Het is nu ma 25 nov 2024, 00:45

katalisator verwijderen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

wijnand

Pro

katalisator verwijderen

Berichtma 01 nov 2010, 19:17

hoi,

even een vraagje over mijn (nog niet ingevoerde) 735i met katalisator.
Is het mogelijk om de katalisator en lambdasonde te verwijderen zonder consequenties voor het motormanagement?
Zit er op de plek waar nu de katalisator zit, normaal alleen pijp of een demper?
Als de katalisator verwijderd kan worden, moet ik dat dan doen voordat ik de auto aanbied bij het rdw of kan ik de kat ook nog later verwijderen zonder problemen te krijgen bij de eerstvolgende keuring? :scratch:

Alvast bedankt,

wijnand
Image

Michiel

Professional Goud

Re: katalisator verwijderen

Berichtma 01 nov 2010, 19:32

Wijnand,
Even belangrijk welke versie je hebt.
De 735i 185pk of de 218pk?

Street legal

Professional

Berichtma 01 nov 2010, 19:34

In 1986 begon men met het registreren van miljeutechniek op/aan de auto en word dat vermeld op het kentekenbewijs. Is het een fabrieks kat, en staat het in de duitse brief vermeld(werkskat) loop je het risico dat de overijverige keurmeester er over valt. Op de plek van de kat/ middendemper zit zonder kat een middendemper met wat andere voorpijpen.

Image

Zonder

Image

Met

De fabriekskat loopt niet goed zonder kat en lambda sonde. motormanagement is er speciaal voor gemaakt. Een ander management past niet zo maar.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

wijnand

Pro

Berichtma 01 nov 2010, 20:25

Volgens de fahrzeugbrief heeft deze auto 141kw/5400 toeren per minuut, dat is 192 pk??

Ik denk dat het geen fabriekskat is want ik kan nergens iets vinden over "werkskat"' of umwelt o.i.d.
Dus dat zou betekenen dat ik er (hoop ik) met een nieuwe middendemper ben. :D
Image

RobertF

Professional Goud

Berichtma 01 nov 2010, 21:58

Als die later gemonteerd is dan staat dat in de brief, Katalysator nachgerustet. Als het een werkskat is dan kan ie er niet tussen uit, de motor is anders en andere motronic. dat lage CO gehalte moet ergens vandaan komen..

wijnand

Pro

Berichtma 01 nov 2010, 22:21

Hallo,

Ik heb nog een keer goed gekeken en...er staat alleen een stempel in met de tekst: "schadstoffarm ab 04.05.87" terwijl de auto van 11-86 is. Kan ik daaruit afleiden dat het geen fabriekskat is??. Graag jullie mening.

Alvast bedankt.
Image

RobertF

Professional Goud

Berichtma 01 nov 2010, 22:37

Je kunt via BMW Classic met opgave van je chassisnummer opvragen wat de Ausstattung war bei Auslieferung.
Schrijf
Koennen Sie mir bitte mitteilen was dei Ausstattung meines BMW e23 war bei der Auslieferung in 1985? VIN ist............. Handelt es sich um ein FZG mit Werkskat?
mvg ...

wijnand

Pro

Berichtza 06 nov 2010, 20:50

Robert,

bedankt voor de tip. Ik heb tot 3x toe die mensen gemaild maar helaas geen reactie ontvangen. :angry:
Vandaag kwam ik langs bmw dealer dusseldorp in Epse (Deventer) en heb daar info ingewonnen via intranet van de bmw dealergroup (aardige mensen daar!) Het blijkt dat mijn auto afgeleverd is met de bmw code 200...katalysator entfall...Dat betekent dat mijn auto katalysator voorbereid is, maar zonder katalysator afgeleverd.
Nu moet ik gokken of de auto goed loopt zonder katalysator. Ik wil hem eigenlijk niet in nl laten registreren met kat.
Iemand nog een goede middendemper te koop?.
Image

wijnand

Pro

Berichtza 06 nov 2010, 22:00

Ik heb net ff contact gehad met Cees uit Almere en volgens hem kijkt het rdw niet naar de katalysator bij auto's van voor 1987 dus....ik laat hem nog maar zitten.

gr wijnand
Image

Keer terug naar Motorisch