Het is nu do 28 nov 2024, 15:23


Onderdruk carter

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

motormause

Pro

  • Berichten: 168
  • Geregistreerd: za 29 dec 2012, 22:47
  • Woonplaats: Sassenheim

Onderdruk carter

Berichtvr 14 jun 2013, 20:50

Hoewel ik wel iets lees over onregelmatig stationair lopen als er een luchtlek is via de peilstok of olievuldop, vraag ik me af in hoeverre dit normaal is.
Voordat ik ging zoeken op 'peilstok' had ik geen idee dat dit de oorzaak was/is. Gister bij het demonteren / controle van de koolborstels van de dynamo, toevallig de peilstok net een stukje eruit getrokken.

Met als gevolg......

Vandaag twee extra O-ringen om het rubber van de peilstok gedaan zodat hij nu nog beter afdicht.

De vraag is dus of dit fenomeen normaal is
735iA 1980 Graphit metalic, Pergament stoffen interieur
Triumph Tiger 955i 2003
Triumph Tiger 800 XC 2012
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: Onderdruk carter

Berichtvr 14 jun 2013, 21:45

Ja, Tenminste bij alle M30 die ik heb gehad liep ie beroerd als de peilstok of de olievuldop niet goed afdichtte. ook de rubber slang van het kleppendeksel naar de inlaat is een mogelijke boosdoener in dit geval
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

MartinE34

Professional Zilver

  • Berichten: 2821
  • Geregistreerd: do 23 sep 2010, 22:48
  • Woonplaats: Gelderland/Brabant

Re: Onderdruk carter

Berichtvr 14 jun 2013, 22:44

ook bij een M20 motor is dit het geval ,bij de M50 iets minder is mij opgevallen :roll:
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT
Offline

BM_Whale

Die hard

  • Berichten: 331
  • Geregistreerd: vr 19 nov 2010, 23:31
  • Woonplaats: Helmond

Re: Onderdruk carter

Berichtza 15 jun 2013, 21:22

Lijkt best logisch, als alles dicht is, zuig je lucht via het luchtfilter, de stationair regelklep naar de motor.
Zodra je de peilstok eruit haalt (of de olievuldop opent) zuig je ook lucht via het carter naar het inlaatspruitstuk. Deze lucht voeg je na de stationair regelklep toe, daar kan de regelaar geen rekening mee houden.
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Onderdruk carter

Berichtzo 16 jun 2013, 12:58

Mm, ik zie dat toch anders :D

De caterventilatie ingang voor de inlaat zit voor het gasklephuis, dus extra lucht kan niet de inlaat in anders dan door de stationairregelaar, echter zit de carterventilatie ingang wel na de LHM !

Ik vermoed dan ook dat de LHM de schuldige in dit geval is, door de omloop, geeft of een verkeerde waarde door aan de ECU of de klep valt helemaal dicht door een gebrek aan vacuum (die trekt em namelijk open)
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Onderdruk carter

Berichtzo 16 jun 2013, 23:11

Als je dop of peilstok niet goed afsluit zuigt ie olie naar binnen ! Haal je oliedop maar eens los en ga een rondje rijden :D
Freude am Fahren
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Onderdruk carter

Berichtma 17 jun 2013, 07:31

Cool, dan krijg je een rookomobiel :mrgreen:
Offline

motormause

Pro

  • Berichten: 168
  • Geregistreerd: za 29 dec 2012, 22:47
  • Woonplaats: Sassenheim

Re: Onderdruk carter

Berichtma 17 jun 2013, 22:54

De stationair regelklep zoals ik die wel eens zie bij Type 2, zit er bij mij niet op. Ik heb een Type 1 met een L-Jetronic Dat zit net ff anders. toch?
Ik heb inmiddels wel de stationair luchtregelschroef gevonden. 1000 rpm was wel wat hoog, bij 850 rpm loopt ie warm net mooi,

Ik kan me wel wat inbeelden bij de opmerking van Cees. uch uch

Binnenkort kleppen stellen, dan moet er toch een deel los van de inlaat / LMM
735iA 1980 Graphit metalic, Pergament stoffen interieur
Triumph Tiger 955i 2003
Triumph Tiger 800 XC 2012
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Onderdruk carter

Berichtdi 18 jun 2013, 06:29

Controleer dan gelijk de slangen boel van de Stationair regelinrichting, die slangen willen graag uitharden en scheuren, dan krijg je het stationair ook slecht afgesteld. ( met name het slangetje wat onder op de inlaat geschroefd zit
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Onderdruk carter

Berichtdi 18 jun 2013, 08:05

Laat type 1 (met de boogjes) dat beruchte slangetje niet hebben, maar controle van de slangen is zeker aan te bevelen.
Freude am Fahren
Offline

Daytonawim

Die hard

  • Berichten: 327
  • Geregistreerd: zo 08 jan 2012, 11:40

Re: Onderdruk carter

Berichtdi 18 jun 2013, 17:56

Kan niet alles weten Cees :mrgreen: , zie die type 1 motoren hoogst zelden, de laatste die er stond was binnen 2 dagen al opgehaald.

Overigens een mooiere constructie om te zien.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: Onderdruk carter

Berichtwo 19 jun 2013, 07:54

heb een x mn pijlstok nie goed erin gehad bij mn alpinaloop...
nou,hij liep beroerd enzo..roken deed die niet...
pijlstok erin,en hoppa,als een zonnetje weer :clap:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten

cron