Het is nu do 28 nov 2024, 06:09


Accu perikelen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Accu perikelen

Berichtma 05 maart 2012, 12:20

Door Anton (Weinsberg op forum) werd ik gewezen op iets wat bij de ANWB speelde; de levensduur van moderne calcium accu's word in oudere auto's aanmerkelijk verkort door de te lage oplaadspanning. Calcium accu's hebben wel 15 volt nodig om volledig op te laden, i.t.t. de oudere loodaccu's welke bij 14,1 a 14,4 volt al volledig opgeladen zijn.

Het resultaat is een hele korte levensduur van de accu, omdat door slechte oplading deze gaat sulfateren. Door smudge kreeg ik dit stukje onder ogen (van het citroen forum);
Ojee accu
Freude am Fahren
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Accu perikelen

Berichtma 05 maart 2012, 15:20

Doe nu al 2 jaar met zo'n accu, was wel een duurdere dan de goedkope rommel. Laadt 13.4 volt en heb nog geen problemen.
Wel is het zo dat mocht de accu een x leeg getrokken worden deze opgegeven worden, want daar kunnen ze echt niet
tegen!
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: Accu perikelen

Berichtma 05 maart 2012, 15:34

Ik ben benieuwd wat ik er in heb zitten. Heb ook net een nieuwe. Interessant stukje Cees.
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Accu perikelen

Berichtma 05 maart 2012, 19:06

Wat is korte levensduur? Na 6 jaar komt er gewoon een nieuwe. Met een automaat kun je een kapotte accu beter voor zijn.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Accu perikelen

Berichtma 05 maart 2012, 20:24

RobertF schreef:Wat is korte levensduur? Na 6 jaar komt er gewoon een nieuwe. Met een automaat kun je een kapotte accu beter voor zijn.


Zie stukje; 3 accu's in 5 jaar tijd, das 20 maanden per accu. Anton melde mij over accu's van 1 jaar oud die al stuk waren.
Freude am Fahren
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Accu perikelen

Berichtma 05 maart 2012, 22:54

Bij oldtimers is vaak dat ze weken stil staan en dan weer eens bereden worden. De accu wordt dan door lekstroom en de radio standby langzaam leeg getrokken. Dit is funest voor een accu. Door dit steeds weer leegtrekken en opladen gaan de platen krom staan met gevolg korstsluiting. Bij mijn oldtimers ontkoppel ik de accu altijd, die is dan gewoon vol bij de volgende keer starten en mijn accu's gaan gewoon 6 jaar mee.
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Accu perikelen

Berichtdi 06 maart 2012, 08:39

Ben heel benieuwd wat ik er in het zitten.

Maar uhhh, Cees. Die classic accu's worden die gemaakt door een bestaande accu te recycelen?
Moeten we de lood-calcium accu's die we nog hebben bij jou inleveren?

En een andere vraag die bij mij opkomt: Wat is een goede acculader?
(Voor de motor heb ik een druppellader voor een gesloten cel accu)

Groeten, Pieter
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Accu perikelen

Berichtdi 06 maart 2012, 12:30

Voor de calcium accu's zal je dus een druppellader nodig hebben die bijna 15 volt geeft.

Ook zullen we op zoek moeten naar spanningsregelaars die een hoger voltage geven;

[link]http://www.davebarton.com/AdjustableVoltage.html[/link]
Freude am Fahren
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Accu perikelen

Berichtdi 06 maart 2012, 20:37

@ Cees, volgens onze specialist dynamo's zijn er (voor Bosch dynamo's) verschillende regelaars in omloop die alle passen in onze dynamo's echter met alle een andere regelspanning. Dit zou op te zoeken zijn in de boeken van de revisiegigant, waar alle leveranciers in staan en de modellen onder elkaar worden opgesomd. Met een beetje beleid valt dan te kiezen voor een licht verhoogde boordnetspanning. Lijkt me eenvoudiger als een regelbare regelaar. Stel je voor dat je instelbare regelaar verloopt en na enige tijd een totaal verkeerde (te hoge) spanning is afgeregeld, gaat je elektronische installatie stuk (of ben ik nu te somber? ABS, ontsteking & injectie, cruise control, OBD, airco, radio, etc)

