Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
        
            
        
    
    
	
        
        zo 21 jul 2013, 13:42
		
			
			Hallo allemaal
Wie heeft er ervaring met waterloze koelvloeistof en kan er iets over vertellen
Mijn auto loopt gewoon te warm en blijft niet op niveau  heb de visco vervangen ik heb een 735ia kat ( op gas ) en zit er ook aan te denken om er een radiateur van een 745 toe te passen en ook de waterpomp te vernieuwen heeft ook iemand hier iets over te zeggen?
Ik hoor graag suggesties alvast bedankt voor het meedenken.
			
		
	 
	
        
        zo 21 jul 2013, 16:15
		
			
			Je hebt de viscokoppeling vervangen, een nieuwe mag ik hopen want een gebruikte geeft geen garantie.
Radiateur kan verstopt zijn, de doorstroming is dan slecht en ook je waterpomp zal het na al die jaren trouwe dienst ook eens gaan begeven, dus, radiateur ontkalken, misschien heeft de vorige eigenaar  water i.p.v. koelvloeistof in het systeem gedaan, spoelen en een nieuwe waterpomp, dan moet het probleem zijn verholpen.
Thermostaat gaat wel op tijd open neem ik aan.
Check dan ook direct je V-snaar op de waterpomp en indien nodig vervangen en check ook of de rubberen bussen in je dynamo nog goed zijn, dynamo gaat scheef staan als die busjes ruim zijn en dat is weer niet goed voor je V-snaar.........
			
		
	 
	
        
        zo 21 jul 2013, 16:28
		
			
			ja de thermostaat is vernieuwd alsmede ook de visco  de waterpomp ga ik vernieuwen en ga de radiatuer spoelen als dat niet de gewenste resultaat oplevert vernieuwen.
bedankt voor je reactie
			
		
	 
	
        
        zo 21 jul 2013, 22:32
		
			
			Ik zou eerst de pomp vervangen kost weinig, De schoepen slijten af waardoor je teveel speling krijgt tussen schoep en pomphuis waardoor je veel pompverlies hebt en bij stationair de temperatuur meteen oploopt. Meestal wordt een pomp pas vervangen als die lekt of piept maar het is vaak geen overdreven luxe omdat het en belangrijk onderdeel van het koelsysteem is. Fort
			
		
	 
	
        
        zo 21 jul 2013, 22:36
		
			
			Even een paar vraagjes......
Wat bedoel je , blijft de temp niet constant of zakt je koelvlst niveau?
Hoe weet je dat de temp. te warm wordt?
Is de doorstroming door de radiateur nog goed?
			
		
	 
	
        
        ma 22 jul 2013, 09:24
		
			
			Is de doorstroming door de radiateur nog goed?
Hoe meet je de doorstroming van de radiateur en wat is de referentiewaarde?
			
		
 
	 
	
        
        ma 22 jul 2013, 16:44
		
			
			Het lijkt me inderdaad verstandiger de oorzaak van het te warm worden op te zoeken dan symptoombestrijding te gaan toepassen. Hij hoort gewoon niet te overhitten met normaal koelvloeistof.
			
		
	 
	
        
        ma 22 jul 2013, 17:47
		
			
			Dag  Gator
Je kunt  eerst  het  advies  van  Robert  opvolgen  en  de  pomp  vervangen
dat  is  goedkoopste  oplossing  voor je  probleem.
Ik  ben  geen  voorstander  om  het  koelsysteem  te  gaan  reinigen  met  koelstofreiniger.
De  reiniger  maakt  wel  de  aanslag  in  het  motorblok  los  maar meestal   niet  in  de  radiateur.
De  aanslag  van  het  motorblok  komt  los  en  gaat  circuleren  in  het  koelsysteem   en  kan  dan  weer  vast  slaan  in  de  radiateur 
 door  de  honinggraatconstructie  zijn  er  allemaal  maar  kleine  doorgangen   voor het  water,  waar  het  water
wel  door  stroomt  maar  niet  de  aanslag  van  het  motorblok.
je  ziet  dan  ook  vaak  dat  dan  de  kachelradiateur   dicht  slipt  door  de  reiniger.
Het  probleem  met  de  radiateur  is  altijd  dat  je  er  niet  in  kunt  kijken.
Hij  kan  er  aan  de  buitenkant  nog  prima  uit  zien  terwijl    hij  van  binnen  al  aanzienlijk  dicht  is  geslipt
door  allerlei  aanslag.
Als  je  auto  ongeveer  25  jaar  oud  is  en   de  radiateur  is nog   nooit   vervangen  ligt  het  volgens  mij
9   van  de  10  keer  aan  een  dicht  geslipte  radiateur.
succes     mvg   Klaas
			
		
	 
	
        
        ma 22 jul 2013, 18:09
		
			
			Volgens mij is een E23 voorzien van een normale radiateur, gewoon met pijpjes en aluminium lamellen om de warmte af te voeren, een honingraat is nieuw voor mij in een 30 jaar oude auto..........
Verder kan het mijns inziens geen kwaad om het systeem eens te reinigen, wel goed spoelen uiteraard en als je de radiateur demonteert en alleen deze gaat reinigen dan is er volgens mij niets aan de hand, we weten namelijk nooit wat de vorige eigenaar heeft gedaan met het koelsysteem.
			
