Het is nu zo 24 nov 2024, 10:52


bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtdo 26 jul 2018, 08:59

Hallo,

We zijn bezig met het opnieuw opbouwen van een M90 blok. met Motronic ML1 systeem (tijdelijk geleverd op oa 735i's uit 1981)

We hebben inmiddels de motor in de auto liggen, maar het lijkt alsof het hele motronic systeem niks doet.
De bobine vonkt niet en de benzinepomp gaat niet aan.

Toen we de auto kochten zat er een LPG systeem op en was er flink in de kabelboom geknipt en gesoldeerd. Voornamelijk bij de injectoren. De motor liep wel gewoon op benzine.

We hebben alles weg gehaald dat er niet hoorde en alles opnieuw gesoldeerd en verbonden waar nodig.

Kan het zijn dat het hele systeem niks doet als er bijv een kabel van een injector niet goed gesoldeerd is?
Waar kunnen we het beste beginnen om dingen uit te sluiten?

De motor ligt nu in een BMW E12 type 1 carb motor.(benz pomp is tijdelijk rechtstreeks op de relais aangesloten met de groen/violet kabel)

Verder vroeg ik me af of we de kabels die je hieronder ziet op de foto goed verbonden hebben.
We hebben ze nu vast gemaakt aan het boutje waarmee de benzinerail vast zit aan de luchtinlaat, klopt dit?

extra vraag, ik heb de diagram nog niet kunnen vinden maar we hebben de meeste kabels van de kabelboom aan de stekker vd zekeringkast vd E12 aan kunnen sluiten, er blijven er nog 3 over:

blauw-violet
groen-geel (diagnose?)
bruin-violet

wellicht dat deze nog iets kunnen beteken?

alvast bedankt

Image
Laatst bijgewerkt door yoozt op do 26 jul 2018, 15:46, in totaal 2 keer bewerkt.
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtdo 26 jul 2018, 11:56

altijd lastig

Maar maakt de motor goede massa met de body ?

grtz
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtdo 26 jul 2018, 14:11

Heb je de kabel van het BDP sensor van de bak sensoren. Als de computer geen signaal krijgt wanneer het BDP is dan geeft het aan benzine relais geen massa. Dit relais is massa geschakeld via de computer.
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtdo 26 jul 2018, 14:29

We hebben het blok geaard via een kabel van het onderblok naar het subframe.
moet ik anders ook een aardedraad vast maken aan kleppendeksel en schutbord?

Er zit voorop een sensor, die is aangesloten
Bij het vliegwiel zitten er ook 2: reference sensor en speed sensor, beide zijn aangesloten.

moet de computer zelf geaard zijn? dus bijv met zn body tegen het metaal zitten?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtdo 26 jul 2018, 21:35

Hoi Joost,

Hier een link naar de tech info voor een 1981 735

https://www.bmwtechinfo.com/repair/main/037en/index.htm
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

MarkE12

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 18:37
  • Woonplaats: Noord-Brabant

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtdo 26 jul 2018, 22:44

Hallo,

In mijn e12 heb ik ook een mototronic motor gemonteerd, dit was voorheen ook carburateur. Ik heb het zo aangesloten ( met dank aan Peter)
> Pen 1 naar Pen 8 zwart/geel- Starter solenoid voltage
> Pen 2 -
> Pen 3 naar Pen 1 blauw- Charge warning light
> Pen 4 naar Pen 12 groen- Ignition voltage
> Pen 5 -
> Pen 6 naar Pen 4 bruin/wit- Temp gauge sensor
> Pen 7 naar Pen 14 bruin/groen- Oil pressure switch
> Pen 8 naar Pen 7 groen/violet- Combo relay, to fuel pumps

Mijn auto vonkte toen ook niet omdat de ecu geen spanning kreeg. Toen ik deze had aangesloten werkte het perfect. Misschien dat je hier iets mee kan.

Groeten Mark
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtvr 27 jul 2018, 13:41

MarkE12 schreef:Hallo,

In mijn e12 heb ik ook een mototronic motor gemonteerd, dit was voorheen ook carburateur. Ik heb het zo aangesloten ( met dank aan Peter)
> Pen 1 naar Pen 8 zwart/geel- Starter solenoid voltage
> Pen 2 -
> Pen 3 naar Pen 1 blauw- Charge warning light
> Pen 4 naar Pen 12 groen- Ignition voltage
> Pen 5 -
> Pen 6 naar Pen 4 bruin/wit- Temp gauge sensor
> Pen 7 naar Pen 14 bruin/groen- Oil pressure switch
> Pen 8 naar Pen 7 groen/violet- Combo relay, to fuel pumps

Mijn auto vonkte toen ook niet omdat de ecu geen spanning kreeg. Toen ik deze had aangesloten werkte het perfect. Misschien dat je hier iets mee kan.

