.

mvrg Edwin
E28 2.7 eta
E32 730ia
Skoda citigo

Roel

Pro

Berichtdo 01 okt 2009, 10:30

Beste Edwin,

Bedankt voor het snelle antwoord. Het zal inderdaad iets met een relais van doen hebben, mechanisch werkt alles wel.

Mijn indruk is dat eerder het vertragingsrelais op de binnenverlichting niet werkte, toen deden de ramen het wel. Nu plots merk ik dat er een vertragingssrelais op de binnenverlichting zit, en dat de ramen het rijdend niet meer doen. Jouw oplossing kan werken, maar het is niet de optimale oplossing want dan zijn de ramen niet meer bedienbaar als het contact eraf is (geen groot probleem, wel jammer). Die kap onder het dashboard krijg ik wel los, maar of ik zo de juiste stekkers weet om te wisselen, dat wordt gokken. Heb je hier mogelijk een afbeelding van? Of zal ik toch gaan voor vervanging van het relais?

groeten Roel

smudge

Pro

Berichtdo 01 okt 2009, 10:48

Hoi Roel,

bij deze een link naar een pdf waarin staat beschreven waar en hoe de accessoiresconnector eruit ziet.

www.e38.org/e23/e23_85_etm.pdf en dan blad 15. Op blad 62 een stroomkringschema van het gebeuren. De extra relaisschakeling is niet beschreven, werd wellich later er los bijgeleverd. Toen ik mijn auto opwaardeerde van handbediende naar elektrisch bediende ramen heb ik ook de extra relais gekregen zodat het werkt zonder contactslot.

Suc6

mvrg Edwin
E28 2.7 eta
E32 730ia
Skoda citigo

Keer terug naar Interieur