Nou Marthijn dat gaat niet helemaal op denk ik. Als een auto bijzonder is dan zal men zelfs de grootste schroothoop nog restaureren.
Er zijn ook liefhebbers die heel veel geld op projecten toe leggen. Door de waarde ontwikkelingen van de oldtimers wordt er nu veel meer in geld gedacht, vroeger kocht je zo'n auto en restaureerde je die omdat het hobby was en omdat je dat gewoon een droomauto vond. Er zijn nu ook liefhebbers die een vermogen aan tuning uitgeven en dat never nooit terug krijgen.
Ik kocht mijn Jaguar MK2 in 1978 en wel 2 stuks voor 1500 gulden, waarom?? omdat ik het een mooie auto vond. Mijn vrienden raadden mij af ook maar 1 gulden in die benzineslurper te investeren maar ik deed het toch. De auto was toen 12 jaar oud en was bij lange niet een auto met het predicaat oldtimer. Het was wel een exclusieve auto met uitstraling
Twintig jaar later waren de uitgaven opgelopen naar 40.000 gulden en kostte de restauratie van zo'n auto bij de handel rond de 100.000 gulden.
Heden ten dage kost zo'n restauratie minimaal 100.000 euro en dat krijg je er niet voor terug want een perfect exemplaar koop je voor iets meer als de helft.
Van een bepaald merk b.v. BMW zijn er altijd modellen die het minder doen De 501 is nooit een renner geweest maar de 507 wel. De neue Klasse doet het ook minder dan de latere 2002tii
Bij Jaguar zijn de sportwagens uit de 50- jaren gevraagd maar de limousines niet, wel weer die uit de 60-iger jaren.
Het is heel moeilijk te voorspellen welk model een goudmijn wordt. Als ik dat kon voorspellen dan had ik nu een Dino in de schuur staan met een E-type en een CSL want die heb ik allen voor een fractie van de huidige waarde kunnen kopen.
Voor de eigenaar van de oldtimer moet de liefde voor het model voorop staan en niet het geld want dan verkoop je hem weer na 2 jaar als je 1000 euro meer kunt vangen
Voor de echte liefhebber is zijn auto onbetaalbaar.