Het is nu zo 01 dec 2024, 05:08


Uitbouw OBC 2 en blokkering

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtza 26 nov 2011, 20:30

Beste specialisten:

Michiel en ik lopen vast met een e23 waar we de OBC II van hebben uitgebouwd.
De complete OBC hebben we zonder te knippen er helemaal uitgehaald.
En jawel, de auto start niet meer..

Weet iemand waar en hoe we deze startblokkering kunnen overbruggen?
Ik weet dat het kan, maar ik heb geen idee hoe. Het liefst met plaatjes... want daar ben ik gek op.
Deze OBC was trouwens de meest simpele versie, dus geen geen magneet sleutel en alarm zaken er op.
Offline

Robby

Master

  • Berichten: 712
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 13:17
  • Woonplaats: Hasselt

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 09:12

Hoe je die startblokkering kunt overbruggen weet ik niet, maar volgens mij werkt ie alleen als je zelf een code invoert als je de auto wegzet.
Ik kan me voorstellen dat als je een code hebt ingevoerd en je zet de auto weg, en ondertussen de obc uitbouwt, dan zul je volgens mij dit krijgen.
BMW 528i 1996
BMW 635 CSi 1984
Kawasaki ZX10 1989
BMW 525d high executive
Image
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 12:14

Dank voor je posting, maar dit is er eentje zonder code.
maw; ze startte met obc zonder de code in te moeten geven.
Nu is de hele zwik correct uitgebouwd en doet ze niks meer.
ERgens moet er een kabeltje worden doorgelust denk ik. Alleen welke..
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 14:02

waarschijnlijk 2, de ontsteking en de benzinepomp. Als je hem op contact zet doet de benzinepomp het dan?
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 14:11

Nee, de benzinepomp horen we niet.
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 15:12

Hoi,

Heb je de kabelboom volledig uitgebouwd of enkel de stuurdoos en obc2 module er uit gehaald?

Groeten,
Fred
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 15:15

Wederom dank voor de reacties,
De hele kabelboom (die met de gele stekker) is uitgebouwd. Evenals de stuurdoos en de OBC (en de handel).
Ik begreep van Cees dat dit standaard zo is: als je een affrabriek OBC uitbouwd zal deze, ook na zorgvuldige uitbouw, niet meer starten.
Wel nu - dat klopt..

Er zal ergens een kabeltje moeten worden doorverbonden, maar welke..
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 15:25

Ite,

Misschien dat Ivo het weet?
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 15:27

Als je enkel en alleen de motor wil laten draaien (bv. als het een sloper is),
en er dus niet meer wil mee rijden), kan je deze eenvoudig overbrugging gebruiken:

Mogeljkheid 1
Koppel de hoofdrelais los (meestal een witte relais, tegen het schudbord van het motorcompartiment, ter hoogte van de passagier.
(Dus ongeveer een 30cm verwijderd van de oliedop van de motor, richting de passagierskant)

Plaats 2 draadjes (ergens 2.5mm2 of iets dergelijks) rechtstreeks van de plus pool van de batterij, naar de draden waar de
polen 87 en 87 van de relais (ja er zijn 2 87 polen op dit type relais :), vastzaten.
Op de onderzijde van de relais zie je de nummers, dus zo kan je het nog even controleren. (De draden op polen 87 en 87 zijn
beiden rood, naar ik mij herinner)
En ... Best nog met een zekeringetje tussen beide draden. ;-)

Mogelijkheid 2
Laat de hoofdrelais op z'n plaats.
Plaats 1 draadje (ergens 2.5mm2 of iets dergelijks) rechtstreeks van de plus pool van de batterij, naar de plaats waar de
pool 86 van de relais (groene draad normaal) zit. Je kan de draad van onderen naast de groene draad schuiven zodat hij contact maat met de
klemmen van de relaishouder. Hierdoor gaat de relais klikken en pool 30 met de polen 87 en 87 verbinden.
En ..opnieuw :-) ... Best nog met een zekeringetje tussen deze draad.

Start!, lukt probleemloos normaal :-)

Succes! :)
Fred
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 17:52

En w
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 18:12

Onder het dashboard,

Hebben jullie 4 groene stekkertjes los gemaakt,

2 van die stekkertjes zitten nu ook nog aan de kabelboom van de obc en 2 stekkertjes zitten nog in de auto.......

Die 2 stekkertjes in de auto passen gewoon in elkaar en dan moet die het weer doen.


Ik had met mijn eigen auto startblokkerings problemen omdat die zwarte doos stuk was van binnen, ik heb 'm er simpelweg tussen uit gehaald, stekkers in de auto in elkaar gedrukt en nooit meer problemen met startblokkering.

Bij vragen ff mailen.....
///M57

E23 verkocht
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 18:30

In de ETM kan je zien wat je precies moet doen voor een permanente overbrugging.

Komt er op neer dat je een groene draad die op connector 200 zit, moet doorverbinden met de groene draad bij connector 235.
Daarna zal hij meteen weer starten zoals normaal.
(Dit is in feite de startonderbreking met de PIN-code die in OBC2 ingebouwd zit).

Als je moeite hebt om de juiste locatie te vinden, kan je deze controleren via de uitgebouwde kabelbomen:
de OBC2 stuurdoos verbindt in principe de groene met de roodgroene draad door. Dus als je deze volgt tot waar je
de kabelboom losgehaald hebt, weet je over welke twee draden het gaat.

Ook hier weer best een zekeringetje gebruiken bij het testen, als je even de verkeerde draad hebt, dan breng je geen schade aan!

Succes! :)
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 18:34

Hartstikke fijn jongens. Dank voor jullie hulp.
Zou nl. jammer zijn als deze Achatgrune 735 naar de eeuwige jachtvelden zou moeten.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 18:59

Zo fijn dit forum! Zaterdag gelijk maar even kijken en rapporteren.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtzo 27 nov 2011, 23:31

Daniel schreef:Onder het dashboard,

Hebben jullie 4 groene stekkertjes los gemaakt,

2 van die stekkertjes zitten nu ook nog aan de kabelboom van de obc en 2 stekkertjes zitten nog in de auto.......

Die 2 stekkertjes in de auto passen gewoon in elkaar en dan moet die het weer doen.


Ik had met mijn eigen auto startblokkerings problemen omdat die zwarte doos stuk was van binnen, ik heb 'm er simpelweg tussen uit gehaald, stekkers in de auto in elkaar gedrukt en nooit meer problemen met startblokkering.

Bij vragen ff mailen.....



Dat had ik telefonisch toch ook al gemeld !
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Uitbouw OBC 2 en blokkering

Berichtma 28 nov 2011, 08:20

Ja, maar niet met de kleur van de stekkertjes. Ik kon het zo snel niet vinden iig.
Maar desalniettemin toch allen bedankt, nu moet het lukken.

Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten

cron