Het is nu zo 24 nov 2024, 12:44


1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Marthijn

Professional

  • Berichten: 1741
  • Geregistreerd: za 30 jan 2016, 15:11
  • Woonplaats: Wildervank

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtza 01 feb 2020, 18:59

Wat is je chassienummer?
Image

BMW E23 728iA Jet Black
BMW E53 X5 4.4iA Sapphire Black
Offline

alpinac1

Die hard

  • Berichten: 482
  • Geregistreerd: zo 03 apr 2011, 21:08
  • Woonplaats: Pijnacker

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtza 01 feb 2020, 20:21

Dat staat al eerder vermeld, even terug lezen
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtza 01 feb 2020, 21:48

Ik las hier ergens dat de ecu met nummer 0 261 200 011 gebruikt wordt bij lage impedantie injectoren.
Ik neem aan dat in '84 hoge impedantie injectoren gebruikt werden, deze krijgen dan een peak & hold signaal van de ECU in mijn geval?
Zou dit aan de basis kunnen liggen van het niet optimaal starten en stationair draaien?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtzo 02 feb 2020, 01:52

Zoals al eerder vermeld, ja.
Freude am Fahren
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtwo 12 feb 2020, 21:28

Update.

De garagist die de 011 ECU (en mogelijk ook de 018 LMM) ooit geplaatst heeft bij de vorige eigenaar hield me al een tijdje aan het lijntje, daarom heb ik zelf een 061 ECU besteld bij Cees ( eigenlijk een omgebouwde 059--> 61)
Ik heb de injectoren gemeten ( +-16ohm ), deze zijn hoge impedantie en horen niet samen te werken met de 011 ECU.
De motor start met de vervangen ecu maar slaat af, ik zag in het lijstje dat mijn 018 LMM niet samen hoort bij de 061 ECU

Ik las hier in de tabel dat een 059 ECU past bij een 018 LMM.
Nu heb ik hier toevallig een eerder fout bestelde 059 performance chip liggen.
Mijn vraag: Kan ik door deze chip te plaatsen in mijn (omgebouwde) 061 ECU deze laten werken met de 018 LMM?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtdo 13 feb 2020, 08:50

Ik zou een 027 lmm zoeken.
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtdo 13 feb 2020, 20:57

Ook met gas bij te geven valt de motor meteen stil.
Zou het nog een afstelling kunnen zijn of moet er zowiezo een 027 lmm in ?
Eentje wisselen alvorens te kopen zou handig zijn, ik zal hier in de regio eens rondhoren.
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtzo 16 feb 2020, 08:53

Jeroene23 schreef:Update.
Ik las hier in de tabel dat een 059 ECU past bij een 018 LMM.
Nu heb ik hier toevallig een eerder fout bestelde 059 performance chip liggen.
Mijn vraag: Kan ik door deze chip te plaatsen in mijn (omgebouwde) 061 ECU deze laten werken met de 018 LMM?

Alvast bedankt voor het meedenken.


Mijn Ervaring is dat de
-"059"
-"060"
-"061"
Ecu's met een 027 LHM werken

De 018 LHM werkt o.a. met 040 ECU,

baur323 schreef:Ik zou een 027 lmm zoeken.

Plus +1
///M57

E23 verkocht
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtdi 25 feb 2020, 22:06

Mijn 027 lmm is toegekomen.
Ik heb hem even kort getest, motor slaat aan en blijft draaien.
Eén van dezer laat ik de CO2 afstellen.
Het viel mij op dat de motor niet sputterend/verzuipend start zoals bij de 011 ecu het geval was.
We zijn op goede weg.
Bedankt voor alle tips, wordt vervolgd.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtwo 26 feb 2020, 01:45

Gaat langzaam goed komen :D
Freude am Fahren
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtwo 26 feb 2020, 10:37

Auto gestart met de bedoeling eens een toertje te maken.
Slaat mooi aan maar bij het uitrijden van mijn garage ( stijle helling) is hij uitgevallen.
Motor slaat niet meer aan, ook niet bij volgas.
027 lmm die ik geplaatst heb is een gebruikt onderdeel.
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtwo 26 feb 2020, 11:45

Was vergeten dat de 059 (foutbestelde) performance chip er nog in zat, het ontbreken van een lamda veroorzaakte het uitvallen misschien?
Ik had deze een poosje geleden geprobeerd met de 018 lmm.
Terug de chip geplaatst die in de herwerkte ecu hoorde van Cees.
Start terug en een rit gemaakt van +-15 minuten zonder stilvallen.
Stationair toerental mag ik voorlopig niet onder 1000 toeren regelen om te kunnen blijven starten, co2 is nog niet afgesteld dus ik laat dit even zo.
Verder rijdt en accelleert de wagen prima.
De cilinderkop heeft 2 jaar terug bij de vorige eigenaar een revisie gekregen, de klepspeling is nadien nooit nagekeken.
Ik neem aan dat ik dit best eens controleer/bijregel?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtwo 26 feb 2020, 12:23

