Zoals elders geschreven is op het e21 een interessant topic omtrent benzines.
De auteur van onderstaand stukje weet waar hij het over heeft iig:
Ter info.
De auteur van onderstaand stukje weet waar hij het over heeft iig:
Ter info.
In NL moeten benzines voldoen aan EN228, een norm die het octaangehalte voorschrijft. Deze maakt alleen onderscheid tussen RON91, RON95 en RON98. Aangezien SP98 steeds meer uitgefaseerd wordt en door A-merken vervangen wordt door een gewijzigd product met een eigen merknaam wordt het er niet makkelijker op. De achterliggende gedachte is dat SP98 zoals we dat vroeger kennen d.m.v een rafinage proces tot het octaangehalte kwam. Tegenwoordig wordt dat bereikt door toevoegingen, waarbij een fabrikant specifiek voor locale markten een benzine samenstelling kan verkopen.
Enerzijds komt dat voort uit marketing overwegingen. Met SP98 was er geen onderscheidend vermogen, alleen maar de merkbekendheid van de aanbieder. Dus als pomp A SP98 2cent/ltr goedkoper aanbiedt dan pomp B gaat iedereen naar pomp B (tenzij het Elf is). Anderzijds komt dat voort uit locale verschillen in de markt. In NL worden de motoren niet zo zwaar belast als in DLD, waar dus wel een markt is voor brandstoffen met een zeer hoog octaangehalte, dus daar zie je bijv. BP Ultimate 102 en Sheel V-Power 100. In Luxemburg is BP geen 102RON, maar gewoon 98RON. Lijkt op het oude Super Plus, maar de formulering en de productiewijze is anders.
Shell is met V-power 95 wel duidelijk in zijn specs. In werkelijkheid (op de Shell website) is het een 97RON product, maar dat kent EN228 niet, ergo het wordt verkocht als RON95. Gezien het voorschrift van BMW die voor mijn M88/3 motor 98RON voorschrijft (opgesteld in 1983) heb ik bij Shell navraag gedaan. Hierop heb ik een datasheet verkregen waarin staat dat V-Power 95 een octaangehalte van 97RON heeft en daarmee geschikt is voor auto's met een CR < 11,0. Ik wil die berekening nog een keer zien, maar ben geen chemicus; dus vooralsnog is dat voldoende voor mij om V-Power 95RON voor mijn E28 M5 toe te passen. Immers de M88/3 werkt met een CR van 10,5, ergo er is nog marge.
Esso is een drama met zijn Supreme brandstoffen. Er staat geen octaangehaalte bij, dus er is geen duidelijkheid daarover, alleen maar een infomercieel verhaal in een leaflet dat de motor schoner wordt blah blah blah en dat het voor de meeste motoren geschikt is; maar geen verhaal over octaangehalte. Hier moet je op verdacht zijn.
Met dit verhaal heb ik menigeen ook afgeraden om voor dagelijks gebruik een eta te kiezen; Met een CR van exact 11.0 is dit een grensgeval voor V-Power 95 en bij een eta conversie van een M20B23 of M20B25 ga je er m.i ruim overheen. In dat laatste geval twijfel ik zelfs of 98RON wel voldoende is, maar dat heb ik nooit onderzocht.
Het gevaar zit hem in de toekomst. Volgens Shell wil de EU voorschrijven dat vanaf Q1/2012 alle brandstoffen minimaal voor x-procent uit biobrandstoffen bestaat. Het z.g E85 is daarvan een voorloper. Dit zal effectief het einde betekenen van alle hoogoctanige brandstoffen, dus op de lange termijn is zelfs V-Power 95 niet eens gegarandeerd. Een ander probleem is de lagere AFR van E85. Daarop moet het motormanagement wel degelijk aangepast worden. Op zich niet zo moeilijk, maar dan krijg je alsnog het vraagstuk over de klopvastheid.
Mvrgr,