Hoi,
Ik heb em bij Paul uit Gemert uit een auto gesloopt. Aansluiten is heel eenvoudig. Achter bij de tellerklok komt de pulsingang zodat de tempomaat weet hoe hard je rijdt. De tempomaat van mij kwam uit een BMW met automaat. Ik moest nog een koppelingsschakelaar bestellen en een hoekijzer met wat schroeven om de schakelaar te plaatsen. De schakelaar kostte me ongeveer 27 euro en het bevestigingshoekje iets van een euro. Je kunt er geen remschakelaar voor nemen die werk namelijk andersom. De remschakelaar maakt het kontakt maar de koppelingsschakelaar verbreekt het kontakt. Hierdoor gaat de tempomaat ook uit.
Er is maar 1 kabelboom, voor automaat en schakel hetzelfde (zover ik weet) . Op de originele kabel zit een doorlussing, die kun je eraf halen, het stekkertje waar de brug inzat kun je dan direct op de koppelingsschakelaar zetten. Op de accessoiresconnector moet je de stroomdraad aansluiten en een extra draad voor he remlicht. De stekkers hiervoor zitten op de draadboom en kunnen zo ingeplugged worden. Massa aansluiten dan is de stroomvoorziening goed.
Dan is er nog 1 draad over die ik afgeknipt heb van de kabelboom die bij een automaat naar het dashboard gaat. Deze draad "meet" of de auto in neutraalstand staat. Dan gaat de cruise control uit. Hij meet dit via het neutral lampje. Als het neutral lampje stuk is doet de automaat het niet, de draad moet namelijk via het lampje "massa" zien. Voor de handbak heb ik deze draad dus continu aan massa.
Met remmen en met schakelen of met het extrapookje wordt je temopomaat uitgezet.
http://www.bavtech.com/bmw-technical-do ... /index.php is een site waar een werking van de cruise control plus elektrisch schema is te downloaden in pdf formaat.
Mvrg Edwin