Het is nu za 29 jun 2024, 02:06


stroomlek

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

stroomlek

Berichtza 13 aug 2011, 22:31

Ik vrees dat ik een stroomlek heb.
Mijn accu is als goed doorgemeten, maar als de auto 1 a 2 dagen stilstaat, kan ik hem niet meer starten. Lichtjes etc doen het dan nog wel, maar niet genoeg sap om de startmotor aan te zwengelen.

Nu heb ik nul verstand van electriciteit, maar hoe kan ik dit lek vinden?
Een ampere-meter (?) ertussen (waar tussen?) en de zekeringen 1 voor 1 loshalen en dan dus zien in welk circuit hij iets verbruikt?

Iemand hier verstand van?
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 09:28

Jaffa,


Je haalt de negatieve pool los van je batterij en plaatst tussen de batterij en de kabel een multimeter.
Die multimeter plaats je in Ampere-modus, zo kan je de stroomsterkte meten.

Een normaal stroomverbruik voor een auto die stilstaat (dus zonder verbruikers en met contactslot in de af positie)
is rond de 0.02 a 0.05 ampere (dus 20 of 50 milli ampere). Indien je batterij na 2 dagen reeds leeg is, zal je gemakkelijk
rond de 1.00 of 0.50 ampere verbruikers hebben, vermoed ik.

Vervolgens haal je zekering per zekering los, tot je opeens de stroomsterkte ziet dalen (stel: van 1.00 naar 0.05),
dan heb je je probleem gevonden.
Kijk in de handleiding of in een ETM (links zie forum) wat de zekering precies doet en je kan het probleem oplossen.

Ik zou in elk geval beginnen met de lampjes van de kofferklep, motorkap en handschoenvakje los te maken,
meestal zijn die de schuldigen. (Ook de cilinderslotverwarming van de bestuurdersdeur heb ik nog gehoord...)


Succes!
Fred
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 10:55

Wat Fred zegt, en vooral het laatste. Het lampje van het dashboard kastje ken ik ook...
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 10:57

Ik ook, maar ik ben er nog steeds niet uit wat de veroorzaker is.

Mijn auto is overigens nog sneller leeg, 's avonds om tien uur weg gezet, 's ochtends om half negen dood.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 11:01

Met een nieuwe accu?
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 11:21

Ja die was nieuw. :shock:

Maar ik heb lopen prutsen met de elektrische ramenen de elektrische stoelen.
Ik moet het in die richting gaan zoeken.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 18:19

oke, ik ga het proberen. die meters zijn overal te koop?
kan ik die op de accu en kabel klemmen of hoe werkt zoiets?
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtzo 14 aug 2011, 18:56

Multimeters zijn overal wel te koop. Het gaat vaak handiger met z'n twee
Offline

beamer73583

Die hard

  • Berichten: 307
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 10:31

Re: stroomlek

Berichtma 15 aug 2011, 06:54

Let er bij stroom metingen goed op dat je alles goed aansluit(ook op de meter zelf). En dat je de meter in de goede stand zet, anders kan je dit een meter kosten.

Ido
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: stroomlek

Berichtma 15 aug 2011, 12:44

Even @jaffa...

jij hebt ook een nieuwe accu al erin zitten?
Ik heb ook een hele tijd gehad dat in de kou ik de accu zondagavond aan de lader moest leggen om mandagochtend weg te kunnen rijden.
En na aankoop van een nieuwe accu was dat niet meer nodig.
Heb daarna zelfs een paar keer 's ochtends lampen aan gelaten en 's middags gewoon gestart en naar huis gereden.
(Ik raad het niet aan om te proberen, maar goed)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtma 15 aug 2011, 14:52

ik ga deze week even een meter kopen, en dan hoop ik te kunnen meten.
accu is niet nieuw, maar 1 jaar oud. deze is doorgemeten is goed bevonden.
na 24 uur is ie leeg, en dat duidt er dus echt op dat er een lek ergens is (lijkt me)

Moet voor spoedklusje op werk twee weken naar een ver (warm) land, dus misschien pas daarna een oplossing.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 19:23

gevonden.
althans....

bij meting staat hij continu op 0.30.
alle zekeringen 1 voor 1 geprobeerd en bij nummer 28 raak! (redelijk frust als je bij 1 begint)
Meter staat meteen op nul als die zekering eruit gaat,
Ik heb geen handboek, dus alles even getest en het volgende is het geval:

zonder zekering 28 :
staat mijn klokje elke keer als ik start op 0:00
moet ik elke keer als ik start mijn remmen testen, en bij licht aanzetten, ook mijn licht (boordcomputer en TEST op dashboard)
moet ik elke keer als ik start mijn radio opnieuw instellen (zenders heeft ie wel onthouden, maar kleurtjes en ipod-modus niet...)

