Pagina 1 van 1

Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 19:51
door baur323
Raar probleempje:
Vandaag een lange rit gemaakt naar mijn ouders. Op de heen weg even een korte tussenstop.
Tot daartoe: airco en cc regeling perfect.
We rijden weg en de airco (compressor) gaat niet meer aan, inmiddels was het redelijk warm, dus dat was naadje.
Bij mijn ouders even snel gekeken en alle dienstdoende relais en zekeringen uitgewisseld dan wel gecontroleerd.
Geen airco.
Na 2 uur afkoelen en einde bezoek: u raad het al, alles werkt weer.
Ik heb dit denk ik eerder gehad, maar nu viel het wel erg op.
Ik wil dit natuurlijk graag goed werkend hebben, maar ik ben op electronisch vlak echt nog dommer dan onze huidige regering.
Waar moet ik zoeken? Ik weet zeker dat de pomp werkt, er voldoende vloeistof in zit (want toen ze het wel deed koelde hij erg goed).
Relais en zekeringen lijken ook ok. Wie heeft er een gouden tip?
Laatste vraag: kan ik de compressor ook overbruggen, en zo ja hoe? Ik heb weinig zin om met vakantie te gaan z

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 20:01
door 728iA
je wilt de kompressor overbruggen en airco?

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 20:23
door baur323
Yup. bij wijze van nood de airco compressor permanent aanzetten

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 21:16
door Daniel
Ik heb gehad met de achterste temperatuursensor op de motor dat wanneer deze te heet was idd de airco niet werkte....

Het airco systeem krijgt dan dus een signaal dat de motor dusdanig warm is en bij inschakelen van de pomp nog warmer zal worden...

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 21:18
door Daniel
Als jij 12v zet op de (zwarte) stekker die vanaf de pomp komt dan schakelt de magneet koppeling in.

Eenvoudig te testen wanneer de motor uit is, door 12v op deze draad te zetten, dan hoor je de magneetkoppeling duidelijk klikken.

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 21:33
door baur323
Dus met het vervangen van deze tempsensor zou het euvel mogelijk opgelost zijn?

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2013, 22:48
door CeesBMW
Let op, er zijn modellen (ik meen de Bosch compressoren) die hebben een thermoschakelaar ingebouwd. Als de pomp te warm wordt zet hij hem uit ! Dat valt niet te overbruggen, zit n.l in de pomp.
Je moet je afvragen waarom ie te warm wordt, waarschijnlijk te veel koudemiddel (te hoge druk). Ook werken die pompen anders als ie gevuld wordt met blends (o.a. R401A, R409A, R414B ) Elke soort heeft zijn eigen soortelijk gewicht, met een omrekentabel moet je dan de hoeveelheid uitrekenen die benodigd is voor het betreffende koudemiddel. Daar worden helaas heel veel fouten bij gemaakt.

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2013, 06:50
door baur323
Oei, dat klinkt niet ok.
Het is idd sinds de laatste vulling dat hij zich soms uitschakelt.
Ik zal zo even checken wat er in zit.

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2013, 07:24
door baur323
R437a 1300gram.
How does this sound?

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2013, 09:43
door CeesBMW
Volgens de richtlijnen van de fabrikant (Dupont) mag het systeem initieel met maximaal 85% van het gewicht gevuld worden ten op zichte van R12. Dat is in ons geval 1335 gram (zie rode sticker binnenzijde motorkap).
In dat geval kom ik op 1135 gram uit.
Bij niet voldoende koeling kan hij nog middels "top off" gevuld worden tot maximaal 95%. Dan zou dan 1268 gram zijn.Maar dan wordt de pomp idd meer belast dan normaal.
R437a bevat 60% r134a en dat heeft idd een maximaal vulgewicht van 80% bij r12 retrofit systemen.

http://www2.dupont.com/ISCEON/en_US/ass ... elines.pdf

Ik denk dan ook dat het systeem wat te veel heeft, maar met een verlies van 8 a 10% per jaar doet het volgend jaar wel goed :D

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2013, 09:45
door CeesBMW
Je kan eventueel een drukmeter aansluiten op de vulnippel, de druk mag maximaal een 4,5 bar zijn. Bij draaiend systeem.

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2013, 16:11
door baur323
Ik zal zo eens meten, ik heb nog ergens een drukmeter liggen.
Domme vraag: aan welke nippel? ik heb er 2...een rode en een blauwe.
U ziet, lullen als brugman, maar lomp en onhandig tot aan Tokyo en omstreken.

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2013, 17:50
door CeesBMW
Lage druk = blauw

Re: Airco vragen (CC)

BerichtGeplaatst: wo 10 jul 2013, 10:36
door Kestol
handig deze uitleg want ik heb sinds 3 weken ook last van hetzelfde probleem.. ik zal vanavond gelijk eens kijken of ik dit ook voor elkaar krijg, bedankt voor de uitleg