Het is nu do 28 nov 2024, 15:59


waterloze koelvloeistof

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

gator

Nieuw

  • Berichten: 57
  • Geregistreerd: zo 10 apr 2011, 16:22

waterloze koelvloeistof

Berichtzo 21 jul 2013, 13:42

Hallo allemaal

Wie heeft er ervaring met waterloze koelvloeistof en kan er iets over vertellen
Mijn auto loopt gewoon te warm en blijft niet op niveau heb de visco vervangen ik heb een 735ia kat ( op gas ) en zit er ook aan te denken om er een radiateur van een 745 toe te passen en ook de waterpomp te vernieuwen heeft ook iemand hier iets over te zeggen?
Ik hoor graag suggesties alvast bedankt voor het meedenken.
Offline

Martin

Pro

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 15:53

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtzo 21 jul 2013, 16:15

Je hebt de viscokoppeling vervangen, een nieuwe mag ik hopen want een gebruikte geeft geen garantie.

Radiateur kan verstopt zijn, de doorstroming is dan slecht en ook je waterpomp zal het na al die jaren trouwe dienst ook eens gaan begeven, dus, radiateur ontkalken, misschien heeft de vorige eigenaar water i.p.v. koelvloeistof in het systeem gedaan, spoelen en een nieuwe waterpomp, dan moet het probleem zijn verholpen.

Thermostaat gaat wel op tijd open neem ik aan.

Check dan ook direct je V-snaar op de waterpomp en indien nodig vervangen en check ook of de rubberen bussen in je dynamo nog goed zijn, dynamo gaat scheef staan als die busjes ruim zijn en dat is weer niet goed voor je V-snaar.........
Offline

gator

Nieuw

  • Berichten: 57
  • Geregistreerd: zo 10 apr 2011, 16:22

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtzo 21 jul 2013, 16:28

ja de thermostaat is vernieuwd alsmede ook de visco de waterpomp ga ik vernieuwen en ga de radiatuer spoelen als dat niet de gewenste resultaat oplevert vernieuwen.
bedankt voor je reactie
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtzo 21 jul 2013, 22:32

Ik zou eerst de pomp vervangen kost weinig, De schoepen slijten af waardoor je teveel speling krijgt tussen schoep en pomphuis waardoor je veel pompverlies hebt en bij stationair de temperatuur meteen oploopt. Meestal wordt een pomp pas vervangen als die lekt of piept maar het is vaak geen overdreven luxe omdat het en belangrijk onderdeel van het koelsysteem is. Fort
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtzo 21 jul 2013, 22:36

Even een paar vraagjes......

Wat bedoel je , blijft de temp niet constant of zakt je koelvlst niveau?

Hoe weet je dat de temp. te warm wordt?

Is de doorstroming door de radiateur nog goed?
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtma 22 jul 2013, 09:24

Is de doorstroming door de radiateur nog goed?


Hoe meet je de doorstroming van de radiateur en wat is de referentiewaarde?
Offline

Jasper

Die hard

  • Berichten: 397
  • Geregistreerd: za 28 jul 2012, 17:47

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtma 22 jul 2013, 16:44

Het lijkt me inderdaad verstandiger de oorzaak van het te warm worden op te zoeken dan symptoombestrijding te gaan toepassen. Hij hoort gewoon niet te overhitten met normaal koelvloeistof.
Offline

klaas

Pro

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: ma 15 apr 2013, 15:54

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtma 22 jul 2013, 17:47

Dag Gator

Je kunt eerst het advies van Robert opvolgen en de pomp vervangen
dat is goedkoopste oplossing voor je probleem.

Ik ben geen voorstander om het koelsysteem te gaan reinigen met koelstofreiniger.
De reiniger maakt wel de aanslag in het motorblok los maar meestal niet in de radiateur.
De aanslag van het motorblok komt los en gaat circuleren in het koelsysteem en kan dan weer vast slaan in de radiateur
door de honinggraatconstructie zijn er allemaal maar kleine doorgangen voor het water, waar het water
wel door stroomt maar niet de aanslag van het motorblok.
je ziet dan ook vaak dat dan de kachelradiateur dicht slipt door de reiniger.

Het probleem met de radiateur is altijd dat je er niet in kunt kijken.
Hij kan er aan de buitenkant nog prima uit zien terwijl hij van binnen al aanzienlijk dicht is geslipt
door allerlei aanslag.

Als je auto ongeveer 25 jaar oud is en de radiateur is nog nooit vervangen ligt het volgens mij
9 van de 10 keer aan een dicht geslipte radiateur.

succes mvg Klaas
Offline

Martin

Pro

  • Berichten: 166
  • Geregistreerd: zo 22 aug 2010, 15:53

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtma 22 jul 2013, 18:09

Volgens mij is een E23 voorzien van een normale radiateur, gewoon met pijpjes en aluminium lamellen om de warmte af te voeren, een honingraat is nieuw voor mij in een 30 jaar oude auto..........

