Het is nu do 28 nov 2024, 09:03


BMW e23, 735i 1985

Vertel hier wat je allemaal gaat doen, of hebt gedaan, met je e23, het liefste met foto's
  • Auteur
  • Bericht
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 13 feb 2014, 23:17

Je zegt dat de onderbreking aan de pomp zit, lijkt mij ook het meest waarschijnlijke hoor, maar hoe kun je die onderbreker terug vinden. Zit die via draden verbonden aan de brandstofpomp zelf, of is deze onderbreker onder het dashboad te vinden. want daar is ook geknoeid met draden die niet origineel zijn.
Er zit namelijk een schakelaar ingebouwd waarmee je handmatig de wagen om kan zetten van gas naar benzine en omgekeerd.
Ik heb de bedrading van de gastank al verwijderd dus de draden die van de gastank naar de schakelaar liepen, zijn er al af gehaald. Nu zitten er nog twee draden aan de schakelaar vast. Enig idee?

Buiten deze schakelaar zit er ook een drukknop ingebouwd waarmee je de wagen kan starten. Zelfs als de sleutel niet in het contact steekt, kan je de wagen gewoon starten door op de knop te drukken. Lekker gemakkelijk voor autodieven hoor! gewoon starten zonder sleutel, dus die knop wil ik er dus ook uitbouwen, zodat ik gewoon de wagen op de normale manier kan starten met de sleutel.... maar hoe?
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 14 feb 2014, 08:21

Ik wil je niet beledigen, maar volgens mij heb jij je een project aangeschaft wat jezelf boven het hoofd gaat...

- Als je iets uitbouwt (bijvoorbeeld gasinstallatie) is het heel belangrijk om alles weer origineel aan te sluiten. Daar dus mee beginnnen. Zelf had ik deze pas uitgebouwd nadat ik de auto aan het lopen had gekregen.

- De startknop die erin zit bedient waarschijnlijk wel de startmotor, maar als de auto niet op contact staat (met de sleutel) zal deze nooit aanslaan. Er zijn vaker problemen met de kabelboom van contactslot naar startmotor. Is hier op het forum vanalles over terug te vinden.

- Heb je nou al eens de sensoren doorgemeten? Meten zegt meer dan vervangen.

- Als je nu eens begint met het zoeken van een schema van de benzinecomputerstekker. Je kunt dan in ieder geval aan de hand van de penbezetting controleren of alle massa's en voedingen aanwezig zijn. Tevens kun je zo een groot deel van de kabelboom controleren.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

carina

Professional

  • Berichten: 1088
  • Geregistreerd: vr 14 jun 2013, 21:49
  • Woonplaats: alken

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 14 feb 2014, 09:21

hoor dat er nogal onprofessioneel aan de wagen geknoeid is .
maar dat komt wel goed , veel goede raad hier en niet opgeven .
de relais voor benzine pomp zit NORMAAL vlak aan de batterij , lange rechhoekige relais.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtvr 14 feb 2014, 13:24

Bij een injectiemodel wordt bij benzinepomp niet uitgezet (mits het goed is gedaan) ! Bij de injectoren wordt de plus onderbroken.
Freude am Fahren
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 16 feb 2014, 22:12

Heb vandaag eens de sensors doorgemeten, en idd, zijn ze beide zo dood als een pier.
Ik heb onlangs een sensor gekocht, en omdat ze beide stuk zijn, maar een tweede aanschaffen dan.

Verder heb ik de gehele gastank gedemonteerd. De verdamper uit de motorruimte gehaald, en de leidingen die van de verdamper naar de koelslangen liepen ook verwijderd. Hierna de hoofdleidingen van de koeling weer aangekoppeld zoals ze origineel waren.
Heb de gasleiding onderaan de wagen verwijderd. En de gastank uit de kofferbak gezwierd.
Met als gevolg dat ik een aantal grote gaten ik de kofferbak heb van de leidingen van de gastank. Die zal ik volgende week maar eens mooi dichtlassen.
Met het verwijderen van de gastank in de kofferbak, heb ik opgemerkt dat er links in de kofferbak een dikke rode stroomdraad ligt. Deze komt uit de wagen de kofferbak in, maar is nergens aangesloten. Weet iemand waar die voor dient? Zal volgend weekend eens uitpluizen waar de draad vandaan komt, dan weet ik het meteen.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 19 feb 2014, 18:28

Vandaag de twee sensoren bovenaan op de bak vervangen en een nieuwe benzinepomp geplaatst. De wagen loopt nog altijd niet.
Ook de bougies vonken niet. Zal volgende week eens de plaatselijke garagist laten langskomen, die zal de oorzaak waarschijnlijk wel sneller kunnen opsporen.
De sensoren die ik geplaatst heb, heb ik doorgemeten, en geven nu wel de juiste waarde door, maar hierdoor loopt de motor nog niet. Jullie horen zondag meer, als de plaatselijke garagist is langs geweest.
Offline

graad

Professional Platina

  • Berichten: 23606
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 08:37
  • Woonplaats: helmond

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtwo 19 feb 2014, 18:42

Das mooi balen.....hoop dat t snel opgelost is/ word voor je :Peace:
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 20 feb 2014, 00:00

Idd wel effe balen, maar vind het allesinds een mooie uitdaging!
Ik ben gewoon om oude ford's uit de jaren '70 uit een 20 jaar lange winterslaap weer tot leven te wekken, maar dit is toch wat anders. :roll: Ik kijk al uit naar het eindresultaat 8-)
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtdo 20 feb 2014, 21:17

mooie kleur Burgund Rot :D
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 22 feb 2014, 22:02

Idd een mooie kleur. Ik geraak er stilaan aan gewend hoor :)

Volgende week heb ik een afspraak met de garage waar ik mijn e23 naar toe breng.
Zij gaan hem uitlezen, en zullen de oorzaak wel snel gevonden hebben.
Wat de oorzaak is, weten jullie volgende week!