Is voorlopig mee te leven (ik hoef de accu niet meer elke nacht af te koppelen), maar heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?

nieuwe zekering geprobeerd, en dan schiet hij ook weer naar 0.30
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 19:35

anzunder,automatische antenne,standheizung,
verstellbare sitze hinten

Zo snel even gevonden.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 19:37

Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 19:44

Wat voor "niet originele" dingen zitten er in je auto?

Volgens mij zit er iets op de 12 volt continue wat de boel leeg trekt.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 19:54

alleen de radio is niet origineel.

ik heb geen automatische antenne, en verstelbare zittingen ook niet.

geen idee meer :-/
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 19:55

Haal de radio er eens uit en kijk dan eens wat ie doet. Heb je de radio er zelf ingezet?
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:00

yep, zelf gedaan, en voordat de radio erin zat, stond ik ook al ooit met een lege accu na 2 dagen niet rijden.

achter de radio zit wel een hele berg draadjes, wellicht dat daar iets kortsluit?

standheizung, is dat de continue 12 volt?
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:05

Daar heb je de sleutel niet voor nodig.

Je hebt iets wat 0.3 ampere verbruikt. Stel, je hebt een accu van 66 ah dan kost je het normaalgesproken 220 uur om je accu te ontladen. Zelf vind ik 0.3 ampere niet heel veel. Bij 12 volt is dat net geen 4 watt stroomverbruik. Ik kan me niet voorstellen dat je accu goed is. Als ik weer bij mijn auto ben zal ik eens kijken wat mijn ruststroom is.
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:13

na 1 of 2 dagen is mijn accu ook niet leeg (lampjes etc branden dan nog), maar krijg de motor never nooit meer gestart.

een accu kan toch niet vanzelf leeg gaan? mijn accu is trouwens 60ah

sorry als ik onnozel overkom, ik heb er gewoon nul verstand van.

twee weken geleden stond ik op ameland, auto startte niet en automonteur zei dat de accu goed was, maar dat ik een stroomlek heb.

als mijn auto de ene dag normaal start, en na 24 uur stilstaan niet meer, hoe kan dat dan? daarna aanzwengelen, weer rijden en 24 uur 'safe'
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:19

Het Ah verhaal is een kwestie van delen. Bij een volle accu van 60 Ah zou je 200 uur een belasting van 0.3 ampere kunnen hebben. Het berekenen van je "lekvermogen" is de stroom maal de spanning, en dat is ongeveer 4 watt. En dat is echt niet veel.

Maar het is het
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:28

ik zal dit morgen nog eens doormeten.

ik laad mijn accu niet op.
de paar keer dat hij nu niet meer wilde starten, pak ik de startkabels en ga een uurtje rijden (paar rondjes A10 :-))

(ik heb de auto pas een maand of zo trouwens...)

thanks so far!
ik ga morgen nog even meten, maar moet daarna twee weken naar buitenland. zal dan de accu loskoppelen...
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:32

Het zou zomaar kunnen dat je dynamo de boosdoener is.
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 20:43

Brand het accu lampje in je tellerhuis wel als je contact aanzet?
Offline

jaffa

Nieuw

  • Berichten: 31
  • Geregistreerd: vr 27 mei 2011, 07:58

Re: stroomlek

Berichtdi 16 aug 2011, 21:15

accu lampje brandt gewoon.
ik zal morgen even de spanning meten als de motor loopt.


kan dat: dat die 0.3 ampere een niet heel gezonde accu binnen 24 uur tot een punt leegtrekt dat ik hem niet meer kan starten.

hij laadt wel op (dynamo), want als ik met startkabels word gestart en een half uurtje rij, dan kan ik weer een dag lang starten...
Volgende

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron