Alle onderwerpen en vragen over de technische werking van interieuronderdelen (b.v. kachel, deurvergrendeling etc)
wo 12 feb 2014, 18:03
Betreft :728i jan 1985
De km teller/snelheidsmeter doet het soms wel soms niet.
Op moment dat de tellerbak het wel doet , geef ik een tik op dashboard om te kijken of het iets kan zijn wat misschien nog los zit.
Na de tik op tellerbak/dasboard valt de teller/snelheidsmeter terug naar 0.
Zou er dan inderdaad is los kunnen zitten , zo ja waar eventueel naar kijken of met contactspray schoonmaken , waarschijnlijk de stekker verbinden als eerst doen.
Is er in de tellet bak zelf ook nog een verbinden die mogelijk los kan zitten en door de tik op tellerbak/dasboard weer iets los komt.
Zie ook onderstaande :
Bij deze Bmw heeft de vorige eigenaar in 2013 de kachelradiateur, kachel weerstand, kachel schakelaar late vervangen door garagebedrijf.
Hierbij is volgens de factuur gehele dasboard uit en weer ingebouwd geweest.
wo 12 feb 2014, 23:01
ik heb hetzelfde probleem: nieuwe teller erin gezet: helpt niet...
de contacten op de printplaat in het midden zullen wel gammel zijn, die van mij is al gerepareerd, ziet er dramatisch uit....
worden die printplaatjes niet los verkocht trouwens? wilde niet iemand die eens gaan namaken
do 13 feb 2014, 08:15
Ik heb nog wel een 2tal perfecte tellerbakken liggen,
NIet goedkoop, maar wel goed.
do 13 feb 2014, 10:23
ik heb een adresje gevonden voor een nieuwe printplaat:
http://www2.asamnet.de/~hoffmani/e28-fo ... &id=263124ik heb hem gemailed & 1tje besteld: eventjes afwachten hoe/wie/wat
do 13 feb 2014, 12:27
Dat is wel erg goedkoop voor een nieuwe. Bij BMW betaal je 5 keer zoveel, maar past die wel in een e23?
do 13 feb 2014, 17:50
waarom zou hij niet passen?
do 13 feb 2014, 18:01
Tellerbak eruit gehaald
De km/snelheidsmeter klok was er zo uit.
Hoe nu de rest , toerenteller deel eruit halen , 3 schroeven aan achterkant los , maar verder kom ik zo niet .
En het midden display (benzinemeter/temp meter) moet er nog uit , daar zitten de batterijen achter/onder.
Laatst bijgewerkt door
fred728 op do 13 feb 2014, 21:49, in totaal 2 keer bewerkt.
do 13 feb 2014, 18:13
Informeer eens bij Ivo.
www.E28.nl
do 13 feb 2014, 19:03
toerenteller kun je er ook zo uitdrukken, je moet drukken tussen de blauwe stempel waar 54 op staat en de naad, dan de grote groene printplaat iets los trekken van het witte gedeelte, en dan kun je de twee witte draadbanen los halen van de kleine printplaat waar de batterijen op zitten. Die kleine printplaat zit met 3 schroefjes vast op witte gedeelte, als je die los hebt kun je de achterkant van de print bekijken, die is waarschijnlijk behoorlijk aangevreten.
do 13 feb 2014, 21:46
Bedankt voor de tip Robbyf , bak bijna geheel uit elkaar.
Krijg alleen de onderste groene print niet los , 2 schroefjes zijn er uit , maar lijkt er op dat dat oranje spul (volgens mij geen lekkage) ook de printplaat heeft vastgeplakt aan de witte plastic bak zelf waar hij in licht/vast geschroeft zat.
Battery Sanyo geeft 2.85 V aan , dus lekkage lijkt me dan van niet .
Op printplaat staat wel ergens een getal wat lijkt op een datum11.90 (zie wazige foto) dus mogelijk is de print al eens vervangen.
Nu nog de plaat zien los te krijgen van de plastic omhulsel, zo niet pech gehad dan anders misschien kans dat ik de print kapot maak , of eventueel de plastic bak warm maken met fohn of zo , zodat dat oranje spul misschien zacht wordt.
