Het is nu wo 26 jun 2024, 06:55


Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

norbert

Pro

  • Berichten: 169
  • Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 20:34

Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtvr 24 dec 2010, 23:26

Ik ben van plan tzt een subwoofer in de E32 te bouwen. Iemand daar ervaring mee, ik vraag me af of de bassen uberhaupt het interieur gaan bereiken, wellicht via het skiluikje?
Subwoofer is overigens van bescheiden formaat, iets van 200W ofzo met een losse versterker.
Nicht
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtza 25 dec 2010, 11:15

Het plaatwerk voor het skiluik zit bij de e32 met vier puntlassen vast en is er dus eenvoudig uit te halen. Daarna plaats je een 15 mm mdf plaat met een groter gat dan de woofer tegen de achterwand aan . De achterbankrugleuning haal je er even uit en de plaat die er onder zit beplak je met dynamat of iets dergelijks. Je koopt, of maakt een passende box met een schuine wand die precies aansluit op de achterwand met gat. In die schuine wand zet je de subwoofer. De woofer filter je in de versterker af op 250 hz. Stroom voor de versterker kun je eenvoudig onder de achterbank bij de accu weghalen, en met 10mm of meer dikke draden naar de versterker brengen die je in de kofferbak kunt plaatsen. Vergeet niet om direkt op de accu een zekering te plaatsen, en je armsteun in de rugleuning naar beneden te zetten!

Image

Image
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

norbert

Pro

  • Berichten: 169
  • Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 20:34

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtza 25 dec 2010, 11:43

Hoi jaap,

Bedankt voor je uitleg. Ik zie op de foto's dat jij het in een e23 hebt gedaan. Weet je of het in een e32 hetzelfde zit?

Norbert
Nicht
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtza 25 dec 2010, 12:11

Jaap heeft een e32.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtza 25 dec 2010, 13:00

Ik had een e32, de foto's zijn van mijn e32 voor ik hem verkocht.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

norbert

Pro

  • Berichten: 169
  • Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 20:34

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 10:46

Ok, ik zou zweren dat de foto van de linker binnenkant van de kofferruimte met de versterker een e23 was. Vandaar mijn vraag.
Hoe waren verder jouw ervaringem met de E32?
Nicht
Offline

eric-e23tds

Master

  • Berichten: 653
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 17:01
  • Woonplaats: makkum

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 11:10

is wel het meest ideale zoals jij het had Jaap
hou je alle ruimte nog over in de kopfferbak ;)
drive in a e23 is like flying 1st class on a cloud
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 11:42

Mijn ervaringen met de e32 zijn eigenlijk heel goed. Ik heb er 6 jaar mee rondgereden en weinig echte problemen gehad. roest was bij mijn exemplaar beperkt tot de onderkant van de voordeuren. Ik heb de bussen en lagering van de achterophanging en het lager tussen cardanas en differentieel moeten vernieuwen. De vooras heb ik gelijk na aanschaf voorzien van nieuwe bussen en stangen en een 30mm verlaging. De airco heb ik omgebouwd naar nieuw type vulmiddelen en die airco werkte altijd! De verlichting en het alarm waren redenen voor storingen. De verlichting viel onder het rijden soms uit en ging dan weer aan. Dit heb ik opgelost door de lkm module te demonteren en de solderingen aan de stekkerzijde opnieuw te solderen. zelfde voor het alarm, maar daarvoor kocht ik een unit uit een '93 er.De automaat werd elke 30000 ververst en voorzien van een nieuwe zeef en werkte zonder problemen. Grootste kostenpost in al die jaren was de "revisie"van de cylinderkop. Mijn nokkenas was enorm ingelopen op cylinder 1 en 2 en dus heb ik zelf de boel aangepakt.
Zwakke punten: elektronica, nokkenas(als je niet oplet!) voordeuren en achterpaneel met tankklep(roest). En het grootste nadeel de hoge wegenbelasting :D :D
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 11:44

@ eric-e23 tds:

Ik heb het ook zo in de e24, alleen de woofer zit in een box op de plaats van de armsteun achter. want de box paste niet boven mijn lpg tank :D
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

norbert

Pro

  • Berichten: 169
  • Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 20:34

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 13:53

Gewoon goede auto's dus die E32's.
Het zijn natuurlijk geen E23's maar goed, je kan niet alles hebben!
Wat de wegenbelasting betreft, die van mij is daar eind volgend jaar vanaf, "elk nadeel hep z'n voordeel zou Jopie zeggen..."
Ik zag trouwens op een interieur-foto van een 750i dat die ook nog een tweeter hebben aan de binnenkant van de buitenspiegel, daar moet ik nog even naar op zoek. Hoe is jouw ervaring met de onderdelenvoorziening voor de E32, is er een E32-broer van Cees ergens in Nederland, hoe is de voorraad bij BMW zelf?

Groet,

Norbert
Nicht
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 15:25

Alles is nieuw te bestellen en voor de overige delen zocht ik op E-Bay.de of via het Duitse 7-er forum en dan op de naam Abenson. Die heeft mij al eens geholpen aan een houtset e.d. Een '86 er in niet afgetrapte staat zou ik ook wel willen. Aleen de prijzen zijn volledig naar de kl......
O, ja bij momtage van de tweeter in de spiegeldriehoek heb je een drieweg speaker set nodig. waarbij dan de midrange in het dashboard komt en de midbas in de kick panel in de voetenruimte. Ik had een Focal kr2 power set tweeweg ingebouwd de tweeters in het dashboard en de woofers in de kickpanels nadat ik er wat vulringen voor had gemaakt. de Audison 3 kanaals versterker voor de voorboxen afgefilterd op 50 hz en dus geen achterspeakers. Die mis je echt niet! De standaard boxen zijn qua geluid om te janken, en ook met die orginele 3 weg set niet echt verbeterd.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtzo 26 dec 2010, 17:02

Johan weet er erg veel van. Zit op het bmw7forum.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=234
Offline

norbert

Pro

  • Berichten: 169
  • Geregistreerd: vr 06 maart 2009, 20:34

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtma 27 dec 2010, 16:58

Bedankt, ik heb Johan een PB'tje gestuurd.

Jaap, zijn de dingen die jij voorstelt, te realiseren in de bestaande speakerplaatsen? Ik wil, op de LPG installatie na, de auto optisch origineel houden namelijk.

Groet,

Norbert
Nicht
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Subwoofer in E32, iemand ervaring?

Berichtma 27 dec 2010, 21:02

In de kickpanels passen geen focal k2 zonder er een gat in te zagen. Deze mid bas speakers zijn net ff te diep. Kickpanel reserve kopen voor een paar euro. Zo heb ik mijn wagen ook weer orgi kunnen maken.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten

cron