Het is nu zo 24 nov 2024, 22:29


revisie bmw745i

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

juriaan

Nieuw

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: ma 14 sep 2009, 21:09

revisie bmw745i

Berichtdi 12 okt 2010, 22:47

Hallo forum leden,

Ik ben mijn motorblok aan het demonteren voor revisie van de cilinderkop en nieuwe zuigerveren.
De cilinderkop is er inmiddels af heb de carterpan los geschroefd maar ja hoe krijg je die er nou onderuit zonder het blok eruit te halen???

Wie heeft dit al eens gedaan??


Gr Juriaan
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 09:44

Juriaan, dat gaat niet zonder het blok te liften. Je hebt anders te weinig speling om de pan over de oliepomp te halen.
Freude am Fahren
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 10:19

Waarom wil je nieuwe zuigerveren?
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 17:07

Het is niet handig om de motor te laten zitten als je nieuwe zuigerveren moet plaatsen. Omdat je toch de drijfstangen los moet halen is het handig om ook de drijfstanglagers en de hoofdlagers te vernieuwen, en gelijk een frisse oliepomp. Als je alleen de veren vernieuwt en de kop reviseert loop je de kans dat je het voor niets doet, de nieuwe veren in combinatie met een frisse cylinderkop met bijbehorende optimale compressie kunnen wel eens te veel zijn voor je oude lagerschalen.
Denk je dat de zuigerveren versleten zijn? heb je de compressiedruk gemeten en daarna nog een keer getest met een beetje olie op de zuiger gespoten? Vele M30 motoren draaien veel kilometers en verslijten de zuigerveren nauwelijks.De klepsteelrubbertjes en de klepgeleiders zijn meestal de oorzaak van meer olieverbruik en compressieverlies.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

juriaan

Nieuw

  • Berichten: 12
  • Geregistreerd: ma 14 sep 2009, 21:09

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 18:40

Als de motor stationair draait en ik haal de carterontluchting los van de kleppendeksel dan blaast ie heel erg, dus ik dacht dan zullen de zuigerveren wel versleten zijn of staan er een paar vast.
De auto gebruikt wel veel olie dus de klepseals zijn op, maar kun je daar dan veel compressiedruk verlies van hebben????
Vorig jaar nog druk gemeten waarden lagen tussen de 6 en 7 bar.
Waar ik dit alles voor doe is omdat de kracht bij lagere toeren weg is,als ie bij de 3500 toeren komt trekt ie nog wel aardig.

Turbo vorig jaar ook laten reviseren

Momenteel doet de auto van 0 naar 100 12 seconden niet zoals het hoort lijkt mij.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 19:11

Nieuwe zuigerveren in een oude cilinder dat wordt een oliezuiper omdat de veren niet op de verglaasde wand kunnen inslijpen. Je moet op zijn minst de cilinders laten honen.
Offline

joep

Master

  • Berichten: 732
  • Geregistreerd: zo 08 maart 2009, 21:57

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 19:12

Als de kop eraf is, haal je de motor er al heel makkelijk uit. En als je nieuwe zuigerveren wil en je wil het dan in een keer goed doen, dan val je van het een in het ander en op het eind van het ver haal heb je een revisieblok. En dan is je moeite zeker niet voor niets geweest.
Tis ff op de tandjes bijte maar dan :P :P suc6
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 22:09

Een goede 745i doet 0 naar 100 in 6,9 sec als de wielen niet spinnen! En met versleten klepgeleiders en rubbers kun je ook compressieverlies hebben, maar ik dacht niet zo veel. Ik denk dat een turbo zo rond de 9 bar zit ivm de lagere compressie. Heeft ie soms lang ( twee, vier, tien jaar) stilgestaan? en daarna zonder gedegen voorbereiding gestart en weggereden? Dan wil er nog wel eens iets snel slijten daar binnen. Inderdaad heeft Robert F gelijk honen was ik nog vergeten, hoort idd bij de nieuwe zuigerveren.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 22:16

een goed turboblok heeft maar een 7 a 8 bar, Jaap.
Freude am Fahren
Offline

smidje

Master

  • Berichten: 605
  • Geregistreerd: ma 23 feb 2009, 19:08
  • Woonplaats: hengelo

Re: revisie bmw745i

Berichtwo 13 okt 2010, 22:57

honen gaat evt. wel met het blok in de auto. niet ideaal, en als je de boel toch al los hebt liggen om de pan eronderuit te halen, zou ik toch het blok eruit halen.
----------------------------------------

plymouth`cuda 1970
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: revisie bmw745i

Berichtdo 14 okt 2010, 10:40

compressieverhouding voor het 3.4 blok is 8:1 en de turbodruk is 0,4 bar
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: revisie bmw745i

Berichtdo 14 okt 2010, 15:26

@Cees,
:idea: Weer wat bijgeleerd!!
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: revisie bmw745i

Berichtdo 14 okt 2010, 17:09

@Robert,

Compressieverhouding bij de turbo's (3,2 en 3,5) is idd lager, 8,1 wil niet zeggen dat ie 8,1 bar zou moeten geven, de "gewone" 3,5 geeft z'on 12 bar en heeft zeker geen compressie van 12,1 ;)
Freude am Fahren

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten

cron