Het is nu do 28 nov 2024, 08:53

de perikelen van een beginnend e23 rijder....

Alle onderwerpen (het vroegere Koetjes en Kalfjes)
  • Auteur
  • Bericht

RoVer8772

Professional

de perikelen van een beginnend e23 rijder....

Berichtza 07 maart 2009, 23:04

Wil ik vanavond naar Eindhoven om mijn sociaal leven wat nieuw elan in te blazen, sta ik voor het stoplicht voor de snelweg te wachten, houdt mijn radio er ineens mee op. Kan gebeuren denk ik, is immers een blaupunkt uit de tijd van de houteren gulden.... Begint opeens de motor wat onregelmatig te lopen. Ik denk das nie goed ! Affijn het licht op groen, ik geef gas, maar er gebeurd bijzonder weinig. En na enkele honderden meters is het helemaal afgelopen en zie ik in de achteruikkijkspiegel een gigantische vonken regen :cry: Ik zet met het laatste restje leven wat nog in mijn 745i zit de auto in de berm en denk : einde oefening !! GVD nonde J :(
Dus ik bel de Wegenwacht. Na ongeveer 50 minuten issie ge-arriveerd, en sleept me naar de dichtstbijzijnde benzinepomp. Tijdens het slepen viel me op, dat als ik de rem intrapte, mijn alarmlichten het niet meer deden :?: Accu dood dacht ik als gevolg van een defecte dynamo.. Alleen die vonken regen kon ik (nog) niet verklaren.
Meneer de wegenwacht kijkt even onder de auto en ziet dat de katalysator behoorlijk heet is geworden en dat waarschijnlijk het 'element' ??? de oorzaak van al die vonken was... Vreemd vond hij het dat er een kat onder een auto uit '82 zat, want dat was in die tijd niet nodig. Nu zat er in eerste instantie een RVS uitlaat met zo'n grote eindpot op, maar die heb ik laten vervangen door een gewone uitlaat door degene waarvan ik hem gekocht heb (uitlaat staat nu op marktplaats geloof ik..)
Dus zover de vonkenregen (of nieuwe uitlaat, of kat eruit slijpen en pijp er tussen lassen)
En wat was nu de reden dat mijn accu leeg was? Tsja dat had ik zelfs nooit kunnen vermoeden:
Ik heb vanmorgen mijn cockpit eruit gehaald om de print te repareren (zie forum 'kilometerprintplaat doormeten) Nu ben ik dus een stuk gaan rijden zonder de cockpit (snelheid via TomTom...) Het schijnt zo te zijn dat het controle lampje van de accu in serie staat met de dynamo ? dus als het lampje defect is, of in mijn geval ontbreekt, immers geen cockpit, de dynamo geen stroom doorgeeft. Nadat de vriendelijke meneer van de anwb een kabeltje van de plus pool op , ik denk, de plus pool van de dynamo zette, sprong gelijk het voltage naar 14 Volt. En voila ik kon weer rijden. Morgenvroeg toch maar even weer die cockpit terug zetten, kan ik toch gewoon rondrijden hahaha.

Gelukkig heb ik meer verstand van rolstoelen.....
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

CeesBMW

Site Admin

Re: de perikelen van een beginnend e23 rijder....

Berichtzo 08 maart 2009, 00:01

lampje in serie met de accu ? Nee hoor, je kan prima zonder dashboard rijden (en dus ook zonder stroomlampje).

Het uitvallen van de radio komt omdat de stroom onder een bepaald niveau komt, het lijk erop dat je spanningsregelaar het begeven heeft (spanning gaat dan heel erg heen en weer), das een simpel klusje om te vervangen. Mocht het euvel dan niet verhoplen zijn is het toch de dynamo of de bekabeling van de dynamo naar de accu (draadbreuk)
Freude am Fahren

Sjonnie

Master

Berichtzo 08 maart 2009, 10:24

Zou gewoon de kat ertussen uitslijpen, stuk pijp ertussen en voila gassen maar weer!

Cockpit eruit zou niet moeten uitmaken zoals Cees al zegt, zo heb ik ook 2 weken rondgereden.
'98 BMW E38 728i

graad

Professional Platina

Berichtzo 08 maart 2009, 10:43

gewoon kat ertussen uit.(en bmw was ook 1e auto,met abs
standaard :!: :!: :!: dus kat zou ook goed mogelijk zijn ;) )
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

RoVer8772

Professional

Berichtzo 08 maart 2009, 10:46

hmm vond het al vreemd dat ik zonder cockpit niet kan rijden, heb zo ook een keer een tijdje zonder cockpit gereden in mijn e36...
Maar het vreemde is dat toen hij een kabeltje doorverbond met mijn accu, de spanning steeg naar 14 volt (zie je achter in zo'n anwb auto..) en ik gewoon naar huis kon rijden.
Waar zit die spanningsregelaar ergens?

by the way, als er een kat tussenzit, en die zat er origineel niet tussen, is dan de uitlaatdruk (heet dat zo?) niet veranderd? lees hoger geworden? zodat er dus teveel tegendruk wordt gegeven

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

RoVer8772

Professional

Berichtzo 08 maart 2009, 12:51

heb net mijn cockpit terug geplaatst, en volgens mij doet mijn temp meter het weer !! (mischien toch het pinnetje wat los zat, heb ik weer vast gesoldeerd) morgen soldeer ik de rest van de sporen mbv dunne kabeltjes. hopen dat mijn km teller het dan ook weer doet

en wat betrefd dat lampje van de accu, die zit los in de cockpit gestoken, dus het maakt idd niet uit of je met of zonder cockpit rijdt. mischien idd iets met de spanningsregelaar zoals Cees denkt.. maar dat zijn zorgen voor morgen.. ga nu eerst ff op de koffie bij Graad

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

graad

Professional Platina

Berichtzo 08 maart 2009, 15:59

pfffffffffffffffffffffff.ff op de koffie zecht ie.
heel mn koelkast leeg,al mn zever uit mn mond!!!!!!!!!!!!!!!!

GEINTJE ROVER.ALTIJD WELKOM :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en nu die gewassen is,je 745 ,isie nog mooier :car: :wave: :wave: :thumbsup:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Allerlei