Groeten Mark


We hebben inderdaad alles zo aangesloten, alleen de groen/violet hebben we nu tijdelijk rechtstreeks aangesloten, dit omdat de carburateur E12 nog niet de aansluiting heeft voor de elektronische pomp.

Dat laatste punt klinkt interessant, het lijkt namelijk dat de ECU geen stroom krijgt. Bij onze vorige poging een M30B35 in te bouwen (motor in de soep gelopen, maar dat is een ander verhaal) hoorde je de ECU zoomen als we het contact aanzette. Hoe heb je hier spanning op gezet?

bedankt ook voor de link!
Offline

MarkE12

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 18:37
  • Woonplaats: Noord-Brabant

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtvr 27 jul 2018, 15:50

Bij de ecu zit een 3 polige stekker, volgens mij moet op de groene draad spanning komen te staan. Hiervoor heb ik een draad gebruikt die met het contact geschakeld word. Weet dit niet 100% zeker. Moet ik dan even na zoeken.

Groeten Mark
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtvr 27 jul 2018, 16:01

MarkE12 schreef:Bij de ecu zit een 3 polige stekker, volgens mij moet op de groene draad spanning komen te staan. Hiervoor heb ik een draad gebruikt die met het contact geschakeld word. Weet dit niet 100% zeker. Moet ik dan even na zoeken.

Groeten Mark


ik denk dat daar het probleem zit! ik weet welke kabel je bedoelt, ik zal het ook nog even nazoeken, maar als jij iets vindt (of iemand anders het weet) dan hoor ik het graag.
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtvr 27 jul 2018, 18:30

Ik vind op dit moment niet zo snel iets terug over de 3 polige stekker bij de ECU.
Iemand enig idee wat waar aangesloten moet worden?
We willen vanavond nog een poging wagen namelijk.

Kunnen we de groene kabel uit de zekeringkast doorverbinden met de groene draad op de 3 polige stekker?
Moeten de andere 2 nog aangesloten worden?

alvast bedankt.
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtvr 27 jul 2018, 22:01

Inmiddels de motor gestart!
Groene draad vd 3 polige stekker rechtstreeks aan de + vd accu gedaan. Andere groene draad van de stekker bij de zekeringkast laten zitten.
Benz pomp ging niet aan, dus die ook rechtstreeks op de accu.

1 keer ronddraaien en meteen starten!

Maaarrr... helaas maar op 5 pitten. 4e cilinder doet niet mee. Hij vonkt wel dus wellicht de injector of kabel.

Benzine rail bleek ook te lekken dus nu boel los gehaald en benzine rail eerst laten fixen. Daarna zoeken naar de oorzaak.

Ook nog uitzoeken waarom de benzinepomp niet aan gaat
Offline

Peter E12 525

Master

  • Berichten: 731
  • Geregistreerd: zo 22 dec 2013, 10:49

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtza 28 jul 2018, 11:35

Hey MarkE12,

Mooi te lezen dat het opgelost is met je E12 :-)

en interessant topic !
Ford Mustang 289Ci coupe 1965
BMW 525 E12 Kashmir metallic 1979
Offline

MarkE12

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 18:37
  • Woonplaats: Noord-Brabant

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtza 28 jul 2018, 12:54

yoozt schreef:Ik vind op dit moment niet zo snel iets terug over de 3 polige stekker bij de ECU.
Iemand enig idee wat waar aangesloten moet worden?
We willen vanavond nog een poging wagen namelijk.

Kunnen we de groene kabel uit de zekeringkast doorverbinden met de groene draad op de 3 polige stekker?
Moeten de andere 2 nog aangesloten worden?

alvast bedankt.


Er zit ook nog een zwarte draad die is van de toerenteller volgens mij, en de 3e draad heb ik niet aangesloten.

viewtopic.php?f=2&t=11581&p=116973#p116973

Hier staat ook het een en ander
Offline

MarkE12

Nieuw

  • Berichten: 86
  • Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 18:37
  • Woonplaats: Noord-Brabant

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtza 28 jul 2018, 15:44

Peter E12 525 schreef:Hey MarkE12,

Mooi te lezen dat het opgelost is met je E12 :-)

en interessant topic !


