Het is nu do 28 nov 2024, 09:37

Kachelradiateur kapot en lekkend koelvloeistof

Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
  • Auteur
  • Bericht

arktisblau

Nieuw

Kachelradiateur kapot en lekkend koelvloeistof

Berichtma 25 mei 2009, 15:36

Na startproblemen met mijn 732i te hebben opgelost ben ik er afgelopen weekend op zaterdag mee gaan rijden. En een nieuw probleem ontstond al vrij snel. Tijdens het rijden kwam er opeens witte rook door de blowers en binnen 10 seconde was de cabine veranderd in een stoomcabine. De matten helemaal nat van koelvloeistof en een spoor van 60 meter van koelvloeistof als gevolg. De ANWB gebeld en die hebben de radiateur omgeleid of iets dergelijks, zodat de kachelradiateur niet meer op de cabine was aangesloten, zodat er geen nieuwe stoomcabine kon ontstaan. Ook hadden ze de koelvloeistof bijgevuld. Gelukkig was het op een rustige weg gebeurd, want het had ook op de snelweg kunnen gebeuren tijdens het inhalen ofzo, dan had het wel een gevaarlijk situatie opgeleverd, want ik kon echt helemaal niets meer zien door de rook. Na het werk van ANWB nog 100 km gereden op de zaterdag, zonder problemen.

Maar gisteren ontstonden weer problemen. Na zo'n 50 km gereden te hebben parkeerde ik de auto en nadat ik de motor uitzette, lekte er flink wat koelvloeistof. Dit kwam van onder de motorkap. Er is verder niets meer de cabine binnengekomen. En het gebeurde echt op het moment dat ik de motor uitschakelde, er liep ook geen spoor tot de parkeerplaats ofzo. De temperatuur is normaal gebleven tijdens de reis. Een aantal uren later ben ik met de auto terug naar huis gereden, en gedurende de reis goed de temperatuur in de gaten gehouden. Die temperatuur begon steeds op te lopen en toen het waarschuwingslampje begon te branden van de temperatuur heb ik de auto maar ergens geparkeerd 20 km van huis, uit voorzorg om geen flinke schade aan de motor te krijgen. Ik las op dit forum, dat iemand anders (smidje) dit ook was overkomen. Hebben jullie tips voor mij wat ik nu kan doen?
'83 BMW 732i

joep

Master

Re: Kachelradiateur kapot en lekkend koelvloeistof

Berichtma 25 mei 2009, 20:01

Ja simpel he ff kachelradiateurtje wisselen en het lek opsporen, :geek: :ugeek: :envy: (meestal nat) koelvloeistof bijvullen en rijden maar weer.
Van die kachel, tja bijna alle oude e23 ers komen een keer aan debeurt en nu is het de jouwe die aan de beurt is. zo gaat dat. :roll: :roll:

arktisblau

Nieuw

Berichtma 25 mei 2009, 20:11

Nou ja ff kachelradiateurtje wisselen. Het klinkt makkelijker dan dat t is :P Maarja wat ik raar vond is dat de koelvloeistof opeens begon te lekken nadat ik de motor uit had gezet en niet tijdens het rijden...
'83 BMW 732i

graad

Professional Platina

Berichtma 25 mei 2009, 20:19

kachelradiator is veel werk :!: :!: :!:
en t is raar dat ie na t afzetten begint te lekken,kan door druk komen :?:
en als je rijd word ie ook rijwind gekoeld ;)
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

joep

Master

Berichtma 25 mei 2009, 20:31

De kachelradiateur zet telkens uit en krimpt ook weer net als een expansievat van de cv en jij hebt hem afgekoppelt en dan krijg je drukopbouw en gaat het ergens lekken tot ie weer is afgekoeld. Dat is het ,net als een ballon je kan hem heel vaak opblazen en in een keer gebeurt het.............. kaboem pssssssssssssss. stoom in je E23 :sneaky2: :sneaky2:

graad

Professional Platina

Berichtma 25 mei 2009, 20:33

:clap: :clap: :clap: :clap: goed zo hein/joepie
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

joep

Master

Berichtma 25 mei 2009, 20:55

The Master gehe :P :P

graad

Professional Platina

Berichtma 25 mei 2009, 20:57

:naughty: :naughty: das CEES joep/hein
ben jij reserve :mrgreen: :mrgreen:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

RobertF

Professional Goud

Berichtma 25 mei 2009, 20:58

TIP! :o
Kachelelement testen na uitbouw! Neem een fietsband en knip die over en sluit de uiteinden aan op de kachel in-en uitgang met een slangenklem Pomp door het ventiel lucht in de band en het element en leg het in een bak met water
Komen er belletjes dan kost het geld :o :o

arktisblau

Nieuw

Berichtma 25 mei 2009, 20:58

Ok, bedankt! Gelukkig staat er een mooie Howto op dit forum hoe je de kachel moet uitbouwen :)
'83 BMW 732i

joep

Master

Berichtdi 26 mei 2009, 09:41

Die Robert, vaak met eenvoudige tips, kost niks en zeer effectief. Klasse Robert echt een monteur die nog kan nadenken en niet over de rooie gaat als ie geen elektronisch testkastje heeft. :clap: :clap:

Keer terug naar Interieur