Het is nu do 28 nov 2024, 10:34


geen vermogen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

geen vermogen

Berichtzo 08 maart 2015, 12:30

Hallo,
Als ik zoek op 'geen vermogen' vind ik wel 155 posts, maar geen oplossing voor mijn probleem. Kunnen jullie helpen?
Vandaag de weg weer op met de Beemer. Bij 1500 rpm houdt de motor in, maar zodra deze hindernis genomen is, lijkt het probleem verdwenen. Op weg naar de benzinepomp werd het inhouden snel erger. Starten ging nog wel, stationair draaien en stilstaan voor het verkeerslicht ook, maar wegrijden was er niet meer bij.
De motor krijgt brandstof (anders zou ze niet mooi stationair lopen) maar bij ongeveer 1500 rpm is het gedaan.
Helemaal nieuw is het probleem ook niet, ik heb het voor de winterstop ook wel eens gevoeld. Maar niet zo heftig als nu.

Gegevens:
BMW 732i april '85, handgeschakeld
De bougies zijn in het najaar vervangen. Bosch WD8C bougies.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: geen vermogen

Berichtzo 08 maart 2015, 13:05

Vacu
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: geen vermogen

Berichtzo 08 maart 2015, 13:30

brandstof filter verstopt.?
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: geen vermogen

Berichtzo 08 maart 2015, 13:57

injectors verstopt?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: geen vermogen

Berichtzo 08 maart 2015, 20:18

Pomp bijna op ?
Freude am Fahren
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: geen vermogen

Berichtzo 08 maart 2015, 22:53

Dank voor jullie idee
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: geen vermogen

Berichtma 09 maart 2015, 08:24

Ik zou als allereerste de benzinedruk meten.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: geen vermogen

Berichtma 09 maart 2015, 12:04

Zoals jij wil meten (hoeveel liter na hoeveel seconden) gaat niet lukken. Als de pomp slechter wordt kan het zijn dat ie juist bij tegendruk niet meer goed werkt. Je moet dan ook de druk meten met een aangesloten leiding (t stuk en drukmeter)
Freude am Fahren
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: geen vermogen

Berichtma 09 maart 2015, 23:52

Weer wat geleerd, ga ik een t-stukje in de leiding zetten en meten.

In een ander topic gevonden:
- druk bij stationair: 3 bar
- goede pomp kostte in 2013 minimaal
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: geen vermogen

Berichtdi 10 maart 2015, 00:13

Is in 2015 nog steeds actueel ;)
Freude am Fahren
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: geen vermogen

Berichtdi 17 maart 2015, 00:06

Brandstof galerij komt netjes op druk, brandstof is schoon.
Na een start poging komt er benzinedamp uit de uitlaat (na een wat langere start poging)
Soms
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: geen vermogen

Berichtdi 17 maart 2015, 11:51

Controleer of je een goede vonk hebt. De baksensoren zorgen voor de puls van de vonk, de ECU regelt de vonk.
Freude am Fahren
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: geen vermogen

Berichtdi 17 maart 2015, 18:16

Ik heb ook zoiets gehad, toen bleek dat mijn baksensoren gaar waren.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: geen vermogen

Berichtzo 12 apr 2015, 14:42

Eindelijk weer wat tijd om naar de auto te kijken. Een willekeurige bougiekabel voorzien van een losse bougie en die tegen het blok gehouden. Geen vonk! Wat nu?

In de electrical troubleshooting manual staan bij ignition de volgende kreetjes:
Diagnostic connector (hier zit een draadje aan van de sensor op de poulie, op de krukas, maar ik heb geen idee welke pinnen ik moet meten)
wie weet dit?
Ignition coil, die heeft spanning.
Is er ook een waarde die te meten is tussen de kleine pinnen en de hoogspanning?
Beide sensoren die hun stekker hebben in het steuntje naar het inlaatspruitstuk. Sensoren hebben ongeveer 950 ohm weerstand. Lijkt me goed.

C101 (zekering 17) heeft spanning. Lijkt me goed.

C109 (geen idee waar ik die moet vinden)
Wie kan helpen?

C200 (waarom wordt dit punt genoemd, en het plaatje is vrij onduidelijk, vind ik het nummer terug op de draadboom?)
Wie kan helpen?

De ECU heb ik nog niet tevoorschijn getrokken, wat moet ik aan de ECU meten om te weten of er 'iets' gebeurd?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: geen vermogen

Berichtzo 12 apr 2015, 16:58

Als de bobine spanning heeft, de beide sensoren goed zijn, dan blijft de ECU over. Vervangen maar !
Freude am Fahren
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: geen vermogen

Berichtza 25 apr 2015, 22:49

Vandaag een andere ECU gehaald, gemonteerd en enthousiast de oprit afgereden. Wat rijden onze Beemers toch fijn ...
Alleen deed de toerenteller het nu ineens niet meer, mist er dan een signaal in de vervangings ECU? (beide units zijn de 0 261 200 040)

Na een paar minuten rijden werd het lekker warm in de auto en stak het fenomeen weer de kop op. Bij laag toeren geen prik, rijden gaat door voorzichtig gas te geven. Als de motor uitvalt, dan volgen er al snel ferme knallen in de uitlaat (er komt duidelijk wel brandbaar mengsel).
Starten gaat niet, maar er is wel zo af en toe een ferme knal.

Waar moet ik nu verder zoeken? Verdelerkap? Sensor aan de stekker boven op de motor?
Morgen overdag maar eens de verdelerkap losmaken.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: geen vermogen

Berichtzo 26 apr 2015, 16:12

Ik had een slechte baksensor, de verbruikersmeter gaf 1,5 l meer aan als normaal, en ook geen vermogen meer. Er zat net een nieuwe in van ATP voor 13,80 euro Ik heb nu een VDO gekocht kost 75,00 euro maar loopt weer als en trein en zuinig. Dus geen goedkope meuk kopen Ik heb geleerd hiervan.
Offline

riemer

Professional

  • Berichten: 1518
  • Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 21:14
  • Woonplaats: Lelystad

Re: geen vermogen

Berichtzo 26 apr 2015, 16:34

Dit doet mij ook denken aan een kapotte bak-sensor.
[O o [][] o O] BMW E23 745i 1984
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: geen vermogen

Berichtwo 13 mei 2015, 21:59

Even foto's gemaakt om mijn vraag te verduidelijken:

Image
Deze sensor kijkt naar de poelie aan de voorkant van de motor, en mijn vraag: waar dient deze voor?

Image
Dit zijn de twee (!) sensoren die op de versnellingsbak zitten. Beide hebben de connector op de steun van het inlaatspruitstuk.

Voor zover ik het kan bedenken, de verdeler regelt dat de vonk in de juiste cilinder komt (daar is geen electronica voor nodig).
In het vliegwiel zit een rij gaatjes om de ontstekingsvervroeging te kunnen regelen.

Dient de sensor op de V-snaar poelie voor noodloop?
Welke van de twee sensoren op de bak (vliegwiel) is gekoppeld aan de ontsteking? (en is dat de sensor die ik zou moeten vervangen)
Wat is het doel van de derde sensor (de tweede sensor op de bak)?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: geen vermogen

Berichtdo 14 mei 2015, 00:41

De sensor voorop is puur voor meetdoeleinde. De kabel loopt direct naar de diagnostekker. De 2 baksensoren bepalen wanneer de vonk komt, de ene bij de start en de ander tijdens het lopen (BDP en TDP)
Freude am Fahren

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron