Het is nu do 28 nov 2024, 08:47


ABS ring

Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
  • Auteur
  • Bericht
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 07:42

Waar zitten mijn ABS ringen en hoe herken ik ze?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 10:38

Achter zie je ze aan de binnenzijde van het wiel, het zijn tandjes (streepjes) die rond de as lopen.
Voor zijn ze moeilijker te zien, maar makkelijker te vervangen.
Freude am Fahren
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 11:54

Aha. Bedankt.

Die dingen zijn waarschijnk de oorzaak van mijn zo nu en dan gek remgevoel en het branden van het ABS lampje boven een bepaalde (niet toegestane) snelheid.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 15:12

Ja, heb vorige week ze van Arie zijn auto rondom vervangen en toen werkte de ABS weer goed. Hij had hetzelfde als wat jij meld.
Freude am Fahren
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 21:14

Heel mooi!

Heb je ze bij de dealer gehaald?
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 21:39

Voor de voorkant had Cees toevallig nog 2 goed hubs liggen. Bij de dealer zijn deze te bestellen en vrij duur. Voor de achterkant heb ik nieuwe bij de dealer gekocht (ca 40 euro per stuk).

Op het moment ben ik bezig mijn wiellager achter te vervangen. Van het weekend zal ik eens wat aandacht besteden aan een howto. Voor zowel alleen de hub als wel voor het wiellager.

Nu eerst iets slims bedenken een lagerschaal van de as te toveren...
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 21:54

even wat fotos maken eric
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtdo 30 sep 2010, 23:27

Achteraf gezien hadden we het achterwiellager beter meteen moeten doen, maar ja, achteraf kijk je de koe in de kont... :D
Freude am Fahren
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtvr 01 okt 2010, 07:27

Achteraf is mooi wonen...
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtza 02 okt 2010, 20:48

:clap: Applaus voor mezelf! Nieuw lager is gemonteerd!

Maar ben totaal meer dan een dag bezig geweest...

Hier is de tutorial die ik heb geraadpleegd tijdens het werk:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Bron: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/176661

In deze tutorial wordt bij bijna iedere stap een speciale tool gebruikt. Mijn ervaring is nu, dat je niet die bmw tools nodig hebt.

Mijn ervaring is ook dat je heel oplossingsgericht en geduldig moet zijn, om voor iedere tool een alternatief te bedenken...

Wat je vooral niet wilt is kracht afsteunen op de kogels van je lager. Dus lager in huis via buitenring, as door lager via binnenring. Wat mij geholpen heeft is het lenen van een dergelijke set:

Afbeelding

Verder heb ik afstandsringen gebruikt (o.a. binnenringen oude lagers), om as door de door de nieuwe lagers te trekken. De ABS hub met een gewone poelietrekker eraf, met een lijmklem erop en verder aangedraaid met de moer.

Pfoe, wat moet ik er nog meer over vertellen...

Oja!


De volgende keer breng ik de auto naar iemand die het voor me doet...
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: ABS ring

Berichtza 02 okt 2010, 20:59

Proficiat!!!!

en die laatste zin onthoud ik!!!!!!
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtza 02 okt 2010, 22:24

Ok, dus je verwijderd de as, verwijder de hub, verwijder de borgring aan de voorzijde, monteer de bout om het schroefdraad te beschermen bij het eruit slaan van de as, en dan trek je het wiellager aan de VOORzijde eruit ?

Zo goed, Arie ?
Freude am Fahren
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtzo 03 okt 2010, 08:50

- Remschijf en remklauw los
- Steekas los
- Lockplate en moer los
- Met poelietrekker hub eraf
- As eruit slaan (idd moer erop voor beschreming of rubber hamer of stukje hout oid)
- Borgclip eraf
- Met het geleende setje, het lager aan de voorkant eruit trekken (idd VOORkant)
- Met de Dremel de lagerschaal die op de as is blijven zitten net niet helemaal doorslijpen en met beitel en hamer breken.
- Lager met geleende setje erin trekken. Oude lager eventueel gebruiken, als het setje net niet een ring bevat die de buitenring goed ondersteunt
- Borgclip erop
- As door lager. met de moer op de schroefdraad van de as kun je de as dan via de binnenring van het lager, door het lager trekken. met opvulplaatjes totdat de as volledig in het lager zit.
- Hub op as. eerste stukje met iets van een lijmklem (moet wel een beetje een goede zijn). net zover dat je de moer op de schroefdraad kan zetten. dan de hub helemaal vast draaien
- Lockplate erop
- Steekas vast

Check voor de zekerheid of de schroefdraad van de as inderdaad voldoende door het lager steek om aan te draaien. Ik heb de as met een katoenen doek omwikkeld in de vriezer gelegd, in de hoop dat de as iets makkelijke door het lager zou passen. Ik kan niet zeggen dat dat werkte. Echter, misschien werkte het wel een beetje waardoor de de moer net op schroefdraad paste.

