Het is nu zo 24 nov 2024, 22:34

auto houdt in

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

marvinleon

Nieuw

auto houdt in

Berichtzo 26 sep 2010, 11:09

Hee mensen,

Als ik gas geef met mijn auto dan houdt deze soms in. ik vroeg me af wat meestal de oorzaak is van dit soort kwalen? hij heeft het vooral als hij koud is en ik wil hem graag laten maken.

Ik heb ook al wat rondgezocht op internet maar ik vroeg me af wat jullie hiervan denken.

dus als ik gas geef dan houdt hij in en lijkt het alsof hij wordt tegengehouden...als ik rustig rijd heeft hij er ook minder last van.

Het gaat om een 728i uit 1983

Fred

Die hard

Re: auto houdt in

Berichtzo 26 sep 2010, 11:42

Ik zou eerst de volgende dingen nakijken:
- bougies
- bobine (eens doormeten of wisselen met een ander)
- benzine filter al eens vervangen?
- temperatuursensor motronic (Image): deze bepaalt mee de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt.
Best even doormeten bij koude en warme motor en vergelijken of hij nog binnen de specificaties valt.
- luchthoeveelheidsmeter > is de klep vrij te bewegen of zit er weerstand op op een bepaald punt?
Ook eventueel de interne temperatuursensor eens meten: tussen pin 6 en 22 dacht ik. Uiteraard weer vergelijken
met wat de normale weerstandswaardes zijn.
- drukregelaar benzinerail (zit de vacuumslang goed aangesloten op de drukregelaar en onderaan het inlaatspruitstuk?)
of eventueel ook de benzinepomp (meten door een T-stukje met een drukmeter net voor
de benzinerail te plaatsen (andere kant van de drukregelaar dus)

Het is een 728i dus de ontsteking kan je niet afstellen, zit vast in de Motronic.
En draait hij stabiel bij stationair ? Anders ook controleren op vacuumlekken.

Is wat veel, maar dit zijn wat dingen waar ik zou op letten. :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Veel succes!
Fred
1982 BMW 735i (type 2)

marvinleon

Nieuw

Berichtzo 26 sep 2010, 13:49

Hartstikke bedankt... Ik ga dit zo snel mogelijk allemaal checken.
Het probleem is alleen dat ik niet weet waar ik al deze onderdelen kan vinden. Zou je hier nog even een toelichting op kunnen geven Zou ik echt top vinden!

nogmaals bedankt! :biggrin:

Fred

Die hard

Berichtzo 26 sep 2010, 16:08

Tuurlijk:

- bougies: onder NR4 (dat wist je waarschijnlijk :) :) )
- bobine (eens doormeten of wisselen met een ander): niet zichtbaar op de foto, maar volledig rechts onderaan (onder het witte ruitensproeivloeistof reservoir)
- benzine filter al eens vervangen? (achter het linkerachterwiel, samen met de benzinepomp)
- temperatuursensor motronic: deze bepaalt mee de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt.: NR10
Best even doormeten bij koude en warme motor en vergelijken of hij nog binnen de specificaties valt.
- luchthoeveelheidsmeter > is de klep vrij te bewegen of zit er weerstand op op een bepaald punt? NR4
Ook eventueel de interne temperatuursensor eens meten: tussen pin 6 en 22 dacht ik. Uiteraard weer vergelijken
met wat de normale weerstandswaardes zijn.
- drukregelaar benzinerail (zit de vacuumslang goed aangesloten op de drukregelaar en onderaan het inlaatspruitstuk?): NET LINKSBOVEN NR10
of eventueel ook de benzinepomp (meten door een T-stukje met een drukmeter net voor
de benzinerail te plaatsen (andere kant van de drukregelaar dus)

Image

Succes!
1982 BMW 735i (type 2)

ErikAnton

Professional

Berichtzo 26 sep 2010, 16:36

Wat zijn de specificaties dan van de temperatuursensor motronic? Kan ik dat ook eens checken....

Groeten Erik

BeekMW

Professional

Berichtzo 26 sep 2010, 17:12

Omdat mijn auto af en toe ook inhield en het bij mij de stappenmotor was die niet goed meer "klikte" zou het dit ook kunnen zijn ;)
1988 BMW E24 635CSI Shadowline Diamand zwart metallic
2010 Volkswagen Polo BlueMotion Executive Glacier blue metallic
1998 Honda Accord CE-08 sedan JDM H22 rood

marvinleon

Nieuw

Berichtzo 26 sep 2010, 17:31

haha dat laatste is het bij mij in ieder geval niet want ik heb een schakelauto.

heel erg bedankt Fred! ik ga ze 1 voor 1 af... en ik zal hier nog wel gaan posten met wat vragen over onderdelen ben ik bang.

to be continued.....

marvinleon

Nieuw

Berichtzo 03 okt 2010, 20:13

Daar ben ik weer...Lekker bezig geweest op de vrije zondag.
Heb foto's gemaakt van de dingen waar ik mee bezig ben geweest.

1...............................................................

Heb als eerste de bougies er uit gehaald zie hieronder
Image
Image
Image

Zijn ze nog goed of kan ik deze beter vervangen?...hoe weet je of de bougies nog goed zijn? en wat kosten deze? (waar beste te kopen?)