@ Smudge, weet je zeker dat je spanningsregelaar niet gewoon kapot is, dan heb je namelijk een boordnetspanning van ongeveer 18V en gaat elke accu voortijdig naar de bliksem. (en krijgen we meer begrip voor de eigenaren die schrijven dat ze wel lang met een accu vooruit kunnen)

Groeten, Pieter
Offline

smudge

Pro

  • Berichten: 121
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:58
  • Woonplaats: Emmen

Re: Accu perikelen

Berichtdi 06 maart 2012, 20:55

@BM_Whale

Ik heb 3 regelaars geprobeerd waarvan 1 nieuwe. Allemaal geven ze hetzelfde resultaat.
Zo'n instelbare regelaar lijkt wel wat. Misschien lukt het dan om de accu tot 14 volt te laden.

mvrg Edwin
E28 2.7 eta
E32 730ia
Skoda citigo
Offline

Nyts2005

Pro

  • Berichten: 177
  • Geregistreerd: do 19 feb 2009, 10:17

Re: Accu perikelen

Berichtdi 06 maart 2012, 22:56

In mijn auto heb ik deze (of gelijkwaardig) er al een poos, 1,5 - 2 jaar, in zitten, dat gaat goed.

Image

Bosch 1 197 311 028, zit o.a. op een Golf II van 1985 en nieuwer. Opgegeven laadstroom is 14,5 volt.
ex-1982 - Burguntrot 199/3 - 728i
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Accu perikelen

Berichtdi 06 maart 2012, 23:50

Kon het niet laten, gezien de snelle reactie van Smudge. Heb het volgende gevonden:
In de katalogus van H
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: Accu perikelen

Berichtwo 07 maart 2012, 08:26

Nyts2005 schreef:In mijn auto heb ik deze (of gelijkwaardig) er al een poos, 1,5 - 2 jaar, in zitten, dat gaat goed.

Bosch 1 197 311 028, zit o.a. op een Golf II van 1985 en nieuwer. Opgegeven laadstroom is 14,5 volt.


Dit heb ik ook geprobeerd, regelaar zou 14,5v leveren. Aan de accu gemeten kwam ik echter niet verder als 13.8v.
De regelbare regelaar die er nu in zit heb ik opgeschroefd tot ik 14.4v aan de accu heb. Rijdt er zo'n 2000 km mee en heb nog geen nadelen ondervonden.
Zelf heb ik 3 oudere auto's en heb er voor gekozen deze te voorzien van de regelbare regelaar. De Lood accu's zullen steeds duurder en minder goed te verkrijgen zijn en dit is een oplossing voor de lange termijn. Het maandelijks bijladen is voor mij geen optie, dat vergeet ik geheid.
Offline

smudge

Pro

  • Berichten: 121
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:58
  • Woonplaats: Emmen

Re: Accu perikelen

Berichtwo 07 maart 2012, 10:01

@Weinsberg

Heb je de regelaars in Nederland gekocht of via ebay oid?

mvrg Edwin
E28 2.7 eta
E32 730ia
Skoda citigo
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: Accu perikelen

Berichtwo 07 maart 2012, 11:52

Ik heb ze gevonden bij de firma Silfhout in Doetinchem. Er is een leverancier die ze bij hun levert. Het merk is Cargo en het nummer 137127.
Ziet er het zelfde uit als eerder getoond model met het verschil dat er in het zwarte kapje een gaatje zit met een schroefje er achter waarmee je hem kan verstellen.

gr Albert
Offline

smudge

Pro

  • Berichten: 121
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:58
  • Woonplaats: Emmen

Re: Accu perikelen

Berichtwo 07 maart 2012, 18:08

Ik heb de firma een berichtje gestuurd om te vragen of ze er 1 op kunnen sturen. Ik weet hier geen adres in mijn buurt die dat soort regelaars te koop hebben.

mvrg Edwin
E28 2.7 eta
E32 730ia
Skoda citigo
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Accu perikelen

Berichtwo 07 maart 2012, 23:53

@ Weinsberg, hoe stroef gaat dat schroefje?
Kan het door trillingen op den duur verdraaien?
Is dat schroefje na het afstellen te borgen zodat het nooit meer verdraaid?
Of heb je alleen een kans als je het schroefje na het afstellen vast lijmt?