Als je overigens wilt oefenen... :D :D :D ;)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtzo 03 okt 2010, 11:37

Zo hee, lekker klusje. Bedankt voor de duidelijke uitleg Arie :clap:
Freude am Fahren
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtma 04 okt 2010, 09:02

Als aanvulling op het bovenstaande: Ik heb tijdens het aandraaien wat olie op de moer en schroefdraad gedaan. Toen het allemaal op zijn plaats zat heb ik de olie eraf gehaald met remmenreiniger en daarna voor de laatste keer vastgedraaid.

:!: Voor de duidelijkheid, als de ABS hub versleten is, vervang dan ALLEEN de ABS hub. Het is niet zo dat als je de ABS hub eraf hebt, je eenvoudig bij de lagers komt. Als ze nog niet zingen/zoemen/brommen: lekker laten zitten die lagers!
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: ABS ring

Berichtma 04 okt 2010, 10:17

Mooi verslag en top uitgevoerd Arie :Peace:
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: ABS ring

Berichtvr 04 feb 2011, 21:55

Even een oud topic omhoog halen.

Ik heb dus achter elk wiel zo'n ring. Waarschijnlijk is er dus eentje aan gort, moet ik dan een nieuwe of zijn ze er ook tweedehands?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtza 05 feb 2011, 00:06

Achter is een rotwerk om ze eraf te halen, dus je zal ze niet veel tweedehands tegen komen, maar Arie zei al dat ze 40,- p/s zijn dus moet je dan met gebruikt gaan klooien ? Lijkt me niet.

De voorzijde zijn echter een heel stuk duurder, dus dan is gebruikt wel een optie.
Freude am Fahren
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtza 05 feb 2011, 12:54

Gewoon nieuwe kopen.

Hierbij de aangepaste versie voor alleen de hub:

- Steekas los
- Lockplate en moer los
- Met poelietrekker hub eraf
- Hub weer terug op as: BMW gebruikt de schroefdraad waar de moer op zat en een speciaal stuk gereedschap. Ik had de remschijf en remklauw losgehaald zodat ik het eerste stukje met een grote lijmklem kon doen, afgesteund op de as waar de remschijf op vast zit. Net zover dat je de moer op de schroefdraad kan zetten. Dan de hub helemaal vast draaien met de moer.
- Lockplate erop
- Steekas vast

Tip: Gebruik geen hamer, dan heb je de kans je het lager kapot hamert.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: ABS ring

Berichtza 05 feb 2011, 13:50

Bedankt!

Nu alleen nog even kijken welke het niet meer doet.
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: ABS ring

Berichtzo 06 feb 2011, 21:36

Nu we het toch over abs hebben.
Bij mij gaat na het starten het abs lampje netjes uit om daarna bij wegrijden weer te gaan branden bij ongeveer 10 km/h.
Misschien ook de "hubs" waarover hier word gesproken?
OO==00==OO
Offline

Arie van der Meulen

Pro

  • Berichten: 249
  • Geregistreerd: vr 25 dec 2009, 22:07
  • Woonplaats: Utrecht

Re: ABS ring

Berichtzo 06 feb 2011, 22:03

Is een mogelijkheid. Bij het starten weet de ABS computer nog niet dat het signaal tijdens het rijden te slecht is.

Op de 'hub' zit een tandwiel gedeelte met relatief kleine tanden waar de ABS sensor het verschil in magnetisch veld (wel tand / geen tand / wel tand / geen tand etcetera) omzet in pulsen naar de computer.

Na tientallen jaren kan het tandwiel gedeelte van de hub zo gecorrodeerd zijn dat het verschil tussen wel of geen tand niet meer te meten is.
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: ABS ring

Berichtdi 08 feb 2011, 13:18

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Een staalborstel biedt dan geen uitkomst meer?
Kan natuurlijk ook nog evt bedrading/stekkers oid zijn?
OO==00==OO
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: ABS ring

Berichtdi 08 feb 2011, 13:21

Bij mijn honda vroeger bleek het de pomp te zijn, dus het komplete abs blok, rot.
Wegens te weinig verversen, dus water in de pomp, en dsat betekent het einde.
Abs,,,,,,,
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: ABS ring

Berichtdi 08 feb 2011, 13:33

Als je lampje tijdens het rijden gaat branden is het bijna altijd
Freude am Fahren
Volgende

Keer terug naar Remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron