Het is nu zo 24 nov 2024, 19:57


Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Renier

Nieuw

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: do 25 jun 2015, 09:55

Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 08:22

(Korte stuk waar het me eigenlijk om gaat staat in de laatste alinea mocht je geen zin hebben alles te lezen)

Beste iedereen, ik zou graag concreet een lijstje samen willen stellen van de exacte benodigdheden qua te vervangen of aan te passen onderdelen en zaken om bijv. een 3.3i blok goed functionerend in een 520 te kunnen krijgen? Ik weet dat sommige mensen dit als akelig kunnen aanschouwen, al denk ik dat het hier best wel mee valt. De overwegingen zijn vooral dat belastingvrije (zeker voor niet enorm veel geld) 6 cilinders erg moeilijk te vinden schijnen te zijn.

Het gaat hier dan ook niet om de 120 euro per jaar, zeker niet, maar vooral om de mogelijkheid om op LPG te kunnen rijden (bah, ik weet het, al heb ik eerder uitgelegd dat ik denk dat het niet slecht voor de auto hoeft te zijn misschien zelf goed juist met de juiste middelen). Het idee is dan ook om eventueel een van de nette 4 cilinders die te koop staan eerst een tijd gewoon leuk zo rond te rijden en aan te zien en dan mogelijk in een later stadium om te bouwen.

Dat het niet voordelig is qua kosten weet ik, en het werk loont zich in die zin dan ook niet al zou ik alles zelf doen (wat ik wel van plan ben echt zoveel mogelijk), want het geld wat er dan nog bovenop moet daar heb je wel een zes cilinder voor -- tenminste, als je er eentje (en al zeker naar wens) gevonden krijgt (die ook geen vermogen kost overigens)! Dan is het ook nog eens zo dat ik best mooie en voor best redelijke prijzen heb zien staan, ook bij Kapteijn (zelfs enorm mooie), alleen zijn deze wel altijd nogal ver verwijderd van belastingvrij zijn. Wat ok
Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 09:37

Ik was met mijn e12 520/4 zeer tevreden.lees veel vinden een 520/6 ook sloom en een slak en benzine slurpers( met name ite :mrgreen: )
Maar t rijcomfort is voortreffelijk.en snel,lees hard rijden mag je toch nergens.
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 09:46

Ik heb nog een 745i blok met alle benodigdheden en een bijpassende EH bak liggen
Offline

Renier

Nieuw

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: do 25 jun 2015, 09:55

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 10:17

RobertF schreef:Ik heb nog een 745i blok met alle benodigdheden en een bijpassende EH bak liggen


Wow, haha, mooi zeg! 745i blok zou natuurlijk helemaal geweldig zijn :D
Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 10:23

Ik vind de turbo weer helemaal niets!! Geef mij maar een 3.2 of 3.5.
Ik heb een 735 binnenkort te koop.
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 12:32

Hier komt je lijstje

Andere radiator
Aanpassen radiator opening
Ander subframe want van de 4 pitters zitten de motor steunen op andere plaats
andere versnellingsbak
Andere cardan as
Andere aandrijf assen achter. (zwaardere uitvoering)
Ander diff ivm overbrengings verhouding van het 4 pitter diff
Electrische benzine pomp monteren.

Optioneel als je het goed wil doen.

Andere remschijven voor (dubbel geventileerd)
Andere remklauwen,
Rem schijven achter ipv trommels
Andere hoofdrem cilinder ivm trommels achter (maar dat weet ik niet 100% zeker.
Andere tellerbak met toerenteller maar dat is niet perse noodzakelijk.
Stuurbekrachtiging plaatsen want ze sturen redelijk zwaar zonder met de dikke M30's er in..

En veel tijd en geen haast hebben.