Verder heb ik vandaag heel het interieur gekuist. Het water in de emmer zag toch bijna zwart hoor :shock:
Voor de rest heb ik de gaten in de kofferbak dichtgelast, die gediend hebben voor de vroegere gastank.
De elektrische raammechanismen gesmeerd, die gaan nu een stuk makkelijker naar boven.
Ook een nieuwe luchtfilter geplaatst en nog wat nieuwe sensors geplaatst.

Hopelijk gaat die herstelling bij de garage niet al te veel kosten, maar het moet nu eenmaal.
Hoop van zegen dat ze hem terug lopend krijgen. :pray: Kan haast niet wachten !
Laatst bijgewerkt door Levi728i op za 22 feb 2014, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

V-MAX

Die hard

  • Berichten: 281
  • Geregistreerd: za 26 jan 2013, 21:50

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 22 feb 2014, 22:05

Het is een mooie kleur inderdaad! Ik weet alleen niet wat ze willen ze uitlezen bij de garage. Deze auto's hebben geen storingsgeheugen...
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtza 22 feb 2014, 22:15

Volgens mij gaan ze dus alle bedrading doormeten, en kijken of ze ergens geen defect punt vinden ofzo.
Denk toch dat het dan zoiets gaat zijn.
Ben wel benieuwd wat de oorzaak zal zijn. De E23 heeft al een andere ECU, ontstekingssensors (bovenaan op bak), benzinepomp/filter... Dus ben toch wel effe benieuwd hoor
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 10:42

Je schrijft dat die het niet doet, maar niet wat die wel doet.
Draait de startmotor, komt benzine aan bij de verstuivers, heb je spanning op de bobine, krijg je een vonk? zo niet andere bougies.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 11:02

Er steken nieuwe bougies in maar heb geen vonk.
Heb een nieuwe benzinepomp + filter geplaatst maar heb geen benzinetoevoer.
Wanneer ik de sleutel omdraai hoor ik een klik in de motorruimte (waarschijnlijk het relais), startmotor slaat wel aan maar de motor niet.
De controlelampjes op het dashboard branden altijd rood (inspectie), soms zijn alle lampjes groen maar als ik dan de motor start, branden ze terug rood op (inspectie)
Aan de ECU ligt het niet, want heb twee extra exemplaren waarbij er ook geen verschil te merken is.
Onder het toerental wijzerplaat op je dashboard, is er een wijzer die het aantal liters per 100km berekend (dus rechts onder op dashboard die halve cirkel met streepjes). Als ik de motor start dan slaat deze wijzer op hol (gaat van voor naar achter en terug).
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 11:23

Heb je spanning 2X bij in geschakeld contact op het benzinerelais en heb je MASSA. Heb je bij contact spanning op de bobine?
Image

http://www.e38.org/e23/e23_85_etm.pdf
Laatst bijgewerkt door RobertF op zo 23 feb 2014, 11:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 11:26

Startonderbreker??
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 11:38

Dat is net het vreemde. De bobine krijgt geen stroom, en bobine zelf is niet defect. Ook de relais krijgt geen stroom.
Heb relais eruitgehaald en de massa's met elkaar verbonden met een meter, en ik kreeg geen waarden...
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 11:40

Waar zit die startonderbreker ergens en hoe meet je die door?
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 12:30

Heb je een obc?
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 12:50

Nee ik heb alleen een uurdisplay, maar geen schermpje met al die knopjes nee.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 13:17

Heb je een toetertje bij je kvs bakje?
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 13:21

Dat wel, dat viel me gisteren ineens op, deze hangt net onder het koelvloeistof bakje.
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 13:27

Tada! Ik denk dat je een startonderbreker probleem hebt.
even de zoek functie gebruiken voor de juiste kleur draad die je moet onderbreken.
Cees, daniel of Martin weten precies welke. Ik ben vooral te lui om het op te zoeken.
Offline

Levi728i

Die hard

  • Berichten: 409
  • Geregistreerd: ma 02 dec 2013, 00:41
  • Woonplaats: Turnhout (be)

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 13:31

Thanks !!!
Als ik weet welke draad, dan zal ik me er eens mee gaan amuseren sie :D
Maar zo's startonderbreker hoe werkt die? Onderbreekt die de benzinetoevoer en de ontsteking samen?
Offline

baur323

Professional Zilver

  • Berichten: 3424
  • Geregistreerd: za 19 dec 2009, 12:11

Re: BMW e23, 735i 1985

Berichtzo 23 feb 2014, 13:38

Wacht maar even op de echte kenners.
VorigeVolgende

Keer terug naar Projecten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten

cron