Het is nu do 28 nov 2024, 17:00


Motorstoring

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Motorstoring

Berichtza 29 dec 2012, 20:28

Beste Forumleden ,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost. Bij mij is echter geen bericht , goed bericht. Dat betekend dus ook dat ik nu ( helaas ) een probleem heb.

Een dag voor kerst sloeg m'n motor ineens af op de snelweg bij 120 km/uur. Ik hem op de vluchtstrook gemanouvreerd en stilgezet. Een snelle blik onder de motorkap bracht geen antwoorden en ik besloot hem gewoon nog eens te proberen. Tot m'n verbazing startte hij probleemloos en liep ook prima stationair.
De automaat in D gezet en proberen maar weer. Hij liep echter niet echt lekker en voor een stoplicht sloeg hij iedere keer bijna uit ( stationair toerental lag ongeveer op 400/500 toeren ) Ook reageerde hij niet fel genoeg op het gaspedaal. Ik heb hem wel thuis gekregen.
Aangezien het behoorlijk vochtige dagen waren ging ik ervan uit dat het daarmee te maken zou hebben. Niets was echter minder waar.
Verdeelkap(rotor) , bougies en kabels zijn reeds vervangen/gecontroleerd en zijn dus goed.
Het probleem is nu : Hij start ( koud ) probleemloos en lijkt goed stationair te lopen. Echter na een seconde of 5 daalt het toerental weer naar 400/500 toeren.
Ook gas geven werkt nauwelijks. Het lijkt dan alsof 'ie maar op 4 cilinders loopt. ( wat misschien ook wel het geval is ) Je ruikt buiten de auto namelijk ook duidelijk een onverbrande benzinelucht.
Het gaat hier om een 732iA ( E23) uit 1984.

Jullie enig idee of advies?

Groet, Alain
OO==00==OO
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Motorstoring

Berichtza 29 dec 2012, 21:48

Ik zou beide vliegwiel sensoren eens doormeten. Deze geven een puls/pulsen aan de motronic voor de ontsteking. Ze hebben 3 pennen en tussen twee van die pennen moet een weerstand van zo 900 ohm zitten en tussen de anderen oneindig. Ik had ook zoiets en na het wisselen van o.m. de motronic, bobine etc kwam ik op deze sensoren. na vervangen was alles weer 100%. zijn niet goedkoop trouwens.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 00:02

Ik heb er ook z' on een staan, maar is toch echt de verdeelkap ! Ondanks dat ie er nog redelijk uit zag.
Freude am Fahren
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 00:25

offenga heeft die sensoren nog geloof ik, 80 euro per stuk... bij de dealer veel duurder!

Maar met deze sensoren hb ik als enige ervaring, ze zijn defect of niet, maar dus vaak niet een beetje. Maar blijkbaar kan dit dus toch wel..

Wat ik altijd als eerste doe is even het slangetje van de injectorrail naar de koude start injector loshalen en daar een slangetje met een drukmeter
monteren, kijken of die netjes op 3 bar blijft. Sluit je gelijk een hoop uit.
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 09:15

CeesBMW schreef:Ik heb er ook z' on een staan, maar is toch echt de verdeelkap ! Ondanks dat ie er nog redelijk uit zag.



De verdeelkap + rotor zijn ongeveer een jaar geleden vervangen en heb sindsdien 8000 km gereden. Ik heb hem wel gedemonteerd en bekeken , maar leek me in orde. Kun je de verdeelkap doormeten? Misschien de ohmse-weerstand tussen de kontaktpunten aan de binnenkant en de aansluiting van de bougiekabels aan de buitenkant? Deze weerstand moet waarschijnlijk 0 zijn?
OO==00==OO
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 09:29

Street legal schreef:Ik zou beide vliegwiel sensoren eens doormeten. Deze geven een puls/pulsen aan de motronic voor de ontsteking. Ze hebben 3 pennen en tussen twee van die pennen moet een weerstand van zo 900 ohm zitten en tussen de anderen oneindig. Ik had ook zoiets en na het wisselen van o.m. de motronic, bobine etc kwam ik op deze sensoren. na vervangen was alles weer 100%. zijn niet goedkoop trouwens.



Ik heb eens gekeken in de ETK , maar kan die sensoren daarop niet vinden. Ook op de site bij offenga kon ik niets vinden. Heb je iets meer info over die sensoren? Waar kan ik ze vinden onder de motorkap? Heb je een afbeelding?

Alvast bedankt.
OO==00==OO
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 10:08

je hebt 2 dwars ijzertjes van kleppendeksel naar inlaat spruitstuk. op 1 zit de diagnosestekker op de andere 2 stekkers, dat
zijn je 2 sensorenkabels

dacht dat dze het warebm maar check inderdaad bmwfans.info
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... ensor-m30/
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 11:10

Nee dat is niet de juiste. Die is voor testdoeleinden en zit voorop bij de krukaspoelie.
Freude am Fahren
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 12:00

Dit is er een. lopen van het vliegwiel naar boven, stekkers zitten bij het kleppendeksel op een metalen beugel.