		
	 
	
        
        ma 22 jul 2013, 18:40
		
			
			een   globale  test  of  je  radiateur   dicht  zit  ,  is   bij  een  warme  motor     met  je  hand  op  een aantal plaatsen  van  de
radiateur  voelen  of  er  sprake  is  van  temperatuurverschil   ,   zo  ja  dan  is  er  sprake  van  een   dicht  geslipte  radiateur.
gr.  Klaas
			
		
	 
	
        
        ma 22 jul 2013, 22:05
		
			
			RobertF schreef:Is de doorstroming door de radiateur nog goed?
Hoe meet je de doorstroming van de radiateur en wat is de referentiewaarde?
 
inderdaad , warmte verschil voelen, doorspoelen met water en kijken of er bocht uit komt.
de visco zou ik niet vertrouwen.... nieuw zegt niets.... probeer er 1 van een ander?
waterpomp... zou ik mijn geld niet op zetten, maar ja, ben ook niet rijk.
			
		
 
	 
	
        
        di 23 jul 2013, 12:23
		
			
			ErikAnton schreef:RobertF schreef:Is de doorstroming door de radiateur nog goed?
Hoe meet je de doorstroming van de radiateur en wat is de referentiewaarde?
 
inderdaad , warmte verschil voelen, doorspoelen met water en kijken of er bocht uit komt.
de visco zou ik niet vertrouwen.... nieuw zegt niets.... probeer er 1 van een ander?
waterpomp... zou ik mijn geld niet op zetten, maar ja, ben ook niet rijk.
 
Bedankt voor de vele reacties
maar ik heb niemand over de koelvloeistof zonder water horen reageren
Het betreft een koelmiddel waarbij het kookpunt op 180 graden ligt en het minus op - 40 graden geen water bevat dus geen corossie achterlaat in het systeem men kan de radiateur dop gewoon erafhalen ook al heb je net een uur gereden omdat er geen water in zit bouw je geen druk op en kan je  de dop zo eraf halen en deze vloeistof hoeft men nooit meer te vervangen eenmaal toegepast in het systeem belangerijk is wel dat als je dit doet het systeem vrij moet zijn van water.
Pijs voor 2 liter is 40 euro.
Graag reactie hierover
			
		
 
	 
	
        
        di 23 jul 2013, 14:47
		
			
			Je hebt het koelmiddel van Millers oil, waarbij je eerst met een prep fluid het koelsysteem moet reinigen voordat je het koelmiddel kunt gaan gebruiken. De enigste ervaring die ik heb is iemand die het gebruikt nadat de motor compleet is gereviseerd en de radiateur was voorzien van nieuw binnenwerk. De temperatuur is ongeveer 6 graden lager dan de service manual aangeeft, en na een jaar nog geen ellende ermee. Je kunt ook van  royal purple oil, of Red Line oil een toevoeging kopen die ook de koelkapaciteit verhoogt. voordeel is daarmee dat je bij calamiteiten gewone koelvloeistof kunt navullen.
http://www.millersoils.nl/waterloze-koe ... gory_id=30http://royalpurpleconsumer.com/product- ... t-additivehttp://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=74&pcid=10
			
		 
	 
	
        
        wo 24 jul 2013, 14:31
		
			
			ErikAnton schreef:Even een paar vraagjes......
Wat bedoel je , blijft de temp niet constant of zakt je koelvlst niveau?
Hoe weet je dat de temp. te warm wordt?
Is de doorstroming door de radiateur nog goed?
De temperatuur loopt te hoog op als ik rijdt dan gaat hij al een paar strepen over het midden sta ik wat langer stil voor de stoplicht of in een langzaam rijdende file
dan gaat de meter naar het rode vlak toe .
Visco is vervangen  tempsensor is vervangen  thermosstaat vernieuwd. wil in de vakantie de wapu vervangen en de radiateur los halen en spoelen met iets weet nog niet wat.
			
		
 
	 
	
        
        wo 24 jul 2013, 16:29
		
			
			oke en de radiateur is egaal overal warm, of zitten er koude plekken in?
Toch is dit meestal de visco, kun je er niet 1 proberen van een ander?
Want nieuw heb ik ervaring mee en 2e hands ook!
			
		
	 
	
	
	
	    
	        Powered by phpBB © phpBB Group.
		
		
		    phpBB Mobile / SEO by Artodia.