Die chip in de 059 was vervangen door een 061 model dat had ik je gemeld. Zeker de kleppen stellen na zoveel tijd, doet dat voor de afstelling CO want het heeft daar veel invloed op.
Freude am Fahren
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtwo 26 feb 2020, 12:59

Ok, bedankt Cees.
Dan regel ik eerst de kleppen.
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtdi 03 maart 2020, 21:44

Kleppen gesteld op 0,3mm.
Bougies worden nog vervangen. ( is een allegaartje van 3 merken door elkaar)
Ondanks dat loopt de motor zacht en soepel op circa 900 toeren.
Een klein beetje gas bijgeven bij het starten is nodig om geen terugval in toeren te hebben of stil te vallen.
Nu mag ik van iemand een co2-tester gebruiken om de lmm af te stellen.
Ik las hier dat dit een specialistenwerkje is, kan ik met in en uitdraaien van de lmm bij warme motor het juiste resultaat bereiken of komt er meer bij kijken?
Ik las ergens om af te stellen tussen 1 en 2,5%?
Of laat ik deze klus best uitvoeren door iemand die hiermee ervaren is?
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtza 28 maart 2020, 20:36

Nog eens een update.
CO2 heb ik nog altijd niet laten afstellen. ( zal er ook niet meteen van komen met deze corona ellende )
De wagen reed wel lekker sinds de ecu- en lmm-wissel, bougies hebben correcte kleur.

Deze ochtend wou ik mijn wagen starten na een weekje stilstand.
Startmotor draaide, maar motor slaat totaal niet aan.
Batterij aan de lader gehangen omdat ik de indruk had dat de startmotor iets te traag rond ging, paar uur later nog eens geprobeerd maar nog steeds niets. ( benzine inspuiting duidelijk ruikbaar, maar waarschijnlijk geen ontsteking )
s'Avonds dat maar eens de stekker van de stuurdoos los-en vastgemaakt en motor kwam er sputterend door.
Tips voor verdachte onderdelen?
De 027-luchtmassameter die ik gekocht had om te matchen met mijn 061-ecu is wel een gebruikt exemplaar en lijkt zelfs ooit geopend te zijn.
Kan een slechte afstelling van de lmm dit veroorzaken?
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtzo 29 maart 2020, 19:33

Vandaag hetzelfde probleem, geen ontsteking bij het starten.
Ik heb de wagen pas kunnen starten met de 011 ecu in combinatie met de 018 lmm, hierdoor weet ik tenminste dat het probleem bij de gebruikte 027 lmm lag.
Ik had de lmm gekocht bij Ivo van e28 club, ik zal even moeten polsen of hij deze nog wil inwisselen met een ander exemplaar.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtzo 29 maart 2020, 21:25

Jeroen,

DIt is een BDP/TDP sensor probleem, niet die van je LHM.
Freude am Fahren
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtzo 29 maart 2020, 22:22

Bedankt Cees voor de info.
Als ik mij niet vergis heeft de vorige eigenaar die laten vervangen om één of andere reden.
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtma 30 maart 2020, 10:43

Aan het kabeltje van de krukassensor te zien lijkt deze inderdaad nieuw te zijn.
Is de positie van deze sensor vast of regelbaar?
Helaas heb ik thuis geen werkput of brug om eens te kunnen neuzen.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtma 30 maart 2020, 11:27

Meten ! Bij de plug moet je over 2 polen een weerstand van rond de 1K (1000) Ohm hebben.
Freude am Fahren
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtma 30 maart 2020, 12:50

Hallo Cees, ik meet +-860ohm.
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtma 30 maart 2020, 13:16

Ps, voor het ogeblik weer geen ontsteking.
Gisteren nog vlekkenloos een rondje gereden.
Offline

Jeroene23

Pro

  • Berichten: 124
  • Geregistreerd: za 25 jan 2020, 14:47
  • Woonplaats: Vilvoorde

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtma 30 maart 2020, 18:20

Zou het kunnen dat de toerental sensor omgewisseld zit met de bdp sensor?
De onderste sensor zit op de grijze stekker, de bovenste sensor zit op de zwarte.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 1100 toeren bij warme motor (m30b35)

Berichtma 30 maart 2020, 19:32

Ik heb een keer precies hetzelfde gehad. Zo reed ie nog en zo deed ie niks meer.
Bij het meten waren de sensoren beide goed. Gek werd ik ervan ! Uiteindelijk 2 nieuwe (orginele) sensoren besteld en sindsdien geen problemen meer gehad :D
Freude am Fahren
VorigeVolgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten

cron