Aangezien het uitvallen van een kilometerteller een bekend probleem is ben ik zo vrij geweest om wat foto's te maken van het demonteren van een tellerbak en het doormeten van de printplaat. De door mij gebruikte tellerbak is van een type II 728i, bouwjaar 1983.
Dit is handig nadat is geconstateerd dat de sensor in het diff niet stuk is. Als je het niet vertrouwd, NIET AAN BEGINNEN! En werk vooral voorzichtig! Het handigst is om eerst alles door te lezen voordat je begint.
Benodigdheden:
Kruiskop schroevendraaier
Zaagsnede schroevendraaier
Multimeter met doormeet functie
(Het verwijderen van de tellerbak uit de auto komt nog)
De achterkant van de tellerbak:
Verwijder de rood omlijnde schroeven (kruiskop)
Verwijder vervolgens de lampjesprint (rood omlijnd blok) en daarna de kleine lampjes. De "stekker" van de lampjesprint kan zo los, de print zelf zit met "weerhaakjes" vast. De rond omlijnde lampjes moet je een slag draaien.
De rond omlijnde lampjes kunnen ook een stap laten worden verwijdert (voordat de teller units er zelf uit gaan).
Trek het achterste deel voorzichtig los van de voorkant. Doe dit rustig! Je wilt je wijzers NIET beschadigen.
De toerenteller kan nu er uit worden gehaald. Deze kun je omhoog trekken. Er zit aan de achterkant een zwart stuk wat niet recht door het gat kan. Je moet de toerenteller er een beetje schuin uit halen. De bovenkant eerst.
Dan kan de snelheidsmeter er uit. Deze kan recht er uit worden gehaald.
De bovenste print kan nu er af worden gehaald. Deze zit met twee flat cables aan de onderste print vast. Als je de print rustig omhoog trekt zie je de twee verbindingen. Haal voorzichtig de flat cable aan de onderkant van de teller los. Doe dit ook met gevoel! Je kunt na het losmaken van deze kabel de bovenste print "omklappen".
De onderste print is nu zichtbaar. Haal vervolgens de tweede flat cable los.
Draai nu de rood omcirkelde schroefjes los (zaagsnede schroevendraaier) om de print te kunnen verwijderen. Aan de bovenkant wordt de print "geklemd". Ook dieze moet je er schuin uit halen.
En de onderste print is los om door te meten.
Draai de print om.
Meet met een multimeter de sporen door. Eerst de bovenste pen waarmee de snelheidsmeter vast zit (links op de foto).
Zet daar
Dit is handig nadat is geconstateerd dat de sensor in het diff niet stuk is. Als je het niet vertrouwd, NIET AAN BEGINNEN! En werk vooral voorzichtig! Het handigst is om eerst alles door te lezen voordat je begint.
Benodigdheden:
Kruiskop schroevendraaier
Zaagsnede schroevendraaier
Multimeter met doormeet functie
(Het verwijderen van de tellerbak uit de auto komt nog)
De achterkant van de tellerbak:
Verwijder de rood omlijnde schroeven (kruiskop)
Verwijder vervolgens de lampjesprint (rood omlijnd blok) en daarna de kleine lampjes. De "stekker" van de lampjesprint kan zo los, de print zelf zit met "weerhaakjes" vast. De rond omlijnde lampjes moet je een slag draaien.
De rond omlijnde lampjes kunnen ook een stap laten worden verwijdert (voordat de teller units er zelf uit gaan).
Trek het achterste deel voorzichtig los van de voorkant. Doe dit rustig! Je wilt je wijzers NIET beschadigen.
De toerenteller kan nu er uit worden gehaald. Deze kun je omhoog trekken. Er zit aan de achterkant een zwart stuk wat niet recht door het gat kan. Je moet de toerenteller er een beetje schuin uit halen. De bovenkant eerst.
Dan kan de snelheidsmeter er uit. Deze kan recht er uit worden gehaald.
De bovenste print kan nu er af worden gehaald. Deze zit met twee flat cables aan de onderste print vast. Als je de print rustig omhoog trekt zie je de twee verbindingen. Haal voorzichtig de flat cable aan de onderkant van de teller los. Doe dit ook met gevoel! Je kunt na het losmaken van deze kabel de bovenste print "omklappen".
De onderste print is nu zichtbaar. Haal vervolgens de tweede flat cable los.
Draai nu de rood omcirkelde schroefjes los (zaagsnede schroevendraaier) om de print te kunnen verwijderen. Aan de bovenkant wordt de print "geklemd". Ook dieze moet je er schuin uit halen.
En de onderste print is los om door te meten.
Draai de print om.
Meet met een multimeter de sporen door. Eerst de bovenste pen waarmee de snelheidsmeter vast zit (links op de foto).
Zet daar
Laatst bijgewerkt door zerotolerance op zo 27 feb 2011, 15:35, in totaal 2 keer bewerkt.