Dus al met al een best wel kostbare pittige ingreep. Ik zou dan gewoon eentje pakken uit de 120 euro regeling daar mee op benzine rijden totdat ie 40 jaar is en dan eens aan LPG gaan denken.
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

dannysedanE28

Die hard

  • Berichten: 494
  • Geregistreerd: do 12 aug 2010, 01:44

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 13:23

Hallo Renier.
Vind het een prachtig project en je uitgangspunt, zelf sleutelen in eigen werkplaats + brug, is iets wat mij ook erg aanspreekt. Ben echter teveel afhankelijk van anderen met een loods en vooral een brug, dus voor mij is zo'n een project een' brug' te ver. Ken de E12 als bezitter toendertijd, 2x een 525; fijne auto. Je zou nu wensen dat je hem nooit had ingeruild. Veel succes met de zoektocht naar onderdelen en de uiteindelijke ombouw en resultaat. Als je het allemaal hier post, ga ik het zeker volgen.
Groeten, Danny
Offline

Renier

Nieuw

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: do 25 jun 2015, 09:55

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 14:15

Peter E12 525 schreef:Hier komt je lijstje

Andere radiator
Aanpassen radiator opening
Ander subframe want van de 4 pitters zitten de motor steunen op andere plaats
andere versnellingsbak
Andere cardan as
Andere aandrijf assen achter. (zwaardere uitvoering)
Ander diff ivm overbrengings verhouding van het 4 pitter diff
Electrische benzine pomp monteren.

Optioneel als je het goed wil doen.

Andere remschijven voor (dubbel geventileerd)
Andere remklauwen,
Rem schijven achter ipv trommels
Andere hoofdrem cilinder ivm trommels achter (maar dat weet ik niet 100% zeker.
Andere tellerbak met toerenteller maar dat is niet perse noodzakelijk.
Stuurbekrachtiging plaatsen want ze sturen redelijk zwaar zonder met de dikke M30's er in..

En veel tijd en geen haast hebben.

Dus al met al een best wel kostbare pittige ingreep. Ik zou dan gewoon eentje pakken uit de 120 euro regeling daar mee op benzine rijden totdat ie 40 jaar is en dan eens aan LPG gaan denken.


Super, dankjewel voor het lijstje Peter! Het is dus wel te doen maar best een hele (kostbare) ingreep.

En dankjewel Danny, als ik eraan zou binnen laat ik jullie zeker alles weten! :)

PS: Als jullie er eentje weten die netjes is, zes cilinders heeft (al is het een relatief klein blok) en niet te veel kost met nog een jaartje of twee te gaan voordat ie belastingvrij is, dan hoor ik het enorm graag overigens!
Image
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtza 11 jul 2015, 14:21

graag gedaan

en het is zeker een kostbare ingreep..
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 10:02

Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 10:18

graad schreef:Ik was met mijn e12 520/4 zeer tevreden.lees veel vinden een 520/6 ook sloom en een slak en benzine slurpers( met name ite :mrgreen: )
Maar t rijcomfort is voortreffelijk.en snel,lees hard rijden mag je toch nergens.



Ik zou liever een 520/4 hebben dan een 520/6. De agiliteit is met de eerste vele malen groter. Nog liever heb ik een m535i, en die staat dan ook sinds kort In de schuur. Erg gaaf zon m90 blokje.
Maar goed, ieder zijn wens.

Voor de topic starter: koop de beste e12 qua carrosserie die je kan vinden voor je budget. Al het andere is simpel toe te voegen. Lassen en spuiten is altijd duurder dan welke motorwissel dan ook.
De 525 kwam meen ik al in 74 of 75, dus die zijn er wel te vinden.
Met name in Frankrijk is de markt het interessantst op dit moment: meer kans op minder roest, en vaak 6cilinder.
Zie ook www.leboncoin.fr
Offline

stefan

Die hard

  • Berichten: 272
  • Geregistreerd: di 17 maart 2009, 07:48

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 12:38

Kijk eens op auto service van der waals via face book ben net bezig met de ombouw van 2.8 naar m106 in een e12.
Is best wel een klusje !!!