2.........................................................
Het luchtfilter moest er zowiezo af om de bougies er netjes uit te halen en aan deze zat de luchtmassa/hoeveelheid meter vast. (die van mij ziet er anders uit dan op het plaatje van fred) De bovenkant van die van mij ziet er zo uit:
Image

Ik heb meteen de stekker er afgeschroefd en dit zag er zo uit:
Image
Er zijn 2 miniscule kleine ijzerdraadjes zijn op de foto te zien....volgens mij zijn er ook 2 afgebroken...is dit heel erg... en waar dienen deze draadjes voor? Ik heb er maar niet teveel aangezeten en er ook geen druk op gezet ... ben bang om iets te slopen. heb ook de luchtmassameter ingedrukt volgens mij zit er nergens een weerstand. Hoe weetje of de luchthoeveelheidsmeter nog goed is? en wat kost een nieuwe eventueel?(origineel of tweedehands) (wat kost deze en waar het beste te kopen?)

3...................................................................

Heb ook meteen even het rotortje opengemaakt.... zie de foto's hieronder:
Image
Image
Image
Image

Beter vervangen of niet? Hoe kan ik controleren of deze nog goed is? Hoe versleten mag deze zijn
(wat kost een nieuwe en waar het beste te kopen?)

Ik hoor graag antwoord op al deze vragen ... was best eng om me auto uit elkaar te halen maargoed. Ik hoop dat jullie me weer kunnen helpen. Hierna snel weer door met de rest van de onderdelen controleren.

gr.

Marv

RobertF

Professional Goud

Berichtzo 03 okt 2010, 20:23

daar mogen wel een paar nieuwe bougies in denk niet dat de elektrodeafstand nog klopt

ErikAnton

Professional

Berichtzo 03 okt 2010, 20:33

Jemig, mn laptop loopt er zelfs op vast op al die foto's......

Bougies gewoon vernieuwen, 18.60 bij brezan( met korting) per 6

Luchtfilter vernieuwen, zal brezan ook wel hebben....

die lmm kan ook andersom geplaatst worden, en dan ziet hij er hetzelfde uit als bij een ander.
maar bij een 732 kun je de stekker gewoon lostrekken, denk dat het bij jouw niet helemaal goed is gegaan....
nieuw bij de bmw 600

RobertF

Professional Goud

Berichtma 04 okt 2010, 09:55

maar gezien jouw probleem zou ik eerst het benzinefilter vervangen

beamer73583

Die hard

Berichtza 09 okt 2010, 14:13

Fred,

Goeie tips. Maar weet jij ook de waardes die gemeten moeten worden bij de sensoren en de lmm? Ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn 735i uit 83. Hij houdt in en stottert rond het 2000 toeren gebied. Dit doet ie zowel op benzine als wat erger op gas. Ik heb in 2009 alle luchtslangen vervangen, daar werd het stationair toen al beter van maar het inhouden en stotteren dus niet. En de onstekingsdelen zijn nu ook nieuw (rotor, kap kabels en bougies) maar het geouwehoer blijft erin zitten.

Nu ben ik vanmorgen even bezig geweest met de vacuumslangetjes, hier zit geen lek in. Maar ik zou dus ook graag weten hoe de waardes van de sensoren moeten zijn zodat ik weet wat ik meet. Heb jij (of misschien iemand anders) de waardes van dit spul?

Bvd Ido
BMW 735i
Audi A4 Avant
Merida Matts 60 XT

marvinleon

Nieuw

Berichtma 11 okt 2010, 17:40

Hee mensen,

bedankt voor de goede tips en uitleg!

Gizmo

Nieuw

Berichtma 11 okt 2010, 19:25

Marvin,ik denk dat je de oorzaak van je probleem hebt gevonden :D
Slechte bougiekabels of verbinding(en) daarvan zorg voor het overslaan van de vonk,en veroorzaakt in de meeste gevallen inhouden van de motor.
Je kan eventueel 1 kabel vervangen maar raad je aan om de hele kabelset te vernieuwen.
BMW E23
VW Golf 4 V5

marvinleon

Nieuw

Berichtza 16 okt 2010, 18:29

Ok Ok,

Ik ga proberen zo'n dop te vinden en als ik die niet kan vinden dan koop ik een nieuwe kabel met dop....

kan iemand mij vertellen of het uitmaakt dat deze rotor
Image
iets verschilt van deze rotor (dat uitstekende puntje is bij de nieuwe smaller en ronder)
Image

Kan iemand ook meteen vertellen bij welke cilinder deze kapotte dop hoorde?
Image

En is het zo dat je die dop er niet zomaar op en af kan halen eigenlijk... want als ik een nieuwe bougiekabel koop dan kan ik er ook een zonder bougiedop kopen... maar de andere dop(op de verdeelkap) zou je niet kunnen wisselen?

gr

marvinleon

Nieuw

Berichtdi 26 okt 2010, 10:47

yuuuhuuu!

Heb een nieuwe dop gekocht voor op de verdeelkap.

Alles behalve het benzinefilter zit er in. Maar die ga ik er komende week in laten zetten door een monteur. (geen brug grrr)
Ook met de luchtmassameter is niets mis. Zette de motor aan, trok de stekker er uit en de auto viel uit.

De auto heeft in mijn bezit nooit beter gereden. starte in 1 keer na 2 weken stilstaan. Bedankt voor alle hulp.

(volgende stap, benzinefilter, rembol, stuurbekrachtigingspomp)

Keer terug naar Motorisch