Groeten, Pieter
Offline

weinsberg

Nieuw

  • Berichten: 89
  • Geregistreerd: zo 20 feb 2011, 15:28
  • Woonplaats: Gelderland

Re: Accu perikelen

Berichtdo 08 maart 2012, 09:29

Hoi Pieter
Het is zo te zien een kunststof schroefje, niet gemaakt om dagelijks te verstellen, maar volgens mij licht genoeg om niet te reageren op trillingen. Ik heb het een keer nagemeten, maar hij verloopt niet. Ik weet eigenlijk niet wat de maximale spanning is welke haalbaar is. Het lijkt mij trouwens ook eenvoudig om er een druppel sileconekit o.i.d. in te laten lopen zodat hij vast zit. Zie zelf het nut er niet van in. Ik los problemen meestal pas op als ze bestaan.
Offline

Yoshi

Die hard

  • Berichten: 370
  • Geregistreerd: do 26 mei 2011, 14:07
  • Woonplaats: Noord-Holland

Re: Accu perikelen

Berichtdi 20 maart 2012, 09:34

Ik heb ook problemen met m'n calcium accu, na een weekje is ie leeg.

Standaard maar zo'n starterskit onder m'n motorkap plaatsen, te bedienen via het stuur. En dan m'n E23 aan zo'n stroompaal op m'n accukit op te laden :D
Offline

smudge

Pro

  • Berichten: 121
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:58
  • Woonplaats: Emmen

Re: Accu perikelen

Berichtza 31 maart 2012, 11:13

Regelbare spanningsregelaar geinstalleerd, via DaveBarton, kheb hem voluit gedraaid geeft nu op voltmeter meer dan 14 volt in plaats van de 13 volt met de standaardregelaar.

groeten Edwin.
E28 2.7 eta
E32 730ia
Skoda citigo
Offline

Yoshi

Die hard

  • Berichten: 370
  • Geregistreerd: do 26 mei 2011, 14:07
  • Woonplaats: Noord-Holland

Re: Accu perikelen

Berichtzo 01 apr 2012, 11:11

En verder geen andere problemen met de elektronica?
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Accu perikelen

Berichtzo 01 apr 2012, 23:17

De electronica voor onze auto's is destijds al uitgelegd voor een breed spanningsbereik. Eis is: Geen falende electronica bij een gefaalde spanningsregelaar. Daar is destijds op getest, incl. een zekere mate aan veroudering. Van die kant geen verwachting van voortijdig falen.

De lampen van tegenwoordig zijn uitgelegd op de hogere spanning. Heb je dat (nog) niet, dan geeft je oude lamp meer licht. Heb je wel de nieuwe lamp maar de lagere spanning, dan heb je minder licht als de bedoeling is.

Tot zover de theorie. Voor mij geen redenen om te twijfelen. Gaat mijn spanningsregelaar eraan. Dan komt er een 14,5 Volt exemplaar.
Groeten,


Pieter
Offline

wax_

Master

  • Berichten: 968
  • Geregistreerd: do 26 feb 2009, 20:12
  • Woonplaats: 't zuiden

Re: Accu perikelen

Berichtdo 18 feb 2016, 12:04

ik heb dit oude topic nog opgeduikeld en zit met hetzelfde probleem:
mijn 2 jaar oude akku in de e23 is, ondanks druppelaar wisselen tussen auto's/motor (MAAR te lang gewacht en de e23 was leeg), nu hartstikke gaar: 2 weken aan de C-TEK druppelaar (werkte voorheen zelfs bij een lege akku):
C-TEK druppelaar geeft aan Akku ok, maar starten ho maar. Overstarten en alles is zover ok.
Wat is de beste akku voor de e23 cq onze oldtimers of toch maar overstappen naar een moderne akku + spanningsregelaar voor een hogere laadspanning?
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Accu perikelen

Berichtdo 18 feb 2016, 19:25

Ik doe altijd de + en de - pool eraf..na 3 maanden,of 6 maanden,accupolen erop..
En nooit problemen!!!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: Accu perikelen

Berichtdo 18 feb 2016, 21:53

Haal eveneens een pool los en zonder opladen na 4 tot 5 maanden starten lopen.

Doet die het niet is de accu dan leeg ....dan gooi ik hem weg, want er is niets vervelenders dan een lege accu bij een automaat.

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron