undifined1 schreef:ik denk dat dat voor de verzekering wel degelijk verschil maakt.
Mag je denken. Het is volgens mij wel een basisgegeven. Maar jij pakt twee auto's die pak em beet 60 kilo in gewicht schelen. Daar zit het geld echt in qua verzekering echt niet in. De "grap" begint met de risicofactoren. Dit bepaald de "weging" van de premie. Dus hoeveel schadevrije jaren heb je, wat was de nieuwwaarde van de auto, in welk gebied woon je en de mooiste, wat voor soort auto is het. Wordt ie veel gestolen? Is het een "petjesauto"? Dat zijn de dingen die voor een leuke premie zorgen.
Er valt geen pijl op te trekken. Elke verzekeringsmaatschappij heeft een eigen formule. Zo zou het maar zo kunnen zijn dat een E34 met 0 schadevrije jaren duurder is dan een E39 met 0 schadevrije jaren. Maar als je 10 schadevrije jaren hebt kan het wel weer andersom zijn. Zeg het maar. Ik heb bij een grote landelijke verzekeraar gewerkt en het is niet een "lineaire" formule.
undifined1 schreef:mijn vader heeft toevallig een e39 523i met 415000 km en hij heeft nog maar heel weinig dure reparaties gehad.
Dat geloof ik graag. Heeft hij hem nieuw gekocht? Zo zijn er ook vele verhalen dat een E34 met een M20 of een M50 probleemloos vele kilometers kan maken. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, ik geef alleen aan dat vervangingsonderdelen van nieuwere auto's over het algemeen duurder zijn.
Maar ik denk ook wel dat de e34 beter is gebouwd dan de e39 maar ik denk dat dat in onderhoudskosten niet veel verschilt.
Zelf vind ik afschrijving wel een punt. Hangt uiteraard wel van de auto en de kilometerstand af.
Maar we begonnen het hele "gedoe" met een Alpina en (onderhouds)kosten. Het wordt nu een beetje appels en peren door een 520i van