Vandaag maar eens mijn rembekrachtiger gereviseerd. BMW levert alleen een nieuwe bekrachtiger a 650 euro IK heb in Amerika een revisie setje gekocht.
Ik zal de O-ringetjes en simmering eens opmeten want die krijg je hier ook natuurlijk, Het zijn 5 O-ringen en 1 simmering
Bij de uitbouw is het handig als je het expansievat verwijderd zuig de vloeistof eruit.
Dan de twee boutjes losmaken waarmee de remcilinder aan de bekrachtiger vastzit
Dan de 4 bouten die door het schutbord gaan losmaken en van binnen de bevestiging aan het rempedaal. Aan het borgbeugeltje van de pin van de gaffel zit een omgezette kant zodat die niet kan draaien Het beugeltje zit over de pen geschoven Je moet het beugeltje naar je toetrekken. Zuig de olie uit het voorraaadvat van de stuurbekrachtiging en maak de slangen los. Bij mij ging de hogedrukslang de achterste niet los, zelfs niet met warm maken. Je kunt nu voorzichtig de HRC naar voren trekken en de bekrachtiger eruit nemen. Zo blijft het remsysteem intact en hoef je niet te ontluchten.
Doe een grote dop in de bekrachtiger en maak het moertje aan de onderzijde met een griptang los. Druk met je hand stevig op de dop om de veer in de bekrachtiger tegen te houden als je het boutje verder los draait.
Meet aan de andere zijde waar de gaffel zit het resterende deel schroefdraad zodat je de gaffel weer op de juiste plaats terug monteert.
Neem alles uit de bekrachtiger
Alle rubber ringen zijn eenvoudig te vervangen behalve de simmering in de plastic houder.
Schuur het uiteinde van de houder waar de simmering in zit over schuurpapier van 220 op een plaatje hout en haal zo 1,2 mm er af De tuit is 29,2 mm en maak deze 28mm
Nu moet de simmering eruit gedrukt worden maar men dient te voor komen dat het plastic scheurt. Doe daarom een slangenklem om het uiteinde van de rand.
Druk een lange bout van M6 met een passende ring die de simmering ondersteund van binnen uit door de plastic houder en doe aan de buitenzijde over deze bout een passende dop die op de slangenklem rust Doe op de dop en bout een schijf met moertje en draai zo de simmering voorzichtig eruit Het moet zonder grote kracht gaan.
Schuin de rand aan de binnenzijde waar de simmering uitkomt een beetje af zodat de simmering er makkelijker in gaat. Doe er een beetje olie op en plaats een grote dop aan de binnenzijde van de houder en een kleine dop op de simmering en zet alles tussen de bekken van de bankschroef. Je kunt het eventueel met een f"hn een beetje verwarmen
Draai voorzichtig de simmering in de houder. Ik heb de simmering niet gelijmd omdat ik niet denk dat die eruit komt, De oliedruk drukt namelijk de simmering in de houder. Monteer alles weer en kijk uit dat als de pen door de simmering geschoven wordt het veertje blijft zitten.
Vul de olie van de stuurbekrachtiging tot iets onder het zeefje, laat de motor lopen en trap 10 keer op de rem, het niveau in het vat zal dan stijgen en mag max. 1cm onder de rand staan.
Onder het dashboard is een gepruts, je zit of hangt in een moeilijke positie en ik hoorde in eens spiiiiiiist en alles werd wit, mijn brandblusser had ik in werking gezet en hij deed het nog na 28 jaar.