Wel ook gelijk alle lampjes vervangen , zitten er nog al wat in , denk dat dei kleine lampjes een geheel zijn en niet een fitting met een klein friemel lampje erin.
vr 14 feb 2014, 07:50
RobertF schreef:Dat is wel erg goedkoop voor een nieuwe. Bij BMW betaal je 5 keer zoveel, maar past die wel in een e23?
@Robert: het is maar een printplaat, geen rocketscience : dat bmw zich dit soort dingen met goud laat betalen: OK.
volgens de maker past het, dus ik ga het proberen en heb de handel besteld. Ik laat het jullie wel weten!
vr 14 feb 2014, 14:29
Nog beter:
wij hebben sinds kort zelf ontwikkelde, verbeterde, fabrieksgemaakte nieuwe SI boards!
Tijdelijke aanbieding is vervangen van SI board, vervangen van een aantal vitale componten op het mainboard en de stuurprinten van toerenteller en km-teller.
Doorsolderen van complete mainboard en smeren van tandwielen km-teller voor 200,- all in!
En natuurlijk 2 jaar garantie!
mvg
Ivo Christov
http://www.E28.nl
zo 16 feb 2014, 18:03
Geen lekkende batterij gevonden en ook geen vreemde plekken op de print van lekkende batterijen o.i.d
Vraag is wel , waar moet het groene stekkertje op met die bruine draad.
Had alles wel opgeschreven , maar papier is natuurlijk kwijt/weg.
Zo te zien 2 mogelijkheden :
1: Op de aansluiting waar boven staat ''groen'' , maar als ik daar op de print kijk lopen er geen printsporen verder door , lijkt dus een loze aansluiting ?
2: Op de aansluiting waar boven staat ''blauw/wit'' moet daar inderdaad een blauw/witt stekker op, heb deze volgens mij niet losgehaald of verder gezien en kan hier dan die 'groene stekker met bruine draad op.
dez
O ja maakt het ook nog wat uit, of dat printje met witte stekker en dat kleine zwarte stekkertje waarop de lampjes zitten voor de stand van de automaatbak er op zit ,deze zit er nu niet op .
Daar moeten een paar lampjes van vervangen worden.
(Lukt niet om de foto erbij te zetten ?
zo 16 feb 2014, 19:25
Groen hoeft niet aangesloten te worden op de tellerbak. Is geloof ik alleen bedoeld voor 'special fahrzeuge'. Als je een cruise control, boordcomputer of GAL-regelaar hebt wordt wel de blauwe stekker aangesloten....
do 20 feb 2014, 11:30
fred728 schreef:O ja maakt het ook nog wat uit, of dat printje met witte stekker en dat kleine zwarte stekkertje waarop de lampjes zitten voor de stand van de automaatbak er op zit ,deze zit er nu niet op .
Daar moeten een paar lampjes van vervangen worden.
(Lukt niet om de foto erbij te zetten ?
Iemand hier al een antwoord op ?
do 20 feb 2014, 19:46
Zou volgens mij niet uit moeten maken..
do 20 feb 2014, 21:09
Zonder kun je ook prima rijden
za 15 maart 2014, 18:35
Teller werkt wel goed als er al wat km zijn gereden en motor warm is gereden .
Wat is dan de combinatie warme motor/diferentieel (waar sensor zit) dat de snelheidsmeter het dan wel weer goed doet.
Wie heeft daar een verklaring/suggestie voor.
Zelf al een paar verzonnen :
Zou het iets te maken kunnen hebben met sensor in de achteras/differentiel dat hij door de warmte uitzet , ik noem maar eens wat ?
Of dat de sensor wel signaal doorgeeft als bijvoorbeeld olie in differentiel warm en daardoor dunner is ?
za 03 mei 2014, 09:40
Toch maar weer eens een berichtje /antwoord plaatsen , rijdt niet elke dag met de BMW .
De km teller blijkt het wel te doen als ik een stukje gereden heb en alles wat warmer is ?
Iemand daar een verklaring voor ?
za 03 mei 2014, 11:09
Ik heb hem laatst ook maar doorgesoldeerd en nu wat beter dan die vorige die erin heeft zitten klooien. Printsporen met alleen tin doorverbinden is een slecht idee, dat breekt onherroepelijk weer. Ik was mijn speedo app. nu wel zat.
btw. als je een spanning meet over een batterij en die voldoet, dan betekend dat niet perse dat ie niet lek is.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.