Het is nu zo 24 nov 2024, 23:42


728/ 730 Solex 4a1 carb..

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtvr 04 jan 2013, 10:16

Even een kopietje vanaf het e21 forum;
Misschien leuk om even mee te kijken.

Het leek me wel leuk om eens alles bij elkaar te verzamelen omtrent de carburateur van Solex de 4a1.
Deze carb is zoals velen weten vooral gebruikt bij de e21 320/6, maar zit ook in diverse andere modellen van BMW (en zelf ook in dat andere merk).

Vandaag had ik met Peter (PV) een afspraak om eens te kijken naar de 730a die ik onlangs gekocht heb.
De klacht was erg moeilijk starten en een totaal prestatieloze motor.
Omdat PV er gewoon veel vanaf weet en ik graag toekijk is het een erg leerzame en ook nog eens leuke dag geworden.

Allereerst de e23 730A op LPG (want dat is echt nodig, zuipen dat dit ding kan, heel verschrikkelijk, zelfs de autotesters uit die tijd klaagden toen al).
Image

Image

Image

Gekocht voor de 'langzame' handel. Ik kon hem leuk inkopen en ik heb iets met deze jaren 70 kleurtjes.
Omdat ze op LPG loopt is dit ook nog eens een ideale tijdelijke 2e of in mijn geval zoveelste auto.
Ze is eigenlijk in heel aardige staat, wel behoorlijk wat deukjes maar relatief erg weinig roest.
Iets wat voor een type 1 best bijzonder is.

Terug naar de carburateur:
Als je een e23 rijdt moet je al veel betalen voor brandstof, dus onderhoud is veel te duur :sleeping .
Daarbij gaat het ook nog eens mis bij pure onkunde; zo ook bij deze..
Image

Wat je bij mijn auto erg goed zit is dat er een habbiebabbie monteur bezig is geweest. Als je niet weet wat je doet...ontstaat er Brov
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtvr 04 jan 2013, 13:02

Dat is een bekende auto voor mij. Deze heb ik tot 2009 onderhouden, als laatste is er een andere motor in getakeld en toen heeft de eigenaar ivm baanverlies de auto verkocht.

Hier de auto zonder motor;

Image
Freude am Fahren
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtvr 04 jan 2013, 13:45

He wat grappig Rijdt heel best zo'n 730!
Na 2009 is er echter iemand aan bezig geweest....brr heel verschrikkelijk.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtvr 04 jan 2013, 14:06

Ja, die jongen is ook wel eens bij mij geweest om onderdelen te halen. Mocht allemaal niet te veel kosten en wilde het graag zelf doen. Zorg dat je het koelgebeuren netjes houdt, als die motoren ergens niet tegen kunnen is het wel een oververhitte motor !
Deze blokken hebben andere koppen dan de injectie (zie m30 verhaal) die veeeeeel sneller stuk gaan dan de injectiekoppen.
Freude am Fahren
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtvr 04 jan 2013, 15:00

Ik heb een 630 gehad met een Solex en dat is een complete gasfabriek. Als je het ding niet afstelt vlgs fabrieksgegevens dan loopt het voor geen meter. Allereerst heb je een vacuumpomp nodig om de tweede trap af te stellen. Vaker is het fiber plaatje wat op de as van de tweede traps kleppen zit kapot omdat de naalden naar lage tijd stil staan vastzitten
In de link vind je een kopie van het Solex werkplaats boek..
http://www.borreliose.nl/images/SOLEX_D ... er_4A1.pdf

en dit is ook aan te bevelen
http://www.ebay.de/itm/BMW-525-528-630- ... 270wt_1068
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtvr 04 jan 2013, 22:22

CeesBMW schreef:Ja, die jongen is ook wel eens bij mij geweest om onderdelen te halen. Mocht allemaal niet te veel kosten en wilde het graag zelf doen. Zorg dat je het koelgebeuren netjes houdt, als die motoren ergens niet tegen kunnen is het wel een oververhitte motor !
Deze blokken hebben andere koppen dan de injectie (zie m30 verhaal) die veeeeeel sneller stuk gaan dan de injectiekoppen.



Thanks. Op zich valt de onderhoudstoestand wel mee, maar het is vooral de carburateur die volledig gereviseerd moet worden en daarna met echte pakkingen gemonteerd gaat worden..
Qua koeling ben ik niet bang: Op LPG haalt ze 160, zie foto, volgens de temperatuur meter is de thermische belasting niet heel hoog..

Mijn goede vriend Peter - erg actief in e21 land - heeft bijzonder veel kennis van carburateuren in het algemeen en van deze Solex 4A1 in het bijzonder.
Als er zinvolle postings bij komen op het e21 forum zal ik die even copypasten.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtma 18 feb 2013, 19:25

Hoogste tijd voor een up date.
Peter V heeft de carburateur zeer grondig en zeer goed schoongemaakt, opgebouwd (met nieuwe pakkingen) en correct afgesteld op zowel benzine alswel LPG.
Ik heb nu terug een heerlijk rijdende 730 automaat. Wat rijden deze dingen fijn! Ik vind hem duidelijk comfortabeler dan een type 2.
Naast de carb revisie zijn de kleppen gesteld, vloeistoffen verversd en de alle rammels en andere ellende opgelost.
Deze gaat eerst maar eens een tijdje bij mij blijven - zeker ivm de komende mrb perikelen.
Op benzine loopt ze op de teller al bijna tegen de 200 :lipssealed: (A6 tussen Lemmer en LS is echt een heerlijk stukje).
Bij deze merk je de hogere toerentallen eigenlijk niet, het stoort me iig totaal niet. Fijn ding!
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtdo 28 feb 2013, 08:02

Ik zit met deze mobiel eigenlijk nog met 1 ding wat we niet helemaal ok krijgen:
De echte koudstart 's morgens.
Je moet echt wel 30 seconden starten alvorens ze aanslaat (op benzine). De automatische choke doet het prima.
Het lijkt wel of de benzine echte helemaal van achteren naar voren gepompt moet worden.
Starten op LPG is een drama als ze echt koud is. Dat heb ik nu echt op alle mogelijke manieren geprobeerd, maar dat is me nog niet gelukt.
Als ze ook maar even gelopen heeft is het starten en lopen, zowel op benzine alswel op lpg.
Wat zie ik over het hoofd?
Offline

Herman

Master

  • Berichten: 677
  • Geregistreerd: zo 20 sep 2009, 14:45
  • Woonplaats: Helmond

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtdo 28 feb 2013, 09:59

Goede contactpuntjes doen heel veel voor goed starten.

Ik had hetzelfde met mijn E12.
Dus wellicht helpt het.
(ik heb nog wel een setje liggen, maar daar zul je weinig aan hebben)
BMW 528 E12 beige uit 1977 (verkocht)
BMW 735iA E23 Polaris grijs uit 1984 (verkocht)
Corsa Diesel 1998, blauw metallic met rembekrachtiging en asbak (bijna weg)
(Meer opties zitten er niet op)

Nu Lupo 1.2 TDi 3L 2000, grijs metallic
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: 728/ 730 Solex 4a1 carb..

Berichtdo 28 feb 2013, 20:03

Als de chokeklep er nog in zit is koudstart lpg inderdaad niet te doen. Op lpg wil je geen choke.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 102 gasten

cron