Pagina 1 van 1

Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 21:43
door CeesBMW
Gezien mijn juridische achtergrond en oldtimerliefde volg ik de belasting ontwikkelingen nauwlettend. Nu al zie ik diverse hiaten qua uitvoerbaarheid.

Eerste is de keuzevrijheid om het hele jaar door te mogen rijden met de e23, of deze 3 maanden niet te gebruiken.
Senario;
Ik heb 2 BMW's e23 en een stallingsmogelijkheid. Met de ene rij ik op kwartaaltarief van maart tot november, gaat dan de stalling in. De andere komt eruit en die rij ik vam december tot februari. Na deze periode schors ik deze weer (3 maanden belasting = ongeveer 220,-) en komt nummer 1 weer in de plaats. Totale kosten 340,- per jaar, en ik rijdt het hele jaar door.
Echter datzelfde grapje kan ik ook met 1 auto doen ! Op 30 november besluit ik om toch het hele jaar te rijden en krijg ik dus een kwartaalaanslag voor dec/jan/feb. Na deze periode wil ik toch weer gebruik maken van de kwartaalregeling en betaal ik 120,-. Ook in deze casus betaal ik dus 340,- en heb ik geen stalling nodig voor de auto.
Tevens zijn er uitzonderingen voor auto's die in de wintermaanden gekeurd moeten worden, deze mogen wel op de weg. Nou is mijn APK station toevallig in mijn "oude" stad die 120 km hier vandaan is, deze man is nog een vriend van de familie.......

Het controleren en reguleren van deze zaken zullen vele miljoenen gaan kosten ! Van elke oldtimer moet bijgehouden worden wat voor regeling er gekozen is. En dan ook nog de uitzondering voor voertuigen die een jaar na ingebruikname al LPG hadden ?

Dit gaat menig ambtenaar nog hoofdbrekens geven.

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 23:08
door Daytonawim
Mm, er was ook nog iets met een kalenderjaar.

Ik wacht even rustig af wat het nu gaat worden, want die 120 euro is het maximale tarief, daar zal dus ook een schijf systeem bij horen.

Zelf denk ik dat de oplossing voor de winter stop zit in de "zogenaamde" verkoop van de auto aan je vrouw( die gewoon mrb gaat betalen) en je koopt em terug na de winterstop, om weer in het kwart tarief te komen.

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: di 21 mei 2013, 23:55
door MartinE34
zouden ze nu weer zo stom zijn ,een regel bedacht te hebben waar weer lekker misbruik van gemaakt gaat worden :roll: :evil:

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 06:22
door RoVer8772
dat kwartaaltarief, moet je dus over 9 maanden betalen ? en over die andere 3 maanden moet men dan schorsinggeld betalen ?

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 08:24
door undifined1
Als jij in januari besluit om voor de kwartregeling te gaan, kun je niet eerder dan januari van het jaar daarop weer in de normale MRB gaan met die auto volgens mij.

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 09:08
door RobertF
Ik denk dat Weekers er niks op tegen heeft als je de wintermaanden 250 euro betaalt om te rijden.
Lijkt me niet dat ze dat kunnen verbieden, want hoe ga je om met mensen die geen stalling hebben?

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 10:16
door graad
Denk dat ze daar ook wel wat op verzinnen, het grapje met steeds wisselen tussen gereduceerd tarief en volle belasting hebben de heren in DH denk ik ook wel meegenomen in hun idee

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 10:37
door dannysedanE28
Hoi allemaal.
Mijn E28 rijdt vanaf 1988 al op lpg(aantoonbaar) en ik ben dus vanaf jan 2014 dik de klos: ga

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 18:53
door Daytonawim
Je mg nu ook tijdens je schorsing gewoon nar de apk, wil je echt geen gezeur vn te voren melden, anders mocht je een boete krijgen gewoon apk kopie opsturen en klaar.

Verkoop van je auto kunnen ze simpelweg niet verbieden, noch dat als je een auto in de loop van het jaar koopt, je verplicht bent om de 1/4 tarief of het volle tarief te moeten gaan betalen.

Wat wel leuk is dat al deze varianten even nagelopen gaan worden door de belangen vereningingen want da's wel een leuk punt voor de 1e kamer die de wetgeving gaat toetsen.

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: wo 22 mei 2013, 19:28
door Jasper
Er is toch ook nergens gezegd dat je de auto moet schorsen tijdens november / december / januari? Volgens mij kunnen ze je gewoon in de gaten houden dmv de camera's op de snelweg, politie scant nummerborden etc.

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: do 23 mei 2013, 16:11
door graad

Re: Juridische haalbaarheid en sanctiebeleid oldtimerregeling

BerichtGeplaatst: zo 16 jun 2013, 20:42
door graad
www.vrijstellingoldtimer.nl via mail wrote:

Beste,

Eindelijk, het is zover, onze eerste nieuwsbrief is een feit. We hebben de afgelopen weken zeker niet stilgezeten, want er moest veel en ingewikkeld werk gedaan worden. In Den Haag staat men immers niet met open armen klaar staat om onze bezwaren aan te horen. Er is toch