Image
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 15:09

Ik heb de stekkers van de sensoren gevonden. De kabels lopen inderdaad richting het vliegwiel en zitten vlak boven elkaar in het carter geschroefd. De stekkers zaten bij mij echter niet op de rails maar hingen er los onder. Zie foto's

Image

Image

Het zijn 3-polige stekkers. Ik heb de polen op de stekkers doorgemeten en meet tussen twee polen bij de ene sensor een weerstand van 691 ohm en bij de andere een weerstand van 677 ohm. Tussen de andere polen meet ik niets. ( oneindige weerstand )

Zou het hieraan kunnen liggen of toch niet?
OO==00==OO
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 19:45

Je zou de pluggen die in de bak zitten ook eens schoon maken daar kan veel vuil inslaan.
Je kunt ze er gewoon uit schroeven maar wel opletten waar ze horen te zitten.


Mvg.jeffrey
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 20:43

Waarde zijn te laag maar omdat allebei dat geven denk ik eerder dat je multimeter niet goed is. Hoort rond de 1K te zitten (= 1000 ohm)
Freude am Fahren
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 20:45

Heb je de verdeelkap al gedemonteerd ?
Freude am Fahren
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 22:21

CeesBMW schreef:Heb je de verdeelkap al gedemonteerd ?


De verdeelkap ( een BERU ) heb ik inderdaad al gedemonteerd. Deze heb ik ongeveer 1,5 jaar geleden nieuw erop gezet ( incl. rotor ) en heb er sindsdien 8000 km mee gereden.
Optisch is er niets verkeerds aan te zien. Is de verdeelkap door te meten?

Ik zal voor het meten van de stekkers van de sensoren morgen een andere multimeter gebruiken. Kijken of de waarden goed zijn.
OO==00==OO
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Motorstoring

Berichtzo 30 dec 2012, 22:54

Was de koolborstel nog heel, hoe zagen de contacten eruit, zat er olie in de verdeelkap ?
Freude am Fahren
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtma 31 dec 2012, 15:19

De sensoren heb ik opnieuw gemeten met een nieuwe multimeter. Blijkt inderdaad m'n oude multimeter niet goed te zijn.
De waarden van de sensoren is van de ene 930 ohm en van de andere 960 ohm.

De verdeelkap is naar mijn idee in orde. Is nog een redelijk nieuwe en is niets verkeerds te zien. Ook geen olie.
Ik begin zelf te vermoeden dat er iets met de regeleenheid mis is.
Iemand nog adviezen voor ik op zoek ga naar een andere regelunit.

Ik heb trouwens nog een 628csi van hetzelfde bouwjaar ( 1984 ) staan. Zou daar dezelfde regeleenheid in kunnen zitten? En hoe kan ik dat zien? Serienummer?

Groet , Alain
OO==00==OO
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motorstoring

Berichtma 31 dec 2012, 15:43

Ik heb nog ecu's liggen hier, pb maar bij interesse en geef gelijk jouw nr door voor
de zekerheid.
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Motorstoring

Berichtma 31 dec 2012, 17:01

Bobine?
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Motorstoring

Berichtma 31 dec 2012, 20:14

Er staat een nr op, die kun je vergelijken. Je mag er hier ook 1 komen
testen, koeken zijn niet nodig!
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtdi 01 jan 2013, 16:02

Ik krijg vandaag een andere bobine. Dat ga ik eerst nog even proberen.

Resultaat volgt.
OO==00==OO
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtwo 02 jan 2013, 18:41

Vandaag een andere bobine geprobeerd. Helaas geen resultaat.

Het volgende dat ik ga proberen is een andere regeleenheid ( ECU , DME of weet ik veel wat voor afkorting er nog meer voor word gebruikt )
Deze zit er bij mij in :


Afbeelding

Heeft iemand nog wat liggen? ( zal wel even een topic maken in "gevraagd" )
OO==00==OO
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Motorstoring

Berichtwo 02 jan 2013, 18:58

Denk niet dat het probleem in die ecu zit... Die is van de abs. Die wat jij zoekt zit bij de rechter a-stijl. Achter speaker.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtwo 02 jan 2013, 22:42

PayDay schreef:Denk niet dat het probleem in die ecu zit... Die is van de abs. Die wat jij zoekt zit bij de rechter a-stijl. Achter speaker.


Ik ben inmiddels op de hoogte van mijn flater. :(
Ik ga morgen effe achter de rechter-speaker kijken en een nieuwe foto maken.

Thnx
OO==00==OO
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: Motorstoring

Berichtdo 03 jan 2013, 10:48

Nou ja, flater... Je bent echt niet de eerste die dit gebeurt en vast en zeker ook niet de laatste ;)
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

alain

Die hard

  • Berichten: 301
  • Geregistreerd: di 25 aug 2009, 12:01
  • Woonplaats: Hendrik-Ido-Ambacht

Re: Motorstoring

Berichtdo 03 jan 2013, 12:28

Dit is 'ie dus :


Afbeelding
OO==00==OO
Volgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten

cron