Groeten Stefan/Lpgshop.nl/AutoservicevanderWaals
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 14:52

Ik zou altijd een 6 - cilinder kiezen boven een 4 - cilinder.
BMW staat niet voor niets bekend om zijn geweldige 6 cilinder lijnmotoren ;).
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 16:02

http://www.leboncoin.fr/voitures/822426234.htm?ca=12_s
Deze vind ik al een tijdje heel erg gaaf.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 16:15

Zoon 525 type 1 is wel vet ja.met zoon dikke motorkap,kleur is ook perfect.
Stond een e28 te koop op e28 forum.maar al verkocht.jammer :crybaby:

Image

Was een koopje naar mijn inzien....
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 16:18

Mwoah, voor de sloop misschien. 450,- op LPG.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 16:22

Of deze..
Nog 1 jaartje wachten en dan ben je ook nog belasting vrij..
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 16:26

Of deze;
Staat al 320 jaar te koop;
Ik heb eens gebeld met ze, een aantal maanden terug en toen mocht ze voor 3k mee.
Ik denk dat het nu nog wel iets minder is.
De basis is heel aardig, maar voor dit geld mag je geen harde auto verwachten.

http://www.ebay.de/itm/BMW-2500-Automat ... 51c2ac2332
Offline

e23eric

Professional

  • Berichten: 1094
  • Geregistreerd: zo 05 dec 2010, 23:58

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 17:49

Met een overheid die om de zoveel jaar de regels weer eens aanpast zou ik nooit een investering doen met ombouw perse omdat het op LPG moet.
Er zijn er niet weinig die de laatste jaren geld hebben verloren hierop...
Mijn advies, geduld hebben, sparen en koop een mooie strakke originele e3/e12 met liefst wat extra opties, schuifduik, electrische ramen oid. Mooie e12 528i's gaan nu al voor 10K en meer weg en E3's nog hoger. Deze types stijgen hard momenteel. Daar kan je beter je geld uithalen dan uit LPG.
Geen bij elkaar geraapte gedrochten om het zo maar te zeggen... ;)
Kapteijn heeft een paar mooie e12's staan en die koop je gelijk bij een goed adres.
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 18:27

Lpg heb je momenteel niks aan of je moet serieus kms maken of de auto moet 40 jaar oud zijn. Als lpg er al in zit dan kun je de auto na gebruik schorsen als die weer een tijdje stil staat, maar dan moet je er wel een plek voor hebben uiteraard :roll:.
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

Renier

Nieuw

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: do 25 jun 2015, 09:55

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 19:22

Bedankt voor de constructieve reacties, die twee die in Frankrijk staan zijn inderdaad ook wel gaaf! Binnenkort ga ik bij de vierpitter kijken, ik ben het ook helemaal met baur323 eens, als de basis goed is en te betalen ben ik al een heel eind... de rest kan altijd mogelijk later nog, mocht het dan nog steeds hard zat gewenst worden (behalve een schuifdak natuurlijk, helaas).
Image
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 19:43

Deze?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/23 ... asrc=st|as

Of goedkope e3 met werk.maar denk dat Daar heel wat centjes in gaan komen,wil je hem netjes hebben.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Renier

Nieuw

  • Berichten: 36
  • Geregistreerd: do 25 jun 2015, 09:55

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 19:52

graad schreef:Deze?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/23 ... asrc=st|as

Of goedkope e3 met werk.maar denk dat Daar heel wat centjes in gaan komen,wil je hem netjes hebben.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as


Cool zeg! Die had ik nog niet gezien, ook erg gaaf, zou alleen nog wel een jaar duren voordat ik er in kan rijden. En die E3 heb ik inderdaad ook in overweging genomen maar zoals ik eerder al zei heb ik toch veel liever een E12, en van een E3 valt eenmaal geen E12 te maken, haha.

Dit is degene waar ik naar ga kijken:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr
Image
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

Berichtzo 12 jul 2015, 20:07

Zeer goed kijken dan. Deze stond in noord Friesland te koop voor euro 1000,-..
Het is een zeer vroege, dus roest en ellende zijn eigenlijk standaard ingebouwd.
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten

cron