Verder kan het mijns inziens geen kwaad om het systeem eens te reinigen, wel goed spoelen uiteraard en als je de radiateur demonteert en alleen deze gaat reinigen dan is er volgens mij niets aan de hand, we weten namelijk nooit wat de vorige eigenaar heeft gedaan met het koelsysteem.
Offline

klaas

Pro

  • Berichten: 174
  • Geregistreerd: ma 15 apr 2013, 15:54

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtma 22 jul 2013, 18:40

een globale test of je radiateur dicht zit , is bij een warme motor met je hand op een aantal plaatsen van de
radiateur voelen of er sprake is van temperatuurverschil , zo ja dan is er sprake van een dicht geslipte radiateur.


gr. Klaas
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtma 22 jul 2013, 22:05

RobertF schreef:
Is de doorstroming door de radiateur nog goed?


Hoe meet je de doorstroming van de radiateur en wat is de referentiewaarde?


inderdaad , warmte verschil voelen, doorspoelen met water en kijken of er bocht uit komt.

de visco zou ik niet vertrouwen.... nieuw zegt niets.... probeer er 1 van een ander?

waterpomp... zou ik mijn geld niet op zetten, maar ja, ben ook niet rijk.
Offline

gator

Nieuw

  • Berichten: 57
  • Geregistreerd: zo 10 apr 2011, 16:22

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtdi 23 jul 2013, 12:23

ErikAnton schreef:
RobertF schreef:
Is de doorstroming door de radiateur nog goed?


Hoe meet je de doorstroming van de radiateur en wat is de referentiewaarde?


inderdaad , warmte verschil voelen, doorspoelen met water en kijken of er bocht uit komt.

de visco zou ik niet vertrouwen.... nieuw zegt niets.... probeer er 1 van een ander?

waterpomp... zou ik mijn geld niet op zetten, maar ja, ben ook niet rijk.


Bedankt voor de vele reacties
maar ik heb niemand over de koelvloeistof zonder water horen reageren
Het betreft een koelmiddel waarbij het kookpunt op 180 graden ligt en het minus op - 40 graden geen water bevat dus geen corossie achterlaat in het systeem men kan de radiateur dop gewoon erafhalen ook al heb je net een uur gereden omdat er geen water in zit bouw je geen druk op en kan je de dop zo eraf halen en deze vloeistof hoeft men nooit meer te vervangen eenmaal toegepast in het systeem belangerijk is wel dat als je dit doet het systeem vrij moet zijn van water.
Pijs voor 2 liter is 40 euro.
Graag reactie hierover
Offline

Street legal

Professional

  • Berichten: 1680
  • Geregistreerd: za 25 jul 2009, 11:34
  • Woonplaats: Lelystad

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtdi 23 jul 2013, 14:47

Je hebt het koelmiddel van Millers oil, waarbij je eerst met een prep fluid het koelsysteem moet reinigen voordat je het koelmiddel kunt gaan gebruiken. De enigste ervaring die ik heb is iemand die het gebruikt nadat de motor compleet is gereviseerd en de radiateur was voorzien van nieuw binnenwerk. De temperatuur is ongeveer 6 graden lager dan de service manual aangeeft, en na een jaar nog geen ellende ermee. Je kunt ook van royal purple oil, of Red Line oil een toevoeging kopen die ook de koelkapaciteit verhoogt. voordeel is daarmee dat je bij calamiteiten gewone koelvloeistof kunt navullen.

http://www.millersoils.nl/waterloze-koe ... gory_id=30

http://royalpurpleconsumer.com/product- ... t-additive

http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=74&pcid=10
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image
Offline

gator

Nieuw

  • Berichten: 57
  • Geregistreerd: zo 10 apr 2011, 16:22

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtwo 24 jul 2013, 14:31

ErikAnton schreef:Even een paar vraagjes......

Wat bedoel je , blijft de temp niet constant of zakt je koelvlst niveau?

Hoe weet je dat de temp. te warm wordt?

Is de doorstroming door de radiateur nog goed?


De temperatuur loopt te hoog op als ik rijdt dan gaat hij al een paar strepen over het midden sta ik wat langer stil voor de stoplicht of in een langzaam rijdende file
dan gaat de meter naar het rode vlak toe .
Visco is vervangen tempsensor is vervangen thermosstaat vernieuwd. wil in de vakantie de wapu vervangen en de radiateur los halen en spoelen met iets weet nog niet wat.
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: waterloze koelvloeistof

Berichtwo 24 jul 2013, 16:29

oke en de radiateur is egaal overal warm, of zitten er koude plekken in?

Toch is dit meestal de visco, kun je er niet 1 proberen van een ander?

Want nieuw heb ik ervaring mee en 2e hands ook!

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron