Apart... interieur en neus zijn toch echt een whalenose... en als je kenteken checkt zegt ie toch echt 1980. Terwijl de letter-cijfer-combinatie uit augustus/septamber 1986 is...
Ook deze heeft een schutbordmodificatie ondergaan. Dat stukje plaatwerk bij onze modellen blijkt echt zeer vaak stuk te gaan, zodat er een nieuw stukje in gelast moet worden.
Maar dat verklaart niet hoe de kentekencombinatie van medio 1986 is, terwijl de datum toelating in Nederland en de datum eerste toelating van 1980 zijn (dit duidt op een originele Hollandse auto). Als er inderdaad sprake zou zijn van een schutbordmodificatie met een origineel kenteken uit 1980 dan zou de kentekencombinatie ook uit 1980 moeten zijn. Bij een modificatie met een importkenteken zouden datum eerste toelating en datum eerste toelating in Nederland weer niet gelijk zijn. Ik denk eerder aan een fout van de RDW...
Kijk naar de uitvoering... het is gewoon een whalenose. Zie je echt aan alles. Het kenteken is niks anders dan van een sharknose e23 die in 1986 een nieuw NL kenteken gekregen heeft, maar een 1e toelating had van 80. Deze is omgekat en niks anders.
@bauer323: je ziet volgens mij iets over het hoofd. De afgegeven kentekencombinatie zou overeen moeten komen met de 'datum eerste afgifte Nederland', volgens het OVI-systeem van de RDW is dat in dit geval 16 april 1980. Dat zou betekenen dat de RDW in 1980 een kentekencombinatie heeft afgegeven die in de serie pas in 1986 werd gebruikt. Ik denk dat er bij de RDW ooit per ongeluk een 6 is veranderd in een 0....
Rdw maakt wel meer fouten...zo hebben we een x een taunus tc1 aangeboden,was een 1300L maar een 2900 injectie erin gelegd...wat stond er op t kenteken? 1300 V6 ipv 2800 V6
Na een kopje koffie en een bedankje aan Sergio gingen we richting huis. Ik had nog een E23/1 gevonden in Willemstad en daar kwamen we langs. De auto was van 1980 het eerste type wat Paul eigenlijk niet wil, maar deze had 157 000Km gelopen. Laten we maar eens gaan kijken, dan kunnen we eens vergelijken, want deze garage vraagt namelijk ook 4950 euro. De verkoper van het garagebedrijf met veel jonge occasions was vriendelijk en maakte gelijk een uitdraai van de gegevens van de auto. Type 735i, Bj. 1980, handgeschakeld, schuifkanteldak, LM velgen , bronzit metalliek van kleur en met de opgegeven kilometerstand. De auto stond achteraan op het buitenterrein tussen ander occasions. Wat opviel was, dat de auto er al lang stond want de banden waren half leeg en het koppelingspedaal zat tegen het schutbord. Ook viel op dat de auto het front van een serie twee had vanaf 1982. Ik zeg tegen de verkoper, dit is een serie 2 vanaf 1982. Hij zegt, nee hij is van 1980. Nou, dan heeft de auto schade gehad en hebben ze er een latere neus opgezet. De auto oogde mooi, bekleding was in nieuwstaat en je kon zien dat de kilometerstand klopte. Paul werd al enthousiast en merkte op dat dit een eerlijke auto was. Maar hoe zat dat nou met die neus? Paul vond in het handschoenenvakje het serviceboekje en inderdaad de kilometerstand klopte, maar op de eerste bladzijde stond de afleveringsdatum 10-2-1982. Dus toch een 82-iger, zei ik tegen de verkoper. Ik kan alleen maar aangeven wat er in de papieren staat, dus ik haal even het kentekenbewijs, zei hij. Inderdaad bleek op het kenteken het bouwjaar 1980 te staan. Dit vergde dus nader onderzoek. Met het kenteken in de hand werd het chassisnummer gecontroleerd. Wat mij daarbij opviel was, dat er nogal was slijpkrassen in het metaal rond het chassisnummer zaten en zo lopen ze bij BMW niet van de band. Ik zeg tegen de verkoper ik geloof dat u een probleem hebt, deze auto is omgekat, kijk maar eens goed dit is niet af fabriek zo. De verkoper bekeek het goed en zei, ik geloof dat ik inderdaad een probleem heb. Ik ga er van uit, dat de man dit niet geweten heeft, want anders laat je niet het serviceboekje in de auto liggen. Men heeft een schadewagen gehad van 1980 en daar het chassisnummer uitgehaald en dat in een gestolen auto van 1982 gezet. Een gestolen auto wilde Paul natuurlijk ook niet, zodat we onverrichte zaken huiswaarts keerde met veel ervaring rijker. Op de terugreis hadden Paul en ik nog veel te bepraten. Een tocht van 550 Km had ons toch weer wat geleerd.