Gelukkig wel :-) ik had hetzelfde probleem
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtzo 29 jul 2018, 17:25

nogmaals dank heren, als die zwarte inderdaad van het toerental is hebben we dat probleem ook opgelost!
Dit komt dus op pin 5 als ik het goed begrijp

hier nog even het overzicht van Mark (hieronder nog een andere die ik op het internet vond)

> Pen 1 naar Pen 8 zwart/geel- Starter solenoid voltage
> Pen 2 -Ignition voltage, fuse 1, to combo relay
> Pen 3 naar Pen 1 blauw- Charge warning light
> Pen 4 naar Pen 12 groen- Ignition voltage HIER ZIT NU EEN DIKKE GROENE VAN DE E23 KABELBOOM AAN
> Pen 5 - HIER DUS DE ZWARTE KABEL VAN DE 3 POLIGE STEKKER VOOR DE TACHOMETER?!
> Pen 6 naar Pen 4 bruin/wit- Temp gauge sensor
> Pen 7 naar Pen 14 bruin/groen- Oil pressure switch
> Pen 8 naar Pen 7 groen/violet- Combo relay, to fuel pumps

echter heb ik nog wel een aantal vragen:

- we hebben nu de groene draad op het 3 polige stekkertje bij de ECU direct op de accu aangesloten.

Eerst hebben we hem aangesloten op de groene kabel bij de stekker van de zekeringkast.
Hier hadden we al een dikkere groene van de E23 kabelboom op aangesloten.
Het gaat hier om pen 4: Ignition voltage
Dit omdat ik lees (ook bij de andere link van mark) dat hij stroom moet krijgen bij inschakelen, dus niet continu.

maar bij deze setup deed de computer nog steeds niks, vandaar dus rechtstreeks op de accu.
Kan/hoort dit zo? MOET DEZE WELLICHT OP PIN 2 ?

(bij de inbouw van het M30B35 blok zat er een rode draad rechtstreeks van de ECU naar de accu, dus wellicht hoort dit zo?)

- Daarnaast schakelt de benzine pomp dus niet aan bij het aanzetten van het contact..we hebben hem nu op pin 8 zitten met de groen/violet draad.

ik vond deze info bij overgang van E28 motor naar E12 auto:

Pin number:......E28 wire color:........Function:
1....................black/yellow..........Starter solenoid voltage
2....................note 1.................. Ignition voltage, fuse 1, to combo relay
3....................blue.....................Charge warning light
4 ...................green...................Ignition voltage
5....................note 2 .................Coil -, to tachometer
6 ...................brown/white..........Temp gauge sensor
7 ...................brown/green.......... Oil pressure switch
8 ...................note 3..................Input power combo relay, fused

 Note 1: This pin is not used. Ignition voltage on the E28 is supplied to the combo relay by the green wire on the small connector next to the ECU. I just cut open the wiring tube a little bit from the combo relay, cut the green wire(pin 15 on the combo relay), stripped the green wire on the fuse box connector(pin 4) a bit and soldered the wires together. I then isolated them and taped all the wires together again. The combo relay pin 15 can be connected otherways, but it needs to be connected to the ignition!

Note 2: The E28 gets the ignition signal to the tachometer from the ignition module and not directly from the coil. The E28 the ignition signal is connected to the instrument panel by the small wiring harness connector next to the ECU. If your E12 has a tachometer, you need to make a new connection from the coil to pin 5 on the fuse box connector. It can be connected directly to the negative pin of the coil or the center pin of the black wire on the diagnostic connector. 

Note 3: On the E28 the input power on the combo relay is connected directly to the battery. Leave it like this! Pin 8 on the fuse box connector is not used. 
Offline

Henkjan

Master

  • Berichten: 752
  • Geregistreerd: ma 11 mei 2015, 14:15
  • Woonplaats: Veluwezoom

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtzo 29 jul 2018, 22:03

Misschien is de ECU wel defect. Want hij hoort sowieso niet te zoemen. Als er iets zoemt dan is het de benzinepomp.

Ik weet niet of er meerdere ECU's zijn, maar bij mijn 1992 SL zit de brandstofaansturing op de MAS-ECU. Die zet de pomp aan en uit wanneer het nodig is.

Uiteraard kun je de pomp wel direct op het contact schakelen, daar heeft hij weinig van te lijden alleen het is niet zoals het hoort ...
BMW 750 iL E32 bouwjaar 1988. Mag het ietsje meer zijn?

