Hoi Zero,
zerotolerance schreef:Toch zal er een reden zijn waarom er verschillende injectoren zijn.
Gepikt van de Prins pagina (Keihin injectoren):
5 maten injectoren voor motorvermogen van 9kW tot 45kW per cilinder.
Waarom zou je dan niet ten alle tijden de grootste er in zetten?
(Ik rij gewoon op benzine)
Als je hele grote injectoren op je motor zet wordt het veel moeilijker om een mooie stationairloop te maken (of ... en da's waarschijnlijk veel erger, een mooie constante snelheid van 50 km/u). Dit heeft te maken met het volgende: Als je een laag vermogen vraagt hoeft de injector maar heel kort open. Echter het werkelijke openen en sluiten van de injector is (helaas) geen constante tijd. De hoeveelheid brandstof die je gaat inspuiten is (dus) ook variabel. (En de ontsteking is de volgende variabele waarde want het werkelijke moment van ontsteken is ook steeds (een klein beetje) anders.
Voor stationair en lage constante snelheid vraag je een zeer gering vermogen en dat wordt moeilijk regelbaar.
Als je nu een injector hebt waar niet zo veel brandstof doorheen gaat moet deze langer open staan om de gewenste hoeveelheid brandstof te injecteren. Daarmee wordt de hierboven beschreven variabele tijd bij openen en sluiten niet anders maar de tussenliggende tijd wel veel groter, daarmee wordt het verschil tussen de onderlinge injecties kleiner en de motorloop gelijkmatiger (zomaar vanzelf). Vandaar de verschillende maten.
Oh ja, 6 x 45 kw = 270 kW (= 367 pk)
Een 745i heeft 31 kW per cilinder.
Een 745i op gas zou ik in zijn vermogen beperken zodat ook de warmtehuishouding wat vriendelijke wordt. Gewoon met een extra servo de slag van de gasklep beperken. Kan er (op LPG) minder verse lucht in en wil je max vermogen dan schakel je mooi over op benzine (geeft de servo weer de volle slag van de vlinderklep vrij). Dan gaat er niets meer stuk.