Het is nu zo 01 dec 2024, 04:07


Verzuipen koude start

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Verzuipen koude start

Berichtzo 22 feb 2009, 18:33

Dag allemaal,

Wanneer ik de bmw start met koude motor, verzuipt hij zichzelf. Zo kost het starten meer benzine dan de uiteindelijke rit :P .
Motor draait verder prima, en met warme motor start hij in 1 keer.
Ik heb contact opgenomen met Cees en die vertelde dat het kon liggen aan de lucht toevoer klep, dat open gaat bij een koude start.
Kan iemand zeggen wel object ik moet hebben op de foto gezien? :D

Afbeelding
Offline

Godfried

Master

  • Berichten: 521
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 00:56
  • Woonplaats: Den Haag

Re: Verzuipen koude start

Berichtzo 22 feb 2009, 22:21

in iedergeval zit je luchtfilterhuis niet dichtgeklikt!
Lucky nr. 7 is back on track
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtzo 22 feb 2009, 22:24

Ja goed gezien dat klopt. Daar was ik even mee bezig :)
Offline

Fred

Die hard

  • Berichten: 345
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 21:41

Re: Verzuipen koude start

Berichtma 23 feb 2009, 12:30

Afbeelding

Zie foto ;)
1982 BMW 735i (type 2)
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtma 23 feb 2009, 13:23

Mooi, bedankt :D
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtdo 26 feb 2009, 14:44

Ik heb hem eruit gehaald. Wilde dat ding testen, en heb het aan de labvoeding gehangen. Opgeregeld naar 12V en de stroomverbruik loopt langzaam mee naar 25mA maar hij schuift niet open. Hij blijft in de middenstand staan.
Weet iemand wat specificaties over dat ding? Zodat ik em kan testen :roll:
Offline

bert/e23

Moderator

  • Berichten: 691
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 22:13

Re: Verzuipen koude start

Berichtdo 26 feb 2009, 15:25

jelle ik heb 1 jaar geleden dat ding vervangen.Volgens mij moet je het schuifje met een schroevendraaier kunnen bewegen anders zit ie vast.
Dit was bij mij het geval. Mijn motor sprong aan maar bleef niet draaien bij koude motor.Moest steeds een halve minuut beetje gas bijgeven.
Kreeg dus te weinig lucht bij koude start.
misschien heb je hier iets aan ;)
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtdo 26 feb 2009, 15:45

hahaha ik heb de zelfde kuuren. Dat geeft me het idee dat ik in de goede richting aan het klussen ben :P
Bij mij zat het schuifje ook even klem maar kon hem bewegen door iets harder te duwen.
Nu zit hij wel los maar kan zo zijn dat hij over een week weer vast zit.
Is er iemand die nog zo'n ding heeft liggen?
Offline

bert/e23

Moderator

  • Berichten: 691
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 22:13

Re: Verzuipen koude start

Berichtdo 26 feb 2009, 21:44

jelle, niet klooien gewoon nieuwe bestellen bij dealer ben je er weer jaren vanaf.Volgens mij was ie iets van 70 euro. ;) ;)
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtdo 26 feb 2009, 21:48

Hahaha, dat klopt. Ik wil weten op welke spanning dit ding gaat omslaan. Wil het graag testen voordat ik een nieuwe koop. :P
Het is toch weer 70 euro :P
Offline

bert/e23

Moderator

  • Berichten: 691
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 22:13

Re: Verzuipen koude start

Berichtdo 26 feb 2009, 21:53

Jelle je kan de oude ook openzetten weet je meteen of ie blijft lopen.
stationair blijft dan wel te hoog met warme motor.tipje
zo heb ik het ook getest.
BEI EINEM BMW E23 ZÄHLEN NICHT DIE JAHRE SONDERN DIE KLASSE.
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtza 28 feb 2009, 19:47

Zoo, ik heb de luchtklep er vanmiddag op gemonteerd. Verder ging er nog een slangetje scheuren, maar dat heb ik professioneel weer dichtgemaakt. ;)

Nou heb ik alsnog het zelfde probleem. Wanneer ik de auto wil starten moet ik dus aan de startkabel het gaspendaal half inhouden en door laten starten tot de motor vanzelf naar 1500 toeren gaat, en dan wil hij lopen. lekker slecht dus.

Vervolgens loopt de motor als een zonnetje stationair en zonder problemen. Ben een stukje gaan rijden en het werkt allemaal perfect.
Wanneer ik de auto een uur later start, werkt het in 1 keer.

Bij een koude start wil hij dus wel ontsteken, maar slaat direct weer af. Ik snap het niet meer.
Het slangetje naar de lucht toevoer spruitstuk is verder goed nu anders zou ik stationair oplopende toeren moeten hebben, en de luchtklep was inderdaad stuk en is dus ook vervangen. De voltage van de dynamo is trouwens 13,6 volt stationair.

Heeft iemand nog idee
Offline

marcel krol

Pro

  • Berichten: 105
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:29

Re: Verzuipen koude start

Berichtza 28 feb 2009, 20:29

Hoi

Misschien je terugslagklep in je brandstofpomp die er voor zorgt dat de brandstof bij koude motor op druk blijft???
Bij een e21 probeer ik dit uit door de stekker van de startmotor af te halen en te starten zonder dat de startmotor rond draait (draait je brandstofpomp wel) De pomp begint op den duur vanzelf zwaarder te draaien en dan stekker er weer op en starten maar.
Verder misschien ergens een vacuumlek????? kun je checken door verdachte plekken in te spuiten met remmenreiniger dan gaat de motor wel harder draaien als je een lekje hebt.

Groeten

Marcel Krol
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtza 28 feb 2009, 20:43

Bedankt voor de tip. Daar heb ik wel veel aan. Ik ga het morgen proberen :)
Kan ik weer conclusies trekken :P

Kan er nog wat aan de brandstofpomp worden afgesteld?
Offline

peter728i

Nieuw

  • Berichten: 78
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:20
  • Woonplaats: Kollum

Re: Verzuipen koude start

Berichtza 28 feb 2009, 22:28

De luchtomloopklep werkt met een thermokoppel, hoe langer hij aan staat hoe warmer hij wordt en des te verder sluit de schuif.
Ik koude toestand moet hij geheel open staan.

Aan de brandstofpomp kan niets afgesteld worden. Je kunt wel de drukregelaar testen die in de brandstofleiding zit ( bij de motor).
Deze werkt op vacuum door een lager of hoger vacuum is er meer of minder druk. Dit kun je testen door bij lopende motor zelf voor een vacuum te zorgen door even aan het slangetje te zuigen, hierdoor moet het toerental van de motor veranderen.
Hoe je bij een turbomotor aan de onderdruk komt weet ik zo niet. ( misschien een apart pompje?)

gr peter
BMW-e32 1986 735i
BMW-E28 1982 520i
Honda CBR 1100 XX 1999
Yamaha XJ 750 1983
Ciroen berlingo 2001 2.0 hdi
Renault master 2005 3.0 hdi 6-bak
Offline

Jelle

Die hard

  • Berichten: 467
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 17:04

Re: Verzuipen koude start

Berichtzo 01 maart 2009, 22:14

Ooh, oke op die manier.

Vandaag kon ik het met de benzine pomp helaas niet testen omdat de auto in 1 keer starte. Stotterde even aan het begin stationair maar dat was na halve minuut wel weg.
verder ging ik op de snelweg rijden en de auto stotterde boven de 4000 toeren :evil:
Denk dat dat iets te maken heeft met de lucht schroef. Daar heb ik aan zitten draaien bij het vervangen van de luchtklep.

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten

cron