Ex. BMW 530D. 1999
Ex. BMW 523i. 1996.
Ex. BMW 750i 1989.
Ex. BMW 635 CSi 1980.
Ex. BMW 2500 + BMW 2800 jaren '70.
Ex. BMW 3.0S + BMW 2.8L + BMW 3.0LA jaren '70
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtzo 29 jul 2018, 22:14

Ecu doet het wel gewoon. Hij geeft alleen een zacht tikje als er stroom op komt.
Motor liep ook gewoon, dus zal wel goed zijn.
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

M90 3.5 blok Motronic ML 1.1 735i 1981

Berichtwo 12 okt 2022, 13:31

Hallo,

inmiddels wat jaren verder, maar het project weer verder opgepakt.

Inmiddels is de garage en dus de auto verhuist naar Weurt, bij Nijmegen.

De motor loopt nog steeds niet helemaal lekker. Het lijkt alsof hij niet op alle cilinders loopt, roffelt dus en heeft geen vol vermogen. Het is niet zo dat duidelijk 1 cilinder niet mee doet, meer over het geheel.
We hebben alles gecheckt wat we kunnen checken en komen er niet uit.

Is er wellicht iemand met M30/M90 ervaring die langs zou willen komen om mee te kijken? Geen probleem er voor te betalen.
Of weten jullie een specialist die ervaring heeft met deze motoren? (liefst niet te ver van Nijmegen)

Wat de huidige stand is:
- alle kabels en leidingen zijn inmiddels aangesloten
- kabelboom is vernieuwd, ecu netjes ingebouwd.
- brandstofpomp zit op zn plek en geeft voldoende druk, euro 98 in de tank.
- injectoren spuiten allemaal in (zijn schoongemaakt)
- bougies geven allemaal vonk (nieuwe bougies, kabels, verdelerkap, rotor)
- alle kamers/zuigers op druk
- rubber slangen vervangen tegen luchtlekken
- Er zit een tijdelijke middendemper op, geen einddemper
- kleppen zijn gesteld op 0,3 mm in en uit (moet wellicht anders/strakker?)
- ketting nokkenas gecheckt op timing, staat goed.
- ECU: Motronic ML 2.2 Bosch 0 261 200 002
- LMM: Bosch 0 280 203 013

Het gaat dus om een motorblok uit een E23 uit 1981, een 735. Met een M90 Onderblok en een kop/inlaat zoals het latere type van de M30, met de verdelerkap op de kopse kant. De eerste Motronic, (dus niet met die boogjes en een verstelbare verdelerkap met L-jetronic)
Deze zijn korte tijd zo geleverd.

Bedankt alvast!
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtwo 12 okt 2022, 23:25

Een cilinderbalans test kan in z on geval handig zijn, Met die oude SUN kasten kon je dat doen.
Freude am Fahren
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtza 15 okt 2022, 13:59

CeesBMW schreef:Een cilinderbalans test kan in z on geval handig zijn, Met die oude SUN kasten kon je dat doen.


we hebben de druk per kamer gemeten en die waren gelijk.
Is dit iets anders? meet je zo terwijl de motor loopt?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtma 17 okt 2022, 21:28

Ja met een cilinderbalans test meet je het verschil in prestatie (dmv toerental drop) bij het uitschakelen van 1 van de cilinders. Dat doe je idd met een lopende motor, zijn speciale testers voor. Weet je in ieder geval in welke cilinder(s) je probleem zit. Ik heb z on apparaat staan.
Freude am Fahren
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtvr 21 okt 2022, 08:51

CeesBMW schreef:Ja met een cilinderbalans test meet je het verschil in prestatie (dmv toerental drop) bij het uitschakelen van 1 van de cilinders. Dat doe je idd met een lopende motor, zijn speciale testers voor. Weet je in ieder geval in welke cilinder(s) je probleem zit. Ik heb z on apparaat staan.


Hallo Cees,

Dank je voor je reactie. Inmiddels heb ik een afspraak staan bij een BMW oldtimer garage, daar breng ik de auto naartoe.
Meteen even nagevraagd, maar daar hebben ze ook zo'n kast staan, hopelijk vinden ze het probleem, en nog belangrijker: kunnen ze het oplossen!

Zodra ik meer weet post ik het hier
Offline

yoozt

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: za 20 jan 2018, 10:17

Re: bekabeling Motronic ML 1 735i 1981

Berichtza 12 aug 2023, 12:30

voor de volledigheid toch nog even netjes afsluiten: inmiddels loopt de motor als een zonnetje!

problemen:

- 1 injector spuitte niet goed in (nr 5) deze is vervangen.
- na meerdere keren checken bleek toch het tandwiel van de nokkenas een tandje verkeerd te staan...

nu langzaam aan het inrijden, begint steeds mooier te lopen!

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron