Gister nog weer uitgebreid gekeken naar de afstelling van mijn 4A1 carb. Ik kan niet vinden waar een stelmogelijkheid is voor de choke kleppen van de eerste trap. En die servo kun je volgens mij ook niet verstellen, staat wel in mijn boekje. Snap er nog niks van
Dit potje dus, en die moet je er helemaal afdraaien? Bij mij zit het iets anders, 2 plaatjes met schuim ertussen en er zit ook een kabeltje aan voor het voorverwarmen of zo denk ik. Precies zoals de foto van jou eerste linkje.
Een tip voor je: als je geen verstand hebt van de caburateur en je hebt geen apparatuur om het eea na te lopen of af te stellen, dan zou ik eraf blijven en naar iemand gaan die weet waar ie mee bezig is. Als er iets niet goed staat of niet goed werkt en je gaat ergens aan stellen in de hoop dat het beter wordt dan is de kans wel heel klein dat je het op kan lossen. We hebben er ook wat uurtjes in gestopt, maar alles gelaten zoals het is.
Het potje kan je draaien, als je de 3 boutjes los draait kan je het binnenste gedeelte heen en weer bewegen. Daardoor word het mengsel rijker of armer. Bovenop staat een pijl, het draadje wat eraan zit gaat mee heen en weer.
Maar ik moet Hein (Joep) gelijk geven, zonder de kennis en apparatuur moet je niet hieraan gaan werken. Zelfs specialisten geven aan dat de Solex 4A1 een complexe manier van afstellen heeft. Het is tenslotte een dubbele registercarbarateur, en uiteraard ook 2 traps...dus kan je zelf voorstellen hoe complex het afstellen van dat ding is.
Installeer acrobat reader en lees het manual, dan zie je wat je voor gereedschap je nodig hebt. In ieder geval een handvacuumpomp/manometer en een CO-meter, heb je dat niet dan lukt het nooit om hem af te stellen
Net gekeken naar de chokekleppen met het luchtfilterdeksel eraf, motor was lauw warm, de eerste choke klep stond wel half open. Maar ook bij vol gas geven blijft de 2e trap-choke helemaal dicht staan, hij beweegt ook niks. Ik ga de motor zo even goed warm maken.
En dan eens kijken naar die vacuum slang, want hij gaat toch met vacuum open?
De chokeklep van de tweede trap heeft 2 plunjes, haal die 2 plunjers eruit en leg ze zo weg dat je weet waar ze weer in moeten , niet verwisselen. Kijk of de klep nu vrij beweegt. Op de as van de chokeklep zit in het midden een plastik excentriek, door een vork ligt die de plunjers op. Als de plunjers vastzitten dan kan deze plastik excentriek scheuren en opent de klep niet meer Trek de slang van het membraan links van de thermostaat die naar de basis aan de achterkant van de carb gaat. zet er een slangetje op en zuig er stevig aan, bij 500mmbar moet de tweede trap open gaan. Spuit alles met carbreiniger in en blaas met lucht de kanalen door
De choke van de 2e trap blijft dus dicht zitten, als ik vacuum zuig aan het slangetje beweegt hij wel naar binnen, maar hij trekt dan de chokeklep juist dicht, of nog vaster zeg maar.
Want om de choke klep open te zetten moet hij juist duwen. Op de foto even het moment dat de choke open staat. Doordat er een gleuf in dat stangetje zit kan ik hem dus in deze stand zetten, maar in de praktijk zal de choke dus nooit open gaan omdat hij hem door het vacuum klepje juist de verkeerde kant op beweegt.
als ie koud is dus de thermostaat niet open dan is de as geblokkeerd, haal de thermostaat eraf en je ziet het mechanisme. Teken de thermostaat even aan (je kunt hem nl. verdraaien) voordat je hem eraf haalt want dit bepaalt de klepopening bij koudstart
Ik heb inderdaad gezien dat de thermostaat bepaald, wanneer de 2e trap open gaat anders is hij geblokkeerd met een haakje en een pennetje, maar hij blokkeerd de as van de 2e gasklep, niet de choke klep as.
Voordat ik iets ga verstellen wil ik graag weten hoe de 2e chokeklep bedient word, want volgens mij kan hij op deze manier zoals ik beschreven heb nooit open gaan.
De vraag is nu dus eerst even: hoe gaat de 2e choke klep open, en is er iets verkeerd gemonteerd bij